|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
Känner du att du vill gå upp i viskositet, så satsa på en LL-04-klassad olja. Men personligen hade jag nog använt upp den oljan du har, känns onödigt att köpa ny när du har lämplig olja. Dessutom går vi ju mot lite kallare årstid nu och då minskar behovet ytterligare att ha en "tjock" olja. Gasar du väldigt hårt, mycket och ofta och verkligen utnyttjar "trimningen", kan det vara läge att ha lite tjockare olja än xW30. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dåså, nu känns det bättre :) mysig å lärorik läsning. Jag håller mig till min 5w-30 bmw orginal olja.. Dags för oljebyte nämligen inför kallare väder | |
|
Hej! Ursäkta om jag kapar tråden men jag har nog en liknande fråga: Jag tror inte så mycket på bytesintervall på två år/3 000 mil och vill således göra ett extra oljebyte efter ett år och knappt 1 500 mil i min M135i -14. Castrols rekommendation är Edge Professional 0W-30: Länk Dock så är jag ju inte så sugen på att betala 200 kr/liter eller vad det handlar om via BMW så jag har som så många andra riktat blicken mot bl.a. Mapodo och Levoil. Problemet är att där verkar jag inte hitta exakt denna Edge Professional 0W-30 men istället finns Castrol Edge FST 0W-30 att köpa till bra pris. Denna olja har ju samma viskositet och båda är LL04-klassade och tolkar jag vad Johan B med flera kunniga har skrivit tidigare så ska ju denna olja funka galant tack vare samma viskositet och klassning. Se info om Edge FST här: Länk Innan jag beställer denna olja så vill jag bara vara säker på att jag inte gör bort mig då det ju inte är värt att sabba garanti etc för att tjäna några hundralappar. Men om jag har förstått det rätt så ska detta inte kunna bli ett problem så länge jag köper olja med LL04-klassning…? ☺. Tack på förhand! /Arvid |
|
|
Om oljan är LL-04-klassad är det helt lugnt. Personligen föredrar jag Aral Super tronic 0W40 före många castrololjor då Araloljan garanterat är en äkta PAO-olja med lägsta flytbarhetstemperatur under -60grader C och har väldigt bra klassningar! Dessutom är den inte fullt så tunn när den är varm som t ex. 0W30-oljor. (skillnaden är inte jättestor men ändå) Att man kan köpa den för ca 50kr/litern inkl. frakt är ren bonus. Aral och Castrol ingår för övrigt båda i BP-koncernen och många av oljorna görs på samma raffinaderi/blendningsfabrik och då samma produktlinje. Men Castrol och Aral är olika varumärken som är olika starka på olika marknader = man kan fånga upp fler kunder på fler marknader. Traditionellt är Aral ett mycket väletablerat och känt varumärke i t ex. Tyskland, medan Castrol är starkare på andra marknader som t ex. i Storbritannien. Kallas för "märkesmystik" på fackspråk inom marknadsföring... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, det innebär inte att det är exakt samma olja. FST tillsatsen finns säkerligen inte i Arals oljor. Varför spara in de fåtal kronorna det skiljer när man köper från Tyskland. |
|
|
Johan, tack för snabbt svar :-). Lutar åt en beställning av Edge FST... /Arvid |
|
|
@Johan B: Funkar denna olja (Aral Super tronic 0W40) med Turbo? Volvo 2,5T -04 som körts på Castrol Edge Pro 0w30. Hittade förövrigt dessa sidor (Länkar här nedan) Länk Länk |
|
|
Katalogen är inte aktuell... Aral Super Tronic är inte ACEA A3/B4-klassad längre utan A5-klassad. Det gör att den kan vara för tunn för vissa motorer. Bäst är att gå in på Aral:s hemsida och använda deras smörjmedelsrådgivare för att få fram mest lämpade oljor. Länk Marjan, förvisso inte men inom oljeindustrin generellt är det mycket vanligt att det kommer x-antal flaskor av ett märke på produktlinjen som sedan följs av x-antal av ett annat märke med en helt annan etikett men med exakt samma olja som fylls på. När oljebolagen börjar prata om att de har super-dupertillsatser som gör deras olja bättre än andras, brukar jag dra öronen åt mig - oftast