|
Sida 8 av 10
|
|
|---|---|
| Kikade på Arals hemsida. SuperTronic är inte längre Porsche A40 klassad. Däremot SN/CF och BMW LL-04. Ska du ha A40 så får man ta HighTronic. | |
|
Skumt, leverantörerna hänger inte med längre...... Ingen av dessa klassar HighTronic 5W-40 som BMW LL-01 eller 04, Länk , Länk och Länk (Produktbilden från Öeldepot24, Länk ) Det gör däremot Aral själva, Länk Johan B: Har du någon klok tanke om detta? |
|
|
Oljetillverkare kan göra modifieringar i sammansättningen över tiden men behålla namnet på oljan, därav att "samma" olja kan ha olika klassningar över tiden. Jag skulle nog gå på vad som skrivs i de senaste produktdatabladen: Länk Men det förutsätter ju iofs att oljan är "pinfärsk" och inte äldre partier med annan sammansättning... Hightronic är inga äkta syntetiska oljor, utan högraffinerade mineraloljor (HC-teknik). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
AMSOIL och oprecisa konkurentoljor i 5W30 SN GF-5 klassen testad: Jag har inga problem med att identifiera följande: - Castrol Edge with Titanium Fluid Strength Technology Sn GF-5: Länk - Lucas Synthetic: Länk - Mobil 1 Extended Performance:Länk - Pennzoil Ultra: Länk - Petro-Canada SUPREME Synthetic: Länk - Quaker State Ultimate Durability: Länk - Red Line High Performance Motor Oil: Länk - Royal Purple High Performance Motor Oil: Länk - Valvoline SynPower Full Synthetic Motor Oil: Länk |
|
|
Tänk på att oljor som säljs i USA kan skilja sig helt från oljor som säljs inom t ex. EU, trots samma namn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
KalleXX, tack, intressant. Menade du att de oljor du gav länkar till är PAO-oljor eller HC-oljor? Och hur ser du på den ganska låga viskositeten i Mobil 1 oljorna man kan få fram produktspec på via din länk? Och specarna gäller för Mobil 1 USA-marknaden. Håller med Johan B att det skiljer en hel del mellan USA-oljornas specar jämfört med Europa. En sak som fanns med i Redline specarna var NOACK-värde, det vill säga förångning vid hög temp. Redline angav 6% vilket jag uppfattar som ett bra värde. Av Redline skulle jag välja 10W-40 oljan om det fanns ett värde = eller under 0.8 för sulfated ash. Länk Jag inbillar mig att SAE 40 borde innebära bättre skydd vid hård körning, och att t.ex 0W-30 är för tunt men tas fram för att få ner bränsleförbrukningen med några procent. Då tar jag hellre en 40-olja. Har beställt en 20L Aral Supertronic 0W-40. Hittar inte just nu länk men på något ställe fanns en spec just för 20L och där angavs att den var både BMW LL-04 och Porsche A40. Kanske är det äldre dunkar? Via Johan B´s länk kan man hitta följande länk och söka produktdatablad. Länk Om man där väljer Svenska som språk och fyller i Supertronic 0W-40 så får man fram den globala produktspecen och där anges att det är en BMW LL-04 olja med low ash. Datum i specen är 2013 (Tysk noggrannhet. Tack för det) Porsche A40 anges inte längre. Det kan ju betyda att Supertronicen är lika bra nu fast man inte velat betala för godkännande igen??? I vilket fall så ansluter jag mig till dem som menar att det är klokt att byta minst en gång mellan service-intervallen på 3000 mil, hinner jag så byter jag två gånger. Värt att notera är att Mobils amerikanska gräns för byte motsvarar 2500 mil. |
|
|
Karlavagnen, jag menar att det var ganska lätt att hitta de smörjor som AMSOIL jämförde sig mot. En del av dem är rätt gamla, från 2012. Kanske någon av dem är fusksyntet, dvs högraffinerad mineral. Castrol är en slitolja, bra att köra in motorn med, relativt sett. Visst, testet är utfört på USA smörjorna. Europa verkar ha bättre spec fast samma namn. /KalleXX |
|
|
Lånar tråden lite för en fråga ang olika klassning utav olja. Vad jag har förstått så använder Volvo till sina bilar en olja med A5/B5-klassnig till motorer med DPF. Vad är det som skiljer denna klassning från tex LL-04 som är en Low Saps-olja just för att motorn är utrustad med DPF? Det märkliga är att när jag söker på regnummer för rekommendation på Mobil1.se så ger den förslag på en 0w-30 olja som är A5/B5-klassad men i det finstilta så står det: "Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 rekommenderas för många typer av moderna fordon, inklusive högpresterande turboladdade bensin- och dieselmotorer (utan dieselpartikelfilter)" Länk Är inte alla Volvos dieselmotorer utrustade med DPF? Blir förvirrad mer än vanligt här.. Tack på förhand. // Jonas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förenklat så är ACEA Ax/Bx-klassningarna inte gjorda med några aftertreament devices (katalysator, partikelfilter etc) i åtanke. Därför tog ACEA fram Cx-klassningen, denna klassning fokuserar även på SAPS och liknande. Har en motorolja ingen Cx-klassning så är den med största sannolikhet inte lämplig för motorer med partikelfilter och liknande anordningar. När det gäller API-klasserna (API SN, API CJ-4 etc) så blir gränserna (för tex SAPS) hårdare och hårdare för varje ny klass som presenteras. |
