AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
58.955

Motorolja 5W-40 klassad BMW LL-04, finns flera?

Sida 5 av 10
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg nu att Aral har infört ett nytt additiv i flera av sina oljor (bland annat SuperTronic 0W40) och kallar det för XMF. Detta är sannolikt exakt samma tillsats som Castrol kallar FST...

Länk

Så jag är än mer styrkt i min misstanke om att merparten av Arals och Castrols oljor är identiska bortsett från flaskorna/etiketterna/namnen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är SuperTronic 0w40 XMF en PAO-Olja?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alex84, ja.

Mvh
Johan B

Tack Johan B.
Hände en intressant sak idag då jag besökte den lokala Volvo-Butiken för inköp av oljefilter till mina 2 Volvos.

Man körde en kampanj på olja gällande Castrol 0w30 Pro Edge samt Magnatec 5w40.
395:-/4 lit helt ok för Edge Pro oljan enl mej själv.

Men det är A5/B5 olja när det gäller Edge Pro så jag frågade om man hade A3 oljan med?
Nej det skall vara den oljan som står i butiken till alla Volvo-motorer har Volvos ingenjörer sagt säger killen i butiken.

Förklarade för honom det som står i serviceboken gällande oljan till dessa 2,5T -04 motorer...

Enl killen var det ok att alla motorer gick på A5/B5 alternativet så jag avstod att köpa oljan !!!
Även Mobil1 0w40 Fuel Economy oljan i butiken var av typ A5/B5.
Den enda oljan av typ A3/B3 var Castrol Magnatec 5w40 oljan,men den är jag inte intresserad av.

Det lilla jag nu vet är att A1 samt A5 oljor är specifika och inte utbytbara med A3 oljan.
Märkligt av Volvo Butiken tycker jag?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
A1/A5 - oljor är lågviskösa oljor med lägre skjuvmotstånd än t ex. A3-oljor.
Allt för att få lite lägre bränsleförbrukning, dock kräver dessa oljor att motorerna är anpassade för sådana oljor!

I de flesta fall kan man använda A3-oljor utan problem där A1/A5-oljor är rekommenderade. Men att göra tvärtom bör man undvika om det inte specifikt står i instruktionsboken/rekommendationen att A1/A5-oljor är lämpliga.

Mvh
Johan B

Sorry Johan B, precis det Du skriver menar jag med,dvs att en motor som kräver A3 inte får köras på A1 resp A5 olja :)

Läste vidare i manualen för olja till de motorer jag har att om motorn dessutom körs på 0w30 resp 0w40 skall oljan vara av A3 visko !

Måste säga att manualen ger lite tvetydig information gällande viskon.
Först står det att A1 olja skall användas,sen längre ner står det som jag skrev i förra inlägget för att på ett 3.e ställe nämna detta med användningen av 0w30,40 olja som då skall vara av A3 typen.

Lite lätt att missa den rätta raden om man läser delar av infon!
Faan blev tveksam vid beställningen av olja och började fundera kring Mobil1 oljan ( 0w40 New Life ).
Började bläddra i produktdatabladet mm vid jämnförelsemot Castrol EDGE 0W-40 A3/B4 FST Titanium.

Priset är det samma ungefär där Mobil1 ligger på 96kr/lit mot 105kr/lit för Castrol oljan.
Men det spelar mindre roll i sammanhanget.

Valde tillslut Castrol Edge oljan här ovan då jag tidigare kört på 0w30 Edge Pro oljan.
Motorerna är båda 2,5T modellen (B5254T2).

Fick en känsla av att Castrolen är ett bättre alternativ än Mobil oljan???
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är inte säker på att det har nån praktisk betydelse egentlihen. Jag är inne på min andra 20-liters dunk med Mobil 0W40 och motorn tycks trivas bättre ju hårdare man kör. :)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett är det två bra oljor och för att veta vilken som är "bäst" måste man nog definiera vad man menar med det uttrycket och ställa det mot exakt användningsområde....

Dock tycker jag personligen att en hundring per liter är väl dyrt - du köper motsvarande Aral-olja för ca 50kr/litern från Tyskland.

Mvh
Johan B

Som sagt bara en känsla utan att kunna motivera varför ;)
FST verkar mer lämpad för den körningen jag/vi använder bilarna till.
Men är nog ingen större skillnad dom emellan i slutändan.

Såg att oljan va billigare via mapodo eller levoil sidorna,men på mapodo var 20lit dunken slut,fanns bara 5lit dunkar kvar som störst och priset blev då ca 2000kr till dörren istället.

Köpte nu som tidigare hos olja online.
2100kr/20lit,dyrare men skitsamma...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skrev fel, nu senast köpte jag 5 st 5-litersdunkar Mobil1 0W40 för 84kr/liter inklusive frakt. Det var nån kampanj tror jag. Bättre med dunkar så man kan lämna in spilloljan i dem också
Hej
Undrar om jag kan köra 0w-40 mobil new life
i min 523 97-
I boken rekomenderar dom 5w-30

Vilken rekomenderar ni?

Bra tråd för okunniga!!

Med vänlig hälsning, Urban.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går utmärkt!