är det mumbo-jumbo-marknadsföring och/eller har man utgått från en för dålig basolja som behöver extra "stöd" för att nå upp till rätt klassningar.... Kendall har också en (mig veterligen bara en olja) som de påstår har "Titanium-tillsats", men de gör inte så stor sak av tillsatsen i sin marknadsföring. Det är tydligen ett enda företag som tillverkar dessa tillsatser och som sedan säljer dem till olje-blenders som blandar in den i additivpaketen med valda basoljor. Castrol har historiskt varit mycket duktiga på att marknadsföra sina produkter och ta (hutlöst) bra betalt med tanke på den tekniska kvaliteten på oljorna. Det var de som började sälja ful-olja (mineralisk EHVI-olja) som "syntetisk olja" och då man lyckades övertyga en domstol i USA om att oljan var hårt processerad och därmed också kunde kallas "syntetisk" har de öppnat Pandoras box - därefter har i princip alla oljebolag börjat med samma fulspel när de kallar mineraloljor för syntetiska. Tyvärr har Castrol också ett historiskt rykte om sig att tillverka oljor som skitar ner motorerna invändigt på en helt annan nivå än t ex. Mobil, Shell eller Valvoline. Detta kan iofs vara passé med moderna äkta syntetoljor (i de fall Castrololjan är äkta syntetisk olja)... Personligen köper jag hellre en olja av ett känt märke som inte försöker marknadsföra produkterna genom att hävda att de har bättre tillsatser än andra märken. Aral-oljan (Super Tronic 0W40) har väldigt bra tekniska klassningar och är garanterat gjord av en äkta syntetisk PAO-basolja mht. tekniska klassningarna oavsett om den är identisk eller inte med någon Castrol-olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Rättar mig själv avseende klassningen på Supertronic 0W40, den är inte A5-klassad utan C2/C3. Här är det senaste databladet för Supertronic 0W40: Länk På mina dunkar jag har kvar var den dessutom Porsche A40-klassad, vilket inte framgår i databladet längre - antingen har de ändrat specarna/blandningarna igen eller har de bara valt att inte ta med den klassningen i databladet - oljan kan ju uppfylla mer klassningar i verkligheten än vad som redovisas officiellt. Men det intressanta sett ur frågan i tråden är om den är BMW LL-04-klassad eller ej, och det är den! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: Klassningen på den Aral oljan jag kollat på är följande... Aral SuperTronic 0W-40 Helsyntetisk ACEA A3/B3, A3/B4, C2, C3 API SM / CF Går man in på Mobil och Castrols oljeguide sidor och söker på den olja min motor skall ha så blir detta svaret från exvis Mobils sida.. Mobil1 New Life 0w40 ACEA A3/B3-04, A3/B4-04 API SJ/SL/SM/CF Eller Catrol... EDGE PRO. A3 0W-40 (TI) ACEA A3/B3, A3/B4 API SN/CF Så min fråga till Dej Johan är om dessa oljor ( Mobil samt Castrol ) är motsvarande Aral oljan? Testade länken Du angav för oljeväljaren på Arals sida men min tyska är inte über bra direkt ;) Fick inte fram infon jag sökte där ... Motorn är denna... VOLVO R + S60 Tillv.månad: 200309 Reg.datum: 20031003 Chassinr: YV1RS59G242357440 Cylindervolym: 2521 Motorkod: B5254T2 Motoreffekt kW: 154 |
|
|
Lite info om oljors klassificeringar samt viskositet... ------------------------------------------------------------------------ API-SYSTEMET - (en amerikansk standard för smörjmedelskvalitet) API systemet använder alfabetet för att beskriva oljekvaliteten. För motorolja gäller att API S syftar till bensinmotorer och API C syftar till dieselmotorer. Efter följer en bokstav som ger kvalitetsnivån. För bensinmotorer är den nu högsta kvaliteten API SM och för dieselmotorer API CF. Du kan alltid välja en högre oljespecifikation än vad instruktionsboken säger. ------------------------------------------------------------------------- ACEA-SYSTEMET: Systemet används för att klassa motoroljor efter dess kvalitet. Står det i instruktionsboken att en A1/B1-olja ska användas är det möjligt att använda en A3/B3/B4-olja