|
|
|
|---|---|
| Som rubriken säger så undrar jag varför vissa bilar lutar så mycket i kurvor medan andra bilar nästan ligger helt platt? Har det att göra med hur hög bilen är i förhållande till bredden, eller beror det mest på hur bra chassi man har? | |
|
Det är väl både och. Centrifugalkraften spelar med en viss roll...kurvans utformning samt hastighet.... Sen är vissa bilar skitkassa ändå...*asg* Frasse |
|
|
Sedan finns det ju dom som med hydraulik trycker upp så det aldrig lutar oavsett kurvhastighet. Den typen är trevligast att köra eftersom fjädringen i övrigt kan vara ganska mjuk. |
|
|
Med sådan här fjädring kränger det inte mycket: De som inte kan franska kan spola fram till 1.00 Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Gör Bose fjädring? Hade jag ingen aning om. Den verkar vara rätt så häftig också. Någon som vet varför den inte slagit igenom? -------------------------------- //Lövet |
|
|
Läckert system från Bose! :) På Wikipedia står det att Bose själva säger att det är för dyrt och för tungt, trots ganska stor investering i forskningen. Ganska häftigt att se vad det kan dock. Mvh Wiberg |
|
|
Styvare krängningshämmare ser till att lyfta hjulen som går i innerkurva så att säga. Finns dom som inte tänkt sig för när de byggt luftfjädring på eget recept med bara en T-koppling som matar höger och vänster luftkudde. Det blir en bra krängningsförstärkare istället :) |
|
| Japp, precis som den där Bose-bilen beter sig min snart 15år gamla Xantia Activa | |
| Kan du hoppa med den också? :) | |
| Inte hoppa direkt, men i alla fall höja/sänka den ca 20cm via en spak mellan sätena. | |
|
Fin väghållning i de gamla cittrorna. En lista för citroen-fansen att gotta sig åt: Länk |
|
|
jag hade en Citroén xantia -94 som inte lutade mycket i kurvorna alls! dock krängde däcken så djupt att navkapslarna rullade förbi mig HAHA! inte bara go väghållning. körställningen, pedaler, styrning är som gjord för gud själv :) *inte kristen* BMW ownz |
|
|
Helt grymt att en gamal Citroen slår det nyaste från Stuttgart och München! I alla fall när det gäller ingångshastigheten under en älgtest... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Beror på: Däck: Däcktyp, däckhöjd, däcktryck. Geometri: spårvidd, fälgbredd, upphängningsgeometri - camber, rullcenter, tyngpunktens höjd och viktfördelning. etc. Fjädring: hårdhet fjädrar, stumhet dämpare, tjocklek på krängninshämmare. Förare: hur snabbt man kör i kurvan, förstås Omständigheter: vägens sidolutning Kan ha glömt nåt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.