När det gäller dessa rekommendationstabeller så kommer alla uppgfiter för Europa-marknaden i princip uteslutande från två företag : OATS och Olyslager. Det är alltså inte Mobil, BP, Castrol eller biltillverkarna som står bakom dessa rekommendationer som ni slår upp. Oljetillverkarna skickar iväg specifikationer på deras oljor och dessa "databasföretag" matchar efter bästa förmåga de olika specifikationerna mot uppgifter de samlat in från biltillverkarna. Ofta blir det ganska rätt, men det blir en del fel här och där också. |
|
A1/B1 och A5/B5 är en lågviskös olja med lägre motstånd mot skjuvning = enbart till för användning i motorer där en sådan olja rekommenderas av motortillverkaren. Använder du en sådan olja i en motor som inte är avsedd för den typen av olja kan motorn få permanenta och dyra skador! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Bmw-slangen och Johan B! "lägre motstånd mot skjuvning" med det menas då tex att en oljepump i en motor EJ avsedd för A5/B5 inte kommer må bra men att även oljesystemet och toleranser i lager etc är fel för denna oljan som är lågviskös? Då kommer inte tillräckligt oljetryck, oljefilm etc finnas men även att additiv inte är riktiga? Gjorde en sökning och fann en tabell från Volvo och mycket riktigt skall det vara A5/B5 i en D4 (D5204T3) Länk // Jonas |
|
|
Nja, det är väl inte själva oljepumpen som tar mest stryk (det är generellt den mest välsmorda delen i en motor) utan diverse lager och kamaxelnockarna som kan ta stryk om/när oljefilmen brister vid hög belastning och oljan "skjuvar sönder". A5/B5 (och A1/B1) skall därför inte användas om den typen av olja uttryckligen inte är rekommenderad i motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah, jaja, likväl som jag fick rekommenderat att köra på en Xw-50 olja i enduromaskinen för att säkerställa smörjning av toppen då det blev rejält varmt om somrarna när man skulle stå på varvbryt genom surhål för att komma igenom. // Jonas |
|
|
JcN, nu vet jag inte riktigt vad du menade... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja jo...alltså att det alltid finns tillräcklig smörjning vid hög belastning/värme då en tunnare olja inte skulle ge tillräckligt beständig oljefilm. Förstod det som att en Ax/Bx olja är tunnare (eller hur jag nu bör uttrycka mig) än en säg LL-04/Cx olja och därmed inte skall användas i en motor som inte är konstruerad för en olja med den klassningen. Ursäkt att det jag skrev var otydligt! // Jonas |
|
|
A i ACEA-klassningen betyder bensinmotorolja B i samma klassning betyder dieselmotorolja. siffrorna anger en "kvalitetsklass/användningsområde": Länk Sedan har du andra klassningar som t ex. JASO för många MC-motorer. SAE-klassningen anger enbart oljans flytbarhet (tunn/tjock) vid "kall" och "varm" (+40 grader C respektive +100 grader C med vissa tillägg för riktig kyla som t ex. -25 grader C och kallare). Där är t ex. en 0W40-olja mer tunnflytande som "kall" än en 10W30-olja, samtidigt som 0W40-oljan är "tjockare" än 10W30 när de är driftsvarma. BMW LL04-klassningen säger enbart att oljan uppfyller BMW:s kravspecifikation (en mängd testparametrar där man mäter t ex. oxidering, slitage på motorer, sotbildning etc.enligt strikt specificerade tester), inget om hur tjock oljan är (även om det finns ett visst viskositetsområde som oljan måste hålla sig inom vid olika temperaturer, enligt BMW:s spec). Det är lätt att blanda bort sig mellan alla olika klassningssystem i oljevärlden, då det finns många olika klassningar som anger helt olika saker. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Dags få lite spotta lite liv i denna fina oljetråd. Jag vill meddela församlingen att min förkärlek till Amsoil har svalnat något, mest beroende på att det är så besvärligt att få tag på det + lite högt pris. Som många andra, samt Johan Bs myndiga och icke vacklande råd, har jag gått över till Aral. Idag beställde jag en 20 litersdunk av den eminenta Aral SuperTronic 0w40 (helsynt) från levoil.de. Faktum är att jag gick över till Aral redan år 2017, dock blev det då Supertronic LongLife III 5W-30 (delsynt!). Tror ni inte att jag har sneglat på Biltemas LL-04 olja också, bara för att det är lättillgängligt, det är väl kanske att svära i kyrkan, men det är sant. Den är dock dyrare än Aral! Biltemaoljan har köpts och hamnat i en gammal Yaris, duger bra där. |
|
| Vad tog biltema betalt för sin LL-04 ? | |
74.75 SEK / liter Många av mina lite äldre bilar får eller har fått Biltema olja (och servas med hjälp av Biltema verktyg) - beror delvis av praktiska skäl. När jag inser en kväll att den lilla track day bilen behöver 5W-50 olja vispar jag bara förbi Biltema. Däremot brukar det alltid bli tätare oljebyten än vad tillverkare rekommenderar. Dock har ingen lyckats kunna förklara för mig varför vissa saker är typiskt 25% (och ibland ännu mer) billigare utanför Norden - fenomenet är inte på något sätt nytt Länk Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.