|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Då spelar det mindre roll, men körstilen spelar in lite - är det mycket kortkörningar och många kallstarter kan 5W30 vara lite bättre, gasar du hårdare och kör längre sträckor kan 5W40 vara en fördel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då passar 5w30 min körstil. Tack! | |
| Beställde igår och det blev 5w40 då jag läste att den minimerar oljeläckage samt får motorn att gå tystare. Vet ej om det blir så i praktiken men priset var även rätt, 390kr inkl frakt för 5 liter. | |
|
Johan, det är antaganden från din sida att Arals och Castrol FST är samma olja. Det stämmer att tidigare Biltema köpte sin olja från Statoil. Biltema får sin olja från annat håll numera, vet tyvärr inte vem som leverar. |
|
|
Marjan, jag påstår inte att Castrol och Aral är identiska oljor (även om sannolikheten är stor i många fall då de tillverkas av samma ägare och görs/fylls på exakt samma fabriker samt har snarlika klassningar i många fall) utan jag VET att det finns olika märkesoljor som säljs under helt olika namn (stora oljemärken) som har och har haft oljor som är EXAKT samma produkt - på produktlinjen kunde det komma t ex. 3000 flaskor av fabrikat X och därefter 4000 flaskor av fabrikat Y för att sedan följas av 2000 flaskor av fabrikat X igen - alla flaskorna hade exakt samma olja men var märkta med helt olika fabrikat i olika flaskor av olika form och med olika utseende samt givetvis med olika etiketter... Det viktigaste är att man läser klassningarna på oljan och att det är ett erkänt märke på oljan, som borgar för att man inte fuskar - inget seriöst företag vill figurera i fuskmärkt olja.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Kör du med Aral Super tronic 0W40 i din E46? Funderar på den till min 330i -02. MvH Fredrik Mark |
|
| Tycker en del är lite väl "försiktiga" när det kommer till att "våga ta steget"...Min bruxis, Passat 2.0i årsmodell 1996 kör jag på Aral SuperTronic 0W40, utan minsta bekymmer. Bilen drar "ingen" olja (dvs nivån sjunker från max till ca hälften mellan min-max under de ca 1300 mil jag kör mellan bytena). Kan inte tänka mig att VW rekommenderar en 0W40 olja till en så gammal bil, det är väl snarare 10W40 som rekommenderas. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Dawwe : Gissar på att det blev ett typo i slutet? >> Kan inte tänka mig att VW rekommenderar en 0W40 olja till en >> så gammal bil, det är väl snarare 10W40 som rekommenderas. 10W40 är ju verkligen inte att rekommendera framför 0W40 (en 10W-40 är mycket segare när det är kallt än en 0W40). |
| Slangen: Kollade i i-boken, där rekommenderas det en 5W30,5W40,10W30 eller 10W40, spec VW 500.00. Så, nej det var inget "typo" från min sida. Däremot trodde jag inte att de skulle rekommendera så "tunna" oljor. Sett till rekommendationerna från 1996 så kör jag i princip på exakt "rätt olja", möjligen något för "tunn" kall, men jag är tveksam till att 0WXX oljor fanns i större omfattning på den tiden... | |
|
FredrikMark, ja jag använder själv Aral SuperTronic 0W40 i E46:an och den drar ingen olja mellan oljebytena (byter efter ca 1300 mil). Att oljan är tunnare än rekommenderat när det gäller kallviskositeten är bara en fördel - då mår motorn bättre vid kallstarterna. Det viktiga är att man inte använder en olja med lägre varmviskositet än vad som anges i bilens instruktionsbok och att man inte underskrider de olika kvalitetsklassningarna som finns (ACEA, API och inte minst biltillverkarspecifika dito). