|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Nu har min bil rullat straxt över 19.000 mil och jag känner att det är dags att byta stötdämpare + fjädrar. Bilen har inte känts stabil på säkert 2 år. Antar att livslängden på dämparna inte överstiger dessa miltal. Nåväl, idagsläget så är bilen utrustad med M-sport 2 chassie från fabrik dvs. samma dämpare (Sachs) och fjädrar (sänkning 20/20) som M5 har. Har funderat på antingen Sachs Performance eller Bilstein B8 Sprint och original fjädrar, då jag inte vill sänka bilen mer. Både Sachs och Bilstein dämpare runt om går på c:a 10.000 sek. Fjädrar c:a 4000 sek. Dock så har jag beslutsångest. Vill inte ha en bil som är "stenhård" då jag kör bilen året runt. Är Bilstein och Sachs likvärdiga vad det gäller hårdhet, livslängd, kvalité? Era synpunkter emotages tacksamt :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har Bilstein sport runt om det är nog det närmaste du kan komma i hårdhet mot original Mchassie Dämpare. De är aningen hårdare. Jag böt vid ca 17.000. Asken hade Bilstein sprint och sänkt på sin 540T 98 fram . Det var hårt !!. Sprint är hårdare än sport . Asken testade sport först men böt till sprint för bankörning och sportdämparna sitter nu på min 540. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso. När jag pratade med bl.a. Forza så rekommenderade de Sprint framför Sport just därför att min bil är sänkt 20/20. De föreslog också H&R fjädrar med en sänkning på 30/15. Jag har dock ingen större lust att sänka bilen mer eftersom jag kör den året runt och mer än gärna överlämnar plogningen åt kommunen :) De trodde dock att sänkningen skulle vara marginell eftersom mina gamla fjädrar säkert satt sig ngt. Kollade med Autoexperten och de skulle ha 10.170 sek för Sachs performance dämpare runt om. När jag köpte bilen hade den gått 11.800 mil och den kändes oerhört tight men nu så är den känslan borta. Vill få tillbaka nybilskänslan i den så kanske skulle det vara att föredra med original Sachs samtidigt så har jag bara hört positivt om Bilstein. Hmmmm.....inte lätt att välja. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso. Tack för länken:) Var idag förbi Bmw-group i Solna. Tog in prisuppgifter på vad de skulle ha för stötdämpare fram + bak. Fram= 7740 sek samt bak= 5560 dvs. totalt = 13,300 sek. Han visste att de var av märket Sachs men inte vad för modell, det nummer han hade var Bmw:s egna interna produktnummer. Jag frågade om hans uppfattning om Bilstein vs Sachs och han tyckte att det båda var toppdämpare vad det gäller kvalité. Dock så sa han att de haft en del kunder som fått problem när det bytt till Bilstein dämpare. Tydligen har det uppståt ngt "klonkande" i framvagnen där bilstein dämparna tydligen varit för korta (kolvstången?). På Sachs dämparna finns det tydligen ngn extra dämpning som inte finns på Bilstein. Skulle tro att det är nr 12 på bilden Länk. Dessa passar inte dessa på Bilstein dämparna varav kunderna har fått fösöka lösa det på egen hand. Vad ska man tro? Vågar jag köpa bilstein eller ska jag satsa på Sachs? Var förbi Autoexperten också för att kolla. De skulle ha 10.100 sek komplett för dämpare runt om. Kan jag tolka det som att autoexpertens Sachs dämpare är detsamma som de Bmw säljer? Jag tänker på modell... Vill ju inte ha sämre dämpare än original :) Tips/Råd:) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Bytte nyligen stötdämpare och fjädrar fram på vår 540 (komfortchassi ala gungung). Köpte fjädrar och dämpare från GE, gick på drygt 2500-3000kr. Skillnaden är som natt och dag (bilen hade gått drygt 25000mil). Inte för hårt utan lagom, så som man vill att en landsvägskryssare ska vara. 30mm sänkningen gav ingen direkt skillnad i höjd på bilen, troligen var originalfjädrarna ganska ihop sjunkna. på min V40 sitter det Gula Koni med H&R fjädrar, det är tokhårt och inte det minsta skoj när man kör i stan, rädd för gupp, potthål etc. Ser ingen vits med att ha en tokhård vardagsbil. |
|
|
540E34: Nej, jag ser ingen vits heller med att ha en tokhård vardagsbil. Skillnad om man körde på bana ngn gång men då misstänker jag att man inte kör med en 540 automat utan mer kanske en M5:a eller en manuell trimmad 540. Lutar åt att det blir original dämpare dvs. Sachs. Sen ska jag kolla om det finns ngn fjädersats som sänker 30/20, iannat fall får det bli original 20/20. Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Lånar tråden lite: Hasso: Har du handlat från det ställe du länkade till tidigare i tråden? Verkar vara riktigt bra priser förutsatt att kvalitén är OK. |
|
| vad är det för skillnad på m-chassie 1 & 2? vet bara att jag har m-chassi, mina framdämpare är total sluta, dunkar å låter som bara den, ska byta nu men vet inte alls vilka jag ska köpa, bilen är endast en bil jag åker till jobbet och hem så dyyrt får det ju absolut inte bli :) bilen är en 530Da touring -99, passar det inte med vanliga dämpare? eller äre skilda till m-chassit? | |
|
bolmin: Det är olika stötdämpare till M-sportchassie 1 och M-sportchassie 2. Kan nog vara ngt annat som skiljer dem åt också. Till M-sport 2 (när det gäller 535, 540) så är det samma dämpare som sitter på M5 det är det inte när det gäller M-sport 1. Hur det är på din 530d vet jag faktiskt inte men enligt Realoem så är det olika dämpare dock ej M5 när det gäller M-sport 2. När jag kollade på Motornord samt Autoexperten så kunde de bara få fram stötdämpare som ska motsvara M-sport 1. Sökte de på en M5:a så fanns inga stötdämpare tillgängliga. Då pratar jag Sachs original dämpare förstås. Bilstein fanns att köpa dock. Jag valde tillslut att köpa original M5 stötdämpare, Sachs av Bmw-group Solna. Du får kolla med tex. Autoexperten, Mekonomen, Motornord etc. Förmodligen så är din bil ngt sänkt så då bör du ha stötdämpare som fungerar med dina kortare fjädrar. Lycka till:) Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
fy f*n, att stötdämpare kan vara så dyra, passar inte det med vanliga stötdämpare på bilar med m-chassi? eller är det någon som är bra på tyska och kan länka någon sida eller e-bay adress där man skulle komma lite billigare undan :) fjädrarna verkar oxå få firmor ha i lager, konstigt! inte så roligt att plöja ner massa pengar på bruksholken, böt luftbälgarna bak förra året, dom var oxå värdefulla! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.