AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.360

Varför lutar vissa bilar mer än andra i kurvor?

Som rubriken säger så undrar jag varför vissa bilar lutar så mycket i kurvor medan andra bilar nästan ligger helt platt? Har det att göra med hur hög bilen är i förhållande till bredden, eller beror det mest på hur bra chassi man har?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Det är väl både och. Centrifugalkraften spelar med en viss roll...kurvans utformning samt hastighet....
Sen är vissa bilar skitkassa ändå...*asg*

Frasse
Sedan finns det ju dom som med hydraulik trycker upp så det aldrig lutar oavsett kurvhastighet.
Den typen är trevligast att köra eftersom fjädringen i övrigt kan vara ganska mjuk.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Med sådan här fjädring kränger det inte mycket:
De som inte kan franska kan spola fram till 1.00

Länk

///BMW - Was sonst!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gör Bose fjädring? Hade jag ingen aning om. Den verkar vara rätt så häftig också. Någon som vet varför den inte slagit igenom?

--------------------------------
//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Läckert system från Bose! :)

På Wikipedia står det att Bose själva säger att det är för dyrt och för tungt, trots ganska stor investering i forskningen. Ganska häftigt att se vad det kan dock.

Mvh
Wiberg
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Styvare krängningshämmare ser till att lyfta hjulen som går i innerkurva så att säga.
Finns dom som inte tänkt sig för när de byggt luftfjädring på eget recept med bara en T-koppling som matar höger och vänster luftkudde. Det blir en bra krängningsförstärkare istället :)
Japp, precis som den där Bose-bilen beter sig min snart 15år gamla Xantia Activa
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kan du hoppa med den också? :)
Inte hoppa direkt, men i alla fall höja/sänka den ca 20cm via en spak mellan sätena.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Fin väghållning i de gamla cittrorna.

En lista för citroen-fansen att gotta sig åt: Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag hade en Citroén xantia -94 som inte lutade mycket i kurvorna alls! dock krängde däcken så djupt att navkapslarna rullade förbi mig HAHA!

inte bara go väghållning. körställningen, pedaler, styrning är som gjord för gud själv :) *inte kristen*

BMW ownz
Helt grymt att en gamal Citroen slår det nyaste från Stuttgart och München! I alla fall när det gäller ingångshastigheten under en älgtest...

Vorsprung durch freude am fahren
Beror på:
Däck: Däcktyp, däckhöjd, däcktryck.
Geometri: spårvidd, fälgbredd, upphängningsgeometri - camber, rullcenter, tyngpunktens höjd och viktfördelning. etc.
Fjädring: hårdhet fjädrar, stumhet dämpare, tjocklek på krängninshämmare.
Förare: hur snabbt man kör i kurvan, förstås
Omständigheter: vägens sidolutning

Kan ha glömt nåt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.