eller A5/B5. En ACEA A5/B5 - liksom en A3/B3/B4-olja är unik och kan inte ersättas av annan oljekvalitet. C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) används -------------------------------------------------------------------------- VISKOSITET: För att motorolja ska kunna utföra sin huvudsakliga funktion - smörjning - måste viskositet (ett mått för oljans tjocklek eller flödesmotstånd) klara av motorns temperaturförhållanden. Oljan blir tunnare när den blir varm och tjockare när den kyls ner. Därför är det mycket viktigt att välja en viskositet som passar temperaturförhållandena. Ju tunnare olja (lägre siffra) desto större bränslebesparing och desto bättre kallstarts egenskaper. Använder du bilen exempelvis mest under sommar halvåret kan det passa bättre med en 5w-40, 5w-50 eller 10w-60 om din motor tillåter det (titta i instruktionsboken), används bilen året runt passar det bättre med en 0w-30 eller en 0w-40 olja. W står för vinter och ger den viskositeten när det är kallt. |
|
|
Alex84, om det är t ex. Levoil.de du skall handla av, så har de inte uppdaterat informationen på hemsidan - SuperTronic 0W40 har uppdaterats i klassningarna och är som sagt inte A3/B3/B4-klassad som Castrol och Mobiloljorna är (de du föreslog)... Jag köpte från Levoil.de för ett år sedan och då var det den uppklassade (C3/C4) oljan i dunkarna enligt vad som stod på dunkarna, men på hemsidan var det den gamla klassningen A3/B3/B4. Rekommendationerna enligt Aral:s hemsida är till Volvon, enligt följande (fallande ordning): SuperTronic G 0W30 HighTronic M5W40 BlueTronic 10W40 Vad står det för klassningskrav på oljan i instruktionsboken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B :) Det står A3/B3 kortfattat. Läste med intresse om Turbo och viskositet i denna tråd. Har kört på Castrols Edge Pro 0w30 och tidigare ägare med. Fungerar utan problem men eftersom Aral dök upp i tråden och den verkar vara bättre eller likvärdig med råge så började jag leta. |
|
|
Jag lånar tråden, jag tänkte köpa olja Shell helix ultra till min Bmw 316i med m43b19 motor. Ska jag välja 5w-30 eller 5w40?? kan tillägga om det har någon betydelse, bor på västkusten (temperatur) samt att jag ibland kan höra ett snabbt rassel vid motorstart (kan det vara för att oljan som är i nu är helt svart och kan vara för lös?) Tack på förhand. |
|
|
Är oljan svart i en bensinmotor, är den riktigt skitig och sliten! Generellt brukar 5W40 vara en mycket bra allroundviskositet för de flesta motorer och applikationer året runt. Men båda oljorna bör fungera bra i motorn, särskilt nu när vi går mot lite kallare årstider. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Litar på dina ord Johan B och tackar för snabbt svar. Har under den tid jag varit medlem följt dina svar på bla oljor och därmed är du en "olje guru" för mig :) Om du fick välja en av dom två, vilken hade du valt till motorn m43b19? |
|
|
Tja, det beror på lite hur du kör bilen. Nu finns det en uppsjö av Shell Helix ultra (både 5W30 och 5W40) så det kanske skulle vara bra att få lite mer information om exakt vilka oljor du står och väljer mellan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör mestadels korta turer. Var på Ica Maxi idag och där hade dom Shell Helix Ultra av både 5w-30 och 5w-40. Dock hade dom bara 4 liters dunkar vilket iofs är det jag behöver men jag vet inte på rak arm hur mycket som går åt i motorn. Tänkte snabbt på 4+1 liters så hade man varit safe, eller? |
|
|
Kolla lite mer noga exakt vad det står på dunkarna så du vet vilken olja det är som säljs... Är det extrapris på den? Om inte, tjänar du nog inte många kronor på att köpa oljan hos Ica. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var helsyntetisk samt att bägge var bmw klassad. Den ena var LL01 och den andra LL04 minns inte exakt vilken av dom som hade respektive klass. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.