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@Dawwe : Första siffran anger kallviskositeten, den andra siffran är varmviskositeten. Förenklat sett så gäller följande - kallviskositeten beskriver hur tjock oljan är vid minusgrader - varmviskositeten beskriver hur tjock oljan är vid motorns driftstemperatur Det här är inte särskilt känt bland allmänheten, därför cirkluerar det en hel del missförstånd och missuppfattningar när det gäller köp av olja. Tog själv några års bilägande innan jag fick kläm på det där (jag blev förbannad över alla siffror på oljedunkarna som jag inte fattade ett skvatt av så jag fick helt enkelt sätta mig ner och börja läsa in mig på ämnet). Jag går INTE in på den exakta kravställningen för de olika klassificeringarna, det hör inte hit. Vi är på en lagom nivå där vi försöker skilja mellan varm- och kallviskositet och då ska man inte lalla in på djuplodande tekniska detaljer. Helt rätt Dawwe, 0W-40 fanns i princip inte på den tiden. När det gäller varmviskositeten så ska man följa instruktionsboken. När det gäller kallviskositeten så vill man ha den så låg som möjligt, 0W eller 5W ska det vara för året-runt-bruk. Se vad Johan B skrivit. Lite småroligt att ta sig en titt i en instruktionsbok från 60-talet, väldigt gamla oljespecar där :-) |
| Slangen: Tack för undervisningen men den var helt överflödig:). O Johan B kan säkert rätta oss båda, "kallviskon" är "viskon" vid en vis "låg" temperatur, minns jag rätt så är det runt 20 (plus!)grader, "varmviskon" är angiven även den vid en viss temperatur, 100 grader har jag för mig, Johan B kan detta:). En 0W40 olja är i grunden en 0 olja men som med hjälp av VI-tillsatser kan fås att bete sig som en 40-olja när den är varm. Man kan inte ösa på med hur tunn olja som helst, men modernare motorer med tightare spel kräver tunnare oljor, men i en gammal motor(konstruktion!) med ordentliga toleranser så kan det till o med vara en nackdel med för tunn olja... | |
Nej, det testat vid MYCKET kallare temperaturer :-) Jag vill verkligen undvika att snöa in tråden på dessa tekniska detaljer, då ingen läser detta och blir bara förvirrad. Man testar bland annat Cold Cranking Viscosity [centiPoises], Pumping Viscosity [centiPoses] och Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity [centiStokes]. Men man mäter vid olika temperaturer för olika kallviskositetsklasser. Dock så mäts alla <x>W för LSRKV vid +100C (yes man har sådant test också). 0W mäts CCV vid -35C (6200cP), PV vid -40C (60000cP), LSRKV 3.8 cSt 5W mäts CCV vid -30C (6600cP)), PV vid -35C (60000cP), LSRKV 3.8 cSt 10W mäts CCV vid -25C (7000cP), PV vid -30C (60000cP), LSRKV 4.1 cSt 15W mäts CCV vid -20C (7000cP), PV vid -25C (60000cP), LSRKV 5.6 cSt 20W mäts CCV vid -15C (9500 cP), PV vid -20C (60000cP), LSRKV 5.6 cSt 25W mäts CCV vid -10C (13000cP), PV vid -15C (60000cP), LSRKV 9.3 cSt Gränsvärden inom parentes. |
Varmviskositetsklasserna testas både vid 100 grader C och 150 grader C. Allt finns i SAE J300 standarden. |
|
Tja, första viskositeten (siffran/-orna) är mätt vid +40 grader C MEN vissa klasser skall även klara av vissa kallegenskaper vid rätt många minusgrader för att klara klassen. Andra temperaturen är mätt vid 100 grader C MEN de skall även klara vissa skjuvningskrav för att klassas i en viss klass. Men förenklat kan man säga "kall" och "varmviskositet". Olika basoljor har olika viskositetsindex eller "bredd". De flesta äkta syntetiska basoljorna har ett högre naturligt VI och behöver därför oftast inga eller i varje fall ganska lite VI-förbättrande additiv (VI-improvers). Fördelen med det är att VI-additiven bryts ner när oljan används/slits och då tappar de dels sina VI-förbättrande egenskaper och samtidigt skapar de föroreningar i oljan som är oönskade. Enkelt uttryckt kan man säga att VI-additiven är en lång kolvätekedja som är ihoprullad till en liten boll när de är kalla och som sedan vecklas ut till långa trådar när de är varma - då skapar trådarna högre egenfriktion i oljan och gör att den inte blir så tunnflytande. VI-tillsatserna bryts ner genom att de långa kedjorna helt enkelt går av och blir kortare. Men med traditionella mineraliska mineraloljor måste man ha större mängder VI-tillsatser för att få oljorna tillräckligt "breda". Moderna motorer har bättre/snävare toleranser och behöver inte så tjock som motorerna behövde förr, MEN en del av tendensen av att man går mot tunnare oljor beror också på att dels är oljorna i sig bättre och har tåligare oljefilm men också på grund av att man med tunnare oljor får lite lägre friktion i motorerna och därmed lite lägre förbrukning. I vissa fall kan man kanske undra om man inte har gått för långt med de lågviskösa oljorna, i USA är det t ex. vanligt med xW20-oljor för att vinna någon procent i bränsleförbrukning - lite komiskt egentligen när många i USA gärna vill köra stora stötstångs-V8:or i stora bilar som drar rätt mycket soppa... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Håller med dig Johan B om USA. När man var där senast så var det så absurt att se att den "bränslesnåla" motorn var den egenskap som lyftes fram mest i reklamfilm för nya Ford F150. Även flera däckreklamer skippade allt som hade med säkerhet att göra och framförde ett enda budskap - att deras däck hade mindre rullmotstånd och gav en lägre bränsleförbrukning. Men jag menar - har det aldrig någonsin slagit dem att de kanske inte BEHÖVER dessa enorma skepp? Om de nu inte gillar det ökade bensinpriset så kanske man ska ta sig en funderare på en annan bil kanske?!? Varje gång man kör omkring där så är det tomt på flaken på pickuperna och HOV-filerna ligger helt öde :-) Ooops, blev lite OT :-) |
|
Lite off Topic... Vad jag vet rekommenderar Chevrolet from -95 5w30 oljor i sina 6 resp 8or. I landet Sverige ville generalimportören veta bäst gällande detta och servade och gav informationen att 10w40 skulle användas i dessa motorer. Följden blev att ventil lyftarna sprack av oljetrycket och Chevrolet Sverige fick en skaplig bunt med reklamationer på halsen ! Idag gäller regeln endast 5w30 olja. För övrigt testar jag nu att använda Mobil1 0w40 New Life till mina 2 Volvo Turbos (2.5T -04). Har tidigare kört på Castrol Edge Professional 0w30,men efter att ha läst lite i denna tråd vad lägre varm-viskositet kan göra så testar jag nu alltså 0w40 istället. Bilarna körs till 95% landsväg och ca 30 min varje gång samt kallstart vintertid med Motorvärmare dito. |
|
|
@Johan B: Innan jag beställer Mobil oljan frågar jag en sista gång då tvivlet av valet gjorde mej osäker... Vad Skulle Du Johan B välja mellan... Mobil1 New Life 0w40 eller Aral High Tronic 5w40? Båda bilarna har Motorn B5254T2 -2004 med A3/B3 oljespec. Körs 30min landsväg dagligen ( enkel resa ) och med dito motorvärmare vintertid vid start. Bytesintervall 2ggr/år vår resp höst vid ett intervall om ca 1000-1200mil. Tacksam för Din åsikt som "olje-guru" :) |
|
|
Alex, tja om priset är detsamma skulle jag välja Mobiloljan i detta fall. Arals hightronic är inte en äkta syntetolja, utan en EHVI-olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B :) Uppskattar verkligen Ditt kunnande i frågan :)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.