AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.183

Bogsera 328ia -96

Fi
24
Fivecolors
328i Touring -00
Hej
Mitt tändningslås har tvärpajjat, det bara snurrar. Har nytt lås+nyckel men jag lyckas inte få loss tändningslåset. Behöver därför bogsera bilen till ett garage jag har tillgång till där jag kan ta loss rattlåset och försöka byta låset.

Kan jag bogsera bilen ca 1mil i låg fart utan fara?
Har sökt och hittat massa trådar men alla svar är gissningar skulle vilja höra av någon med likadan bil som har läst i instruktionsboken vad det står.
Fick tyvärr aldrig med någon bok till bilen:(

Alternativt kan jag tjuvkoppla bilen på något sätt? jag kan få igång tändningen utan problem men jag lyckas inte få startmotorn att gå runt trots att jag har originalnyckeln sittandes i tändningen(dvs vid startspärrssensorn)
Det bara klickar till så slår den av all ström i bilen tills batteriet kopplas bort.
Eller har jag varit på fel kablar?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Du säger att du ska ta bort rattlåset? går rattlåset i så kan du inte bogsera bilen, blir lite svårt när de svänger då!
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Du kan bogsera förutsatt att styrningen och bromsarna funkar och om den har manuell låda, har du automatväxlad låda så kan du inte bogsera den för att lådan inte får någon smörjning!
Bogsering skall alltid göras i låg fart! Tror att maxhastigheten är 20 Km/h.

Har du provat med startkablar när du startat?

Vänligen-
Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du läser instruktionsboken ser du hur långt och i vilken hastighet du kan bogsera en BMW med automatlåda.
Bästkusten: Det är inte generallt att man inte kan bogsera en automatbil helt beroende hur lådan är konstruerad. Det finns tom de automatlådor man kan bogsera igång bilen med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Hasso har helt rätt, nu har jag lärt mig något nytt idag också! Tack för det!
Det går att bogsera den även med automatlåda spaken ska då ställas i läge N ( max 15 mil på en 328 ).

Vänligen-
Stefan
Fi
24
Fivecolors
328i Touring -00
Tack allihop kollade idag med en firma som jobbar med lådor, det skulle inte vara några problem korta sträckor och låg fart.
Hade som sagt inte tillgång till någon instruktionsbok då jag inte fick med någon.
Bromsar och styrning funkar bra, det är bara startmotorn jag inte får att snurra, ska ut och bogsera nu får se hur det går:)
Fi
24
Fivecolors
328i Touring -00
Bilen hembogserad, det gick bra.

Lossade rattlås och hela paketet rätt så lätt. Gjorde rent och tröck i nya låscylindern funkade klockrent, testade igen efter att jag monterat tillbaka det. Monterar ratt blinkers osv... lyckas sabba slirplattan eller vad den kallas på ratten men får dit allt iallafall. Ska bara starta bilen och såklart är nyckeln bergfast, rör sig inte en millimeter. Så det är bara att riva ner allt igen för att konstatera att det helt enkelt måste vara något fel på rattlåset också, vet inte vad men någonting är det bevisligen.

Någon som vet vad rattlåset går på till en e36a?
Och vad heter plastplattan som snurrar på baksidan av ratten? den som kablarna till airbagen sitter fast i.

Aja va ju ett bra sätt att använda 4 timmar på!.... eller nej kanske inte...
Fi
24
Fivecolors
328i Touring -00
Nytt Rattlås beställt 1380 tror jag det gick på, men någon ny slirring eller vad den kallas blev det inte den kosta över 1400...:(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.