AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
58.946

Motorolja 5W-40 klassad BMW LL-04, finns flera?

Sida 10 av 10
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Ett tips är ju att om man byter 2ggr per år köra med en 0w30/5w30 under vinterhalvåret och byta till en tjockare 5w40 under sommaren.
Di
5
DieselCab
435d Coupe -14
Gräver upp en gammal tråd här. Jag har sneglat en del på Motul 8100 X-clean gen2 5W40 för min 435d. Är det en bra olja året runt? Har inte riktigt hittat nån info om dess kallstartsegenskaper. Jag använder hellre samma olja året runt än byter mellan olika sorter/viskositeter fram & tillbaka. Kör till jobbet med bilen varje dag, mestadels motorväg. Händer ibland att jag om somrarna åker ner till Tyskland och dyngar på längs Autobahn också. Siktar på att göra oljebyten ungefär var 1000:e mil.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den är BMW LL-04 (och därmed även ACEA C3) klassad, vilket N57D30T1-varianten av N57-motorn ska ha.

Dieselmotorerna är mycket mer spretiga när det gäller vad de får ha och inte får ha. Exempelvis finns det varianter av B47 som ENDAST får köras på LL-04 medans det finns vissa varianter av B47 som ENDAST får köras på LL-12FE och samtidigt finns det varianter av B47 där det går lika bra att köra på LL-04 och LL-12FE.

Eftersom oljan har en 5W viskositetsklassning så ligger den inom de flytgränser vid kalla temperaturer som krävs av en olja med 5W viskositetsklassning.

En 5W fungerar fint i stora delar av Sverige, det är väl egentligen i norra delarna jag hellre skulle använt mig av en 0W.

För att få kallas en 0W eller 5W måste vissa krav uppfyllas (främst kring hur lättflytande oljan är vid mycket kalla temperaturer).

Crank Viscosity
0W => Max 6200 mPa*s @ -35°C
5W => Max 6600 mPa*s @ -30°C

Pump Viscosity
0W => Max 60000 mPa*s @ -40°C
5W => Max 60000 mPa*s @ -35°C

Som du ser så finns det ett visst intervall här, så en 5W kan ligga väldigt nära att bli klassad som 0W men kan också ligga väldigt nära att bli klassad som 10W.

Men oljan är helt enkelt en 5W viskositetsklassad olja och uppfyller därmed de krav som en sådan olja ska göra (med tanke på hur lämplig den är när det är riktigt kallt).

Om 5W inte är lämplig i den miljö/klimat som bilen är tänkt att användas i, då steppar man upp till 0W helt enkelt.

Så frågan du egentligen ska ställa dig själv är : Behöver jag 0W för mina tänkta användarscenarios eller räcker det med fint med 5W?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns även gränsvärden för flytbarheten som mäts i centistoke vid +40 grader C.

Men utan att gå in på superdetaljnivå kan man generellt säga att de flesta 0W40-oljor görs av äkta helsyntetisk basolja då det nästan blir nödvändigt att använda sådana basoljor för att få extremt låg flytbarhetstemperatur, samtidigt som man har hög flampunkt.

De flesta (inte alla) 5W40 och 3W30 oljor, görs av hydrocrackad högraffinerad mineralolja (sk. typ III - basolja) men säljs som "helsyntetisk".
Sådana oljor är mycket billigare att tillverka och inte riktigt lika bra som äkta helsyntetisk olja.
Kort kan man säga att det finns större vinstmarginal i typ III-baserade oljor än i äkta helsyntetiska oljor för oljebolagen...

Mig veterligen är Motul 8100 av typen hydrocrackad mineralolja, möjligen med en mindre andel äkta helsyntetisk olja (PAO och/eller esterolja).

Aral supertronic 0W40 är dock en olja som har äkta PAO-basolja, vilket man ganska lätt kan se då den har lägsta flytbarhetstemperatur på under -60 grader C och samtidigt en flampunkt (PMCC) på 244 grader C. Detta bekräftas även av djupare analys av oljan i IR-spektra mm.

Men den oljan har tyvärr inte kvar BMW LL04-klassningen (ren formalia då licensen löpt ut och inte förnyats) så har man en bil med garantier kvar och som kräver LL04, bör man använda en olja med LL04-klassning om man vill vara säker på att garantin ska gälla i motorn.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kan meddela att jag använder Motul X-Clean Gen 2 5w40.
Innan hade den Shell 0w30 enligt etiketten som fanns på oljelocket, och då “försvann” olja.
Bytte till Motul och är supernöjd. Efter bytet till Motul går den mycket smidigare.
Kollar man runt på olika sidor så är det i princip 5/5 i betyg hos alla.
Märks att det är mycket hög kvalitet.
Turbona kyls dessutom bättre.
Rekommenderar starkt.

Tips:
Använd ej 0w30 och andra tunna oljor, lärt mig det här på forumet :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@daniel_lundin
"Efter bytet till Motul går den mycket smidigare.": Hur märker du det?
"Märks att det är mycket hög kvalitet.": Hur då?
"Turbona kyls dessutom bättre.": Har du mätt temp före och efter?

Vad är det för motