AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
58.934

Motorolja 5W-40 klassad BMW LL-04, finns flera?

Sida 2 av 10
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
jag menar tvärtom: Vad finns det för risk med varmviskositeten när oljan blir sliten om jag väljer en 0W40 istället för 5W40 för att få snällare kallstartegenskaper. Kritisk egenskap är för mig viskositetsklass 40 vid varm motor.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Skulle vilja ha en 0w-40 el 0w-50 utan så många sk VI-additiv men det kanske är omöjligt rent tekniskt.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Så här svarar Castrol om fördelar/nackdelar mellan 30- och 40-oljor.
"BMW högsta specifikation är LL04 med visk 0W/5W-30/40, dvs fler olika viskositeter rekommenderas. Specifikationskravet skall man alltid följa. I detta fall där kunden kör lite hårdera och med lite större belastning med släp och husvagn kan det både vara en fördel och nackdel att gå upp I visk från 30 till 40. Fördelen är att när han kör hårdare blir motorn varmare och då blir inte 40-oljan lika tunn som 30-oljan, dvs 40-oljan behåller en smörjfilm bättre. Nackdelarna är att han får en högre bränsleförbrukning och turbon mår förmodligen bättre av en tunnare olja såsom 30-oljan, dvs den kyler förmodligen bättre.

Mer detaljer kan jag inte gå in på när det gäller BMW. För mer info bör han kontakta en BMW-verkstad."
Påståendet att en 30-olja förmodligen kyler turbon bättre var synnerligen intressant. Bättre smörjning och högre bränsleförbrukning hade jag nog räknat med.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kylningen av turbon förbättras troligen genom högre flöde av en tunnare olja genom lagringen. Mer olja passerar som kan ta värmen med sig.
ma
7.450
marin849
Det kluriga är att det verkar svårt/omöjligt att få read på om en olja är baserad på en enkel basolja med massor av VI-additiv eller om det är en högkvalitativ basprodukt. (minns ej vad de olika basoljorna kallas)
ma
7.450
marin849
För övrigt, på min M54 sänks kylvätsketemperaturen automatiskt vid hög last, det lär ju påverka/minska även oljetemperaturen.
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Jag gjorde nyligen ett oljebyte där jag valde Castrol edge sport 0-40 olja.
Kan det vara så att det är möjligt att bränsleförbrukningen har gått upp efter bytet? Jag har fått för mig det eller så är det bara så att tjejen har skjusat fram sätet en bit =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
marin849 : Du kan få en del ledtrådar från MSDS:en.

Exempelvis kan jag utifrån dessa läsa att Castrol GTD Magnatec 10W-40 innehåller högraffinerad mineralolja, Castrol GTX Magnatec 5W-40 innehåller högt raffinerad basolja och kemiskt modifierad basolja, Castrol Edge 0W-30 innehåller polyalfaelofinbasolja och kemiskt modifierad basolja.

ma
7.450
marin849
Vad ska man läsa i MSDS?
"syntetisk basolja och additiver"
" Polyolefinpolyamin succinimid 1-5""
är det enda jag ser i det för min olja.

Vill ju veta om det är ester, PAO eller VHVI-typ.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, man ser inte allt tyvärr, man får bara vissa ledtrådar om det är mineral, delsyntet eller helsynstet.

PAO = Poly Alpha Olefin = polyalfaelofin
Har för mig att man genom avfallskoden kan utläsa om det är en "äkta" syntet eller en mineral/ bearbetad mineralolja
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
I min 525d lci kör jag Bmw's orginala olja klassad LL04 5w-30... Börjar däremot överväga att byta olja till 10w-40/50? Är det en bra tanke tror ni experter? Bilen är mappad för 1 år sedan till 250/500nm på steg 1 & 300/600nm på steg 2.

Har inte märkt att bilen går sämre eller protesterar på nått sett, men kan en annan olja vara ett bättre alternativ för att behålla motorn i liv?
Bilen körs året runt kan tilläggas och för det mesta på steg 1.

Byter olja ca varje 2000mil.
Bör jag byta oljewiscositet? Oljesort?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Underdog2 : Nej, du ska verkligen inte byta till 10W-40 eller 10W-50.

Detta eftersom du kör bilen året runt och 10W-viskositeten accelerar slitaget på din motor onödigt mycket vid kallstarter. Just kallstarter är en mycket stor del av motorns slitage.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns dessutom ingen 10W40 eller 10W50-olja som är BMW LL-04-klassad.

Tror du får problem att ens hitta en low-, eller mid-saps-olja som behövs för att partikelfilter och dieselkatalysator inte skall slagga igen med dyra byten som följd...

Det finns ett antal 5W40 och 0W40-oljor som har rätt klassning - håll dig till dem i stället om du inte vill använda en xW30-olja!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vem är den självutnämnda experten i den här tråden? Tur att man inte lyssnar./ TP.
Un
263
Underdog2
Så jag ska hålla mig till min 5w-30? Eller byta till 5w-40?

Har hemma på hyllan 12 liter 5w-30, men läste att på trimmade bmw diesel ska wisco vara högre pga dom höga temperaturerna och turboras med låga wisco
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för olja du har hemma?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Underdog2 : I första hand så ska du ha en BMW LL-04 olja, då din motor vill ha en viss speciell ACEA C<x> - klassning. Om oljan är BMW LL-04 klassad så uppfyllder den automatiskt alla krav som din motor har.

Bland de oljor som är BMW LL-04 klassade så finns även 5W-40 oljor att välja på där.

@Toomas Pahv : Förstod inte riktigt ditt inlägg, kan du utveckla det något (om det hjälper TS det vill säga)?
Un
263
Underdog2
@Johan B - Bmw Original 5w-30 LL-04 klassad. Jag har använt den senaste 2 åren jag ägt bilen.

Bmw-slangen - Så bör jag fortsätta med samma olja? Den är ju klassad till min bil enligt BMW tillomed. Vad gör det för skillnad i min bil/motor ifall jag kör 5w-40 istället för 5w-30(som jag har hemma)?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du bör definitivt fortsätta med en BMW LL-04 klassad olja (en stor anledning är just det som Johan B nämner angående alla avgasreningsenheter). Det är ett krav du ska ha, sen kommer finliret med att välja vilken viskositet, märke med mera.

Angående 5W-30 vs 5W-40 har jag inget riktigt bra svar. Eftersom det finns både -30 och -40 viskositetsoljor som är LL-04 kommer din motor att fungera fint med båda.

Däremot finns det motorer (oftast speciellt byggda extra bränslesnåla motorer) som MÅSTE ha en viss typ av olja som oftast är endast -20 eller -30 viskositet - men för dessa motorer så står det tydligt att dessa kräver en viss typ av olja (finns en viss typ av klassificering för denna typ av olja).

Tradionellt sett så har man sagt att det kan vara lämpligt att gå ett steg upp i viskositet om
* motorn börjar bli lite sliten och man misstänker att lagerspel och liknande är lite större än när motorn kom ut ur fabriken
eller
* om man kommer att belasta motorn hårt under längre tider (dvs att oljans temperatur är lite högre än normalt under långa perioder och när olja blir varm så blir den lite tunnare och det kompenserar man då genom att gå upp i viskositet). Men detta gäller endast om man verkligen belastar motorn under LÅNGA perioder kontinuerligt. En omkörning där man varvar lite extra varannan månad eller en torrvarvning vid korvmojjen varje fredag räknas INTE som att belasta motorn kontinuerligt under långa perioder :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.