AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.933

Hur fungerar aux ventilation

la
122
lance
X5 e53 00 4,4
När det nu börjar bli kallt på mornarna tänkte ja prova min aux ventilation. Och ställde timern och hade ställt tempen på Max på kliman. Och när ja kom ut i morse så va fläkten igång men det va bara kall luft. Hur gör man för att det ska bli varmt för det är väl det som är grejjen med den funktionen eller?

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej det var en bra fråga undrar samma sak =) mvh
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Har du samma problem

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
har provat men får bara kall luft även med motorvärmare på vore kul att veta om det går att få värme
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Om ni menar inställningen man kan göra på stora skärmen dvs. där det står aux.ventilation så måste även bilen vara utrustad med kupévärmare (bensinvärmare) för att kunna reglera varmluft. Min bil har inte kupévärmare men däremot aux.ventilation. Det fungerar då så att man kan ventilera kupén t.ex. en varm sommardag och få det ngt svalare men kliman kopplas dock ej till utan det är bara luften som byts ut. Finns tydligen ngn egen instruktionsbok enligt min bilinstruktionsbok som tar upp exakt hur det fungerar och vilka inställningar man kan göra men det är bara intressant om man har kupévärmare (bensinvärmare) installerad.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
kan passa på och fråga.. Jag har både Heat & vent.. Men jag tycker inte att kup'e värmarn värmer någe bra.. om jag skulle haft bilen nu på morgonen så skulle jag säkert få skrapa lite fast jag haft den på..

Tänkte fkt åka in till biltema o köpa grenuttag för riktig värmare idag..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Står det Aux ventilation så är det igen värmare utan fungerar som Kermit beskriver. Har du orginal Webasto så står det även Aux heater och då går denna att programmera i förväg eller starta med en medföljande fjärrkontroll. Hade detta på min fd 540 och brukade slå på den med fjärrkontrollen när man käkade frukost och sedan en 25-30 minuter senare när man satte sig i bilen så var det riktigt varmt. För att värmare ska fungera så krävs det dels att yttertemperaturen är hyffsat låg (typ under 10 grader?) samt att ditt batteri inte är dåligt.

___
//Ulf
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag har webasto i min och således både aux ventilation och heater. Jag kan då säga att värmaren värmer riktigt bra, det är riktigt varmt i kupen när värmaren varit igång en halvtimme, det bildligt rinner av från rutorna. Så uKKla, du kan inte ha en fungerande värmare.
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Hmm, nje han kanske är i sämre skick då. ;P. Fast jag har bara provat 15min. Lite ljummet är det allt. men kom från garaget nu, jag har dragit in sladd till kup'e nu för min lilla fina DEFA värmare =) Den är ialf snuskigt bra måste jag säga.

0 gradigt här nu. så det är dags att använda nu på mornarna.
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Om aux vent bara är till för att ventilera kupén på sommaren så är det världens mest idiotiska funktion. Vem fan använder det. Om det riktigt varmt på sommaren och man vill att det ska va svalt i bilen så lär det inte bli det med den funktionen med tanke på att den inte använder ac och luften sen tar utifrån är ca 25-30 grader på sommaren. Nej BMW kundE utvecklat en bättre funktion för dem pengarna

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Lance: Ja, det är väl när man har kupévärmare som Aux.vent kommer till sin "fulla" rätt. Dock så brukar det, ialla fall i min svarta bil, bli bra mycket varmare än 25-30 grader på sommaren när solen gassar. Har använt funktionen ngr gånger och helt idiotisk tycker jag inte den är.....

Det är klart att det hade varit bättre om man på ngt sätt kunnat koppla den till Ac:n så denne gick in och kylde men man kan inte få allt i en bil som är 8 år gamal:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Jag hade aux heater med webasto i min 530-01. Här i Kiruna fungerade det bra. Hade man bilen ute -20 så var rutorna tinade och varmt i bilen, den gick max 30min men det räckte. Samt att motortempen kom upp i värme snabbare. Enda nackdelen att den slukade batteri. Hade man igång den på morgonen, körde till jobbet 5min, jobbade hela dagen körde igång den igen innan hemfärd så var batteriet trött om de va -20.

FLAYEN
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man brukar säga att du ska köra lika länge med bilen som värmaren har gått, dvs halvtimmes körning efter halvtimmes värmning.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.