AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.263

Ingen check engine, E34 -93

An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Jag satt och läsa guiderna om denna superba CheckEngine lampa som ska ge mig felkoder, då min Carsoft vägrar att funka med bilen.
Jag lyckades riva hela instrumenteringen och börjar då leta efter checkengine lampans plats, men icke.
Det finns ingen sådan markerad i instrumentklustret. Jag vet att på dom flesta bilarna saknas lampan som lyser upp checkengine ikonen. Men på min bil finns inte ens "ikonen" för check engine.

Ska det vara så här eller har jag fått någon snik-modell som inte vart utrustad med ikonen?

Kan jag istället bara dra en kabel från styrboxens pin8 (minus då) till en lysdiod och en resistor och plocka plus från nån annan stans i bilen?
bör funka bra.. jag gjorde så när jag skulle försöka få fram felkoder..
min bil ville dock bara blinka i morsekoder så det sket sig ändå.. men men..
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
morsekoder. :D

Är det inte se som är meningen?
Det finns flera guider över vad blinkningarna betyder, bl.a. på bimmer.se
ska ju blinka "siffror".. inte morsekoder ;)
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Ok. nu har jag testat att koppla en lysdiod på det jag tror är pin8 i DME-boxen.
Den enda som händer är att dioden lyser konstant även då tändningen är av.

Mek-tips guiden är inte helt lätt att följa faktiskt.
Är det ingen som har någon schysst förklaring på hur detta skall ske?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag gjorde precis som i guiden och jag fick samma resultat som ^MeTaNoLiC^ att den blinkar i morse. Min lampa lyser när jag slår på tändningen och fortsätter lysa under drift, dock slocknar den när jag vrider av.

Du borde verkligen ha checkenginelampa, den sitter mellan batteri och dimljusindikatorn. Pinne 8 i DME är ljusgrå och går till det runda kontaktstycke som sitter på motorn. Inte servicekontakten alltså. Därifrån går ingenting sen.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Nu börjar det ilkna något.
Sitter och läser el-boken till E34 -93 och pin8 = Cyinder identification sensor (Ignition)
Däremot Pin15 är check engine-lampan.
Ska testa direkt när jag kommer hem senare idag.

Alltså, checkengine ikonen? Står det inte bara checkengine? För om det ska göra det så hittar jag inte den texten eller något som kan liknas vid det nånstans?!

An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Nu blir jag tokig..
Varken pin8 eller pin15 ger något mer än konstant ljus från dioden!

Är det ingen som har gjort detta?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Mektipset utgår från den BMW 525-92 som jag hade.
Du måste kolla elschema för den motor du har och rätt årsmodell.
Lars
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kopplade min på pinne 8, som det står i elschemat. Och troligen är de rätt då den börjar blinka när man gör fullgastestet. Men det går inte att utläsa något + att de lyser hela tiden sen då.

Har du gjort fullgastestet?

Det jag tycker är lite märkligt är de att det går ju spänning från instrumenthuset till styrboxen. Men enligt mitt elschema är pinne 8 "output", är de bara för att signalen är "output" lr är jag felet på spåren?
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Hmm.
Jag plockar 12v+ från ett av reläerna som sitter bredvid DME-boxen. Kopplar - på min lysdiod till pin 8 eller pin 15. Då lyser dioden konstant. Även med nyckeln i läge avstängd. Har testat att vrida på nyckeln till läge 1 och även 2 och sen snabbt trampa gasen i botten 5 gånger. Men dioden lyser bara som tidigare.

I elschemat jag har fått tag på finns det två versioner av DME-boxen, en där checkengine är på just pin 8 och en på pin 15.

Vart har du kopplat + på din diod/lampa?

Men sen så tycker jag det är lite mysko att jag inte ens har texten "check engine" i nått av hålen på instrumentklustret.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har spänning in i lampan i mätarhuset. Sen går spänningen vidare ut i pinne 3 på mätarhuset och ner till pinne 8 i DME som jag alltså kopplat enligt mektipset.
Spänningen ligger där från fabriken men går alltså inte vidare om man inte jordar den.

Har du check controll?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
det verkar som 520 inte fanns i USA och det är förmodligen därför du inte har platsen för checkengine lampan i det lilla instrumenthuset.
lars
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Tack, lalaw! Äntligen ett konkret svar på den fråga.

Men fortfarande ingen signal på lysdíoden,
Japmax, vart exakt plockar du + från? För om hela instrumenthuset sitter på en egen + så borde ju allting blinka vid fullgasteste, vilket det lyckligtvis inte gör då :D

Jag antog att man kunde plocka + från vartsomhelst i bilen.
Ska kolla lite mer i el-schemat som jag har.

F.ö. vilket elschema använder du?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag hittar inget elschema för en 520 -93 (eller senare)
var har du fått tag på ditt?
Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej igen,
Nu har jag läst på lite till....
520 har ett annat styrsystem än vad 525 har på 520 så är det siemens och inte bosch som på 525:an.
Kolla listan här
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.