AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.435

318d lika törstig som 325d

Sida 1 av 2
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

325:an är inne på verkstad för lite plastfix och under tiden har jag förärats en 318d "efficient dynamics" som hyrbil. En sån med start/stopp och bromskraftåtervinning och sånt. Jag var lite nyfiken på att testa hur snålt det skulle gå att köra den. Normalt ligger jag på 0,63 blandad med min 325dT med 225/255-däck.

Efter en vecka och 80 körda mil med 318d - samma blandade körning som vanligt - ligger jag på 0,63 i förbrukning.

Inte så imponerad.

Håller verkligen "efficient dynamics" i verkligheten - eller är det bara en fintrimning mot ECE-testcykeln? Vad säger ni?

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hur långt har lånebilen gått? Dieslar brukar minska kraftigt i förbrukning när dom har blivit ordentligt inkörda.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Start-stopp samt bromskraftsåtervinning gör säkert mest nytta vid stadskörning. Där brukar också skillnaden mellan 4 och 6 cylindrar märkas tydligast mellan tankningarna. Kör man mycket motorväg/landsväg spelar dessa uppfinningar och skillnader liten roll.

Sen håller jag med om att efficient dynamics troligen är främst optimerad enligt ECE cykeln, men detta gäller de flesta bilmärken idag.

Förresten har väl även 325d -09 växlingsindikator och bromskraftsåtervinning?
Verdi
Låter konstigt. Kör min vanliga 320d-08 på mellan 0,50 och 0,55 beroende på humör. 328d ED borde vara ännu snålare om inte den lägre effekten gör den känsligare för motorvägsfart.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
J.Dredd: Hyrbilen hade gått 120 mil, så visst ska den ner en del i förbrukning - men ändå... Min 325d gick ner från 0,7 till 0,63 under de första 200 milen, sedan har den stannat där. Då borde väl hyrbilen komma ner till 0,6 kanske.

Med tanke på att 325dT har en 3-liters motor och 318d har en 2-liters motor, 325dT väger 1665 kg och 318d 1505 kg, jag kör på 225/255-däck och hyrbilen rullade på 205-or trodde jag det skulle vara större skillnad.

Även BMW tycker att det ska skilja en hel del; 0,59 l/mil för 325dT och 0,47 l/mil för 318d. Alltså låg min "testförbrukning" +34% för 318d och +7% för 325dT.

Kristoffer_L: Japp, min 325dT har också växlingsindikator och bromskraftåtervinning. Men eftersom jag har kört ca 50% av sträckan i hyrbilen i stad med flitigt användande av start/stopp trodde jag även här att det skulle göra större skillnad.

Verdi: Tycker jag med...

Kan nog bara konstatera att hyrbilen fick jobba hårdare än min egna för att ge samma körupplevelse... och med den belastningen var den inte så snål :)

/ElakaKatten

ElakaK> effektiviteten brukar öka med ökad belastning (till en viss gräns). Mer sannolikt att du ligger optimalt med en 318d än en 325d. Tror helt enkelt din 318d inte är inkörd. Sedan vet jag inte hur du mäter bränsleförbrukningen. GPS + pump är väl det helt korrekta egentligen.

Bilfabrikanter får dra av ~7% i schablon på EU-cykeln just därför att bilarna inte är inkörda.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sen är väl 325d en ypperlig kombination mellan prestanda/förbrukning. Otacksamt för 318d och jämföras med en sån. =)

Jag har en bekant som kör sin 325d mellan 0,5-0,55L/mil enligt färddatorn. Obs, klart övervägande långkörning men ändå fina siffror i förhållande till prestandan och sexans trevliga gångkultur.

Mvh Johan
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
turbo4ever: Ang effektivititen - jag är inte riktigt med på hur du menar med att effektiviteten skulle öka med högre belastning och att 318d då skulle gå effektivare om jag behöver köra den hårdare. Det jag menade vara att jag kan ha kört 318d hårdare - på grund av den lägre effekten - än jag normalt kör 325d och att jag därför ligger närmare den specade snittförbrukningen med 325d.

Sedan finns det mängder av osäkerhet i mätningen; jag har inte kört en kontrollerad testcykel, jag har inte kört med GPS (men trippmätare och full tank till full tank), noggrannheten i "full tank" är kanske inte så exakt, jag har ett rätt skralt statistiskt underlag osv...

JohanGrelle: Jag kommer oxå ner i 0,5-0,55 på landsväg. Och gillar skarpt att bilen drar nästan på droppen lika mycket (lite) som Golf TDI:n på 110 hk som jag hade för 7 år sen :) Men jag håller inte med dig om att det skulle vara otacksamt för 318d att bli jämförd med 325d. Hade den bara varit RIKTIGT snål (miljöbilsklassad) hade jag kunnat tänka mig en. Kommande 320d ED blir ett spännande alternativ... :)

/ElakaKatten
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Är det inte så att man kan snål köra en större motor på ett helt annat sätt. Rätta mig om jag har fel! I alla fall så har jag vid ett tillfälle lyckats komma ned till ett snitt på 0,56 med min förra 335d på väg hem från Sälen, 4 pers i bilen med takbox och packning och då var den dessutom chippad. Det jag vill säga med detta är att en liten motor är inte så effektiv som den borde vara. Jag tycker 325d är kanske den mest bränsle effektiva motorn på marknaden om man ser till prestandan.

//Stefan
ElakaK> 318d har sin optimala (där motorn är som mest effektiv, högst verkningsgrad) sannolikt vid lägre hastighet än 325d. Om du nu körde på ett för 325d optimalt sätt är det därmed kanske inte optimalt för 318d.

I övrigt en intressant iaktagelse, hypotesgrundande. Men din data är för osäker och jag skulle fortfarande lite mer på BMWs officiella siffror.
Verdi
Är inte 325d och 318d de mest onödiga versionerna i dieselprogrammet?

318d 143hk/0,47l/mil - 287 tusen
320d 177hk/0,48l/mil - 305 tusen
325d 197hk/0,57l/mil - 342 tusen
330d 245hk/0,57l/mil - 387 tusen
335d 286hk/0,67l/mil - 430 tusen

Det här med 4 eller 6 cylindrar är ju en het potatis i BMW-land har jag märkt men kollar man på effektkurvor o dyl så är det väl svårt att se nån skillnad när det handlar om dieselturbo? Skillnaden är nog större på en bensin-sugmotor...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag köpte en 325d istället för 330d och sparade enligt din lista ovan ca 43 000:- på det. Och det var då i April 2008 när jag köpte bilen i det närmaste identiska motorer i 325d och 330d vilket innebar att efter min mappning så hade jag sparat 43000.- medan han som köpt 330d'n och mappat hade samma effekt, men var 43000.- fattigare.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Den som väljer en 318d framför en 320d gör det nog för att spara 18k i inköpspris, finns nog inget annat skäl. Den som köper en 325d gör det med all säkerhet för att få den körkultur som en sexa ger. Det är det många som gärna betalar för. BMW:s dieselfyror är ju fina för att vara just dieselfyror men jämfört med sexorna går de som en stenkross.

Mvh
Arese
Verdi
Nikeman,
Visst, ska man trimma så är det väl ett bra val med 325d men annars har jag lite svårt att förstå.

Arese,
Ok, men är det verkligen samma skillnad mellan 4 och 6 cylindrar när det gäller turbodiesel?
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
turbo4ever: Nä, nu är jag helt lost i ditt resonemang. Först skriver du att motorn är effektivare vid högre belastning - och sedan att en 318d borde gå mer optimalt i lägre hastighet. Men om jag nu har kört 318d på "325d-vis", dvs försökt hålla samma acc och hastighet, så har jag ju både belastat 318d högre än 325d (då borde den gå effektivare enl. ditt resonemang) och kört fortare än vad som är optimalt. Ett nollsummespel?

Borde det inte egentligen vara ganska liten skillnad i den mängd "x" bränsle som krävs för att framkalla effekten "y" oavsett 318d eller 325d? Om man förutsätter att alla andra faktorer, såsom bilens vikt, luftmotstånd mm, är lika?

Ja, val av 3-seriediesel... Jag håller med Arese att 4 cyl dieslarna är fina - men om man vill ha mer mos än 320d och måste hålla sig till 8,5 basbelopp blir det antingen en 325d med extrautrustning eller en sopren 330d. Skillnaden mellan 320d 177 hk och 325d 197 hk är större än 20 hk enligt flera mätningar. Snarare ligger 325d på 218-220 hk i original.

/ElakaKatten

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, jag tycker det är lika stor skillnad mellan 4 och 6 cylindrar för diesel som det är för bensin.

Mvh Johan
Skillnaden mellan 4 och 6 cylindrar på rad är att 6an är en utbalanserad konstruktion medan 4an har en 2:a harmonisk vibration. Kraftpulserna är tätare med fler cylindrar vilket också ger mjukare gång.

Om det är med eller utan turbo, bensin eller diesel spelar ingen roll i sig.
Verdi
Jag trodde främsta fördelen med fler cylindrar var ett bättre vridmoment lägre i registret. Något som inte är ett problem med överladdning.

Men ok, låter väl rimligt. Upplever själv inte att vibrationerna är så stora men jag har inte testat en 6:a så jag kan inte jämföra.

Låter dock konstigt att de uppger en lägre effekt än den verkliga på 325d. Har det nåt med nån tysk skattegräns att göra?
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Verdi: Ja, varför kan man väl spekulera i. Jag vet inte om det finns någon skattegräns som styr, men jag misstänker att man vill hålla avståndet till 330d för att försvara prisskillnaden på 43 tkr...

Här är en länk till ESS tunings mätningar Länk som visar 185,68 hk inklusive drivlineförluster, vilket alltså motsvarar ca 210-220 hk på drivaxeln.

/ElakaKatten

Verdi,
Pratar vi rimliga cylindervolymer är den främsta fördelen med fler cylindrar en mjukare och mer vibrationsfri gång. Fler cylindrar i sig ger ej mer vridmoment eller effekt, det är andra parametrar som påverkar detta.

En liten diesefyra kan gå mycket snålt men så fort den lastas lite mer än vad körcykeln säger så är det inte otroligt att förbrukningen striger mer än vad den gör med en något större motor, låt vara fyr eller sexcylindrig.
Mao en rask körstil kan gynna en något större motor.

mvh/ Anders
Verdi
Kanske. Men ofta accelererar man snabbare med en större motor och då försvinner vinsten. Svårt att hålla igen så att man accar vad vore max med en 318d t ex.

Däremot så kan det nog vara skillnad i motorvägsfart, för då ska ju båda motorerna utföra samma arbete, dvs motverka luftmotståndet och hålla farten.

Kan alltså köpa ditt resonemang delvis, även om jag gissar att det ska rättfärdiga ett val av större motor. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.