|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Bakgrund: Det fanns en stor anledning att jag köpte ny bil när jag köpte 540'n. Att värmeaggregatet på audin var kaputt. Problemställning: I sommras när jag körde på full fläkt eftersom ac'n inte funkar så brann fläkten upp... Jag är nästan säker på att det är fläkten iallafall. Jag har kollat på det där motståndet och kan inte se några fel på det. Däremot så har säkringen brunnit! av, plus att det luktade bränt i bilen. Är det någon som har bytt fläkt på 540/530? Räcker det, och är det enkelt att flytta på expansionskärlet och sen öppna en lucka och plocka ut fläkten? Eller gör man på något annat sätt? /Markus | |
|
Ja, man tar den genom en lucka där framme. Den kan ha kärvat ihop och med lite tur kan en droppe olja och lite kärlek mjuka upp den igen. Kommer det olja på kolen och kopparbanorna där kan det dock bli kortis där lite senare så olja bara lagerna. //Magnus |
|
|
Det är bökigt som fan, finns guider tror jag men jag förklarar det kort. Ta bort motorkåpan och ljudisolering Skruva loss expansionskärl vik åt sidan Skruva dän pluspolen, servicekontakten samt metalskenan som går längsmed Ta dän tätningslist och plåten bakom expansionskärlet, sitter med 5x 7mm Pilla loss de små klipsen och resten som håller övre delen av kåpan till fläkten. Byt fläkt lr smörj upp den om de nu skulle räcka. |
|
|
Sweet, det låter inte som ett roligt jobb... tämligen enkelt men inte så kul. Det är bara så jävla kallt nu för tiden! 3.5°C o kallare lär det bli. Något måste göras. Tack för tipsen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.