Mvh
Johan B

Tackar:)
Ka
23
KalleXX
520dA-09
Som Johan B skriver, förstörde Castrol syntetoljemarknaden. Efter en del (hel del faktiskt) sökning på internet, hittade jag en firma som publicerade sina motoroljetester på nätet. Dessa tester utfördes enl. standard (ASTM). Castrol Edge utklassades, framförallt i smörjförmåga jmf med Amsoil. Jag kör med Amsoil i min 520D E61a numera. De har en LL-04 klassad variant. För den som är intresserad i allt om och kring oljor, rekommenderar jag Bob Is The Oil Guy på nätet.

/Kallexx
Välkommen till forumet Kallexx.
Här på AP har vi våra egen olje - guru och tillika olje expert i form av Johan B.
Hans rekommendationer är verkligen värda att lyssna på.
För mej personligen räcker detta mer än väl.
Ka
23
KalleXX
520dA-09
Tackar!
Då kanske Herr Johan B, inom en nära stående framtid, avlägger en dom på AMSOIL. Jag är dock övertygad (tills överbevisad) och kommer bara använda AMSOIL framöver. Aldrig att Castrol Edge hamnar i min bil igen, inte en chans.

Vad gäller syntoljor, så finns PAO och de lite dyrare Esterbaserade. Ester borde fungera lite bättre i smörjning, men inte ens Motul 300V smörjer bättre än den PAO baserade AMSOIL. Knepigt, men additiven har sin roll uppenbarligen.

KalleXX

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
KalleXX, vilket test är det du refererar till, hur gjordes det (testmetod) och exakt vilket resultet var det? Med exakt vilka oljor jämfördes Amsoil med? Man får även tänka på att det inte är säkert att de amerikanska oljorna är samma som de som säljs i europa, även om de har samma produktnamn pga olika omständigheter som t ex. olika bränslekvaliteter och emissionskrav mm.

Oljor skall göra så mycket mer än bara smörja och det går att skapa en olja som är väldigt bra på en viss sak om man försakar/prioriterar ner andra funktioner....

Därmed inte sagt att Amsoil skulle göra dåliga oljor, men de är rätt små på den europeiska och svenska marknaden.

När det gäller olika amerikanska forum, får man tänka på att det finns en stor grad nationalism när det gäller tyckande om olika oljor. Det är också så att traditionellt är man väldigt konservativa och många är övertygade om att mineraloljor är bäst, eller åtminstone mest kostnadseffektiva (vilket kan vara fallet då det är mycket större prisdifferans mellan mineraloljor och äkta syntetiska dito i USA än i europa).

Att rena esterbaserade oljor KAN vara bättre än PAO-dito i VISSA applikationer, håller jag med om, men som alltid är oljor kompromisser och esteroljor har vissa svagheter i förhållande till PAO och vice versa. Inte minst priset är väldigt mycket högre på äkta esterbaserade oljor och det kan göra att det blir svårt att motivera ur ett kostnadseffektivt perspektiv.

Mvh
Johan B

Ka
23
KalleXX
520dA-09
Johan, AMSOIL publicerar testerna via sin hemsida. Uppdateringar med nya oljor sker regelbundet.
Självklart gör en olja mycket mer än att smörja. Det jag menade var just att på den punkten borde en bra Esterolja smiska AMSOIL.

Jag hjälper dig med sökandet här:
-testsidan: Länk
- hyggligt färskt test: Länk

Jag har dock inte hittat en jämförelse mot Redlin ....
/KalleXX

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Esteroljornas främsta positiva egenskaper är att de en mycket bra vidhäftning genom polära egenskaper på molekylnivå, denna egenskap gör samtidigt att de har en väldigt bra förmåga att binda additiven lättare.
Men rent smörjtekniskt är de inte nödvändigtvis bättre än en PAO eller mineralisk olja.

Första sidan du länkade till är en mängd olika tester - omöjligt för mig att uttala mig om alla dem...
Andra sidan du länkade till var en jämförelse med andra oljor. För det första står det inte vilka viskositeter de andra oljorna har (de flesta i testet finns med olika viskositeter) och för det andra är det få om ens någon av dessa oljor som säljs i sverige...
Det som var bra med testerna var att de använde vedertagna testmetoder, men när det t ex. gäller smörjförmåga (four ball test) var t ex. Valvolines olja och även Castrols olja i princip lika bra.

När det gäller kallegenskaperna (flytbarhet vid låg temp. och cold cranking viscosity), beror dessa helt på vilka viskositeter oljan har och även om oljan i sig är en äkta syntetolja eller en mineralisk dito - återigen vilka viskositeter hade "jämförelseoljorna"?

Det går att "bevisa" nästan vad som helst med väl valda tester som man gärna använder framför allt i USA i reklamen - tittar du på andra oljebolags hemsidor lär du hitta "bevis" för att just deras produker är bättre än alla andra de jämfört med. det som är intressantast är om oljan är BMW LL-klassad eller inte. Är den det, uppfyller den alla testkrav och är en mycket bra olja!

Sedan får jag iofs hålla med om att Amsoil är ett av de (allt färre) företag som faktiskt fortfarande är ärliga och säljer äkta syntetoljor och inte högraffinerade mineraliska dito under namnet "syntetisk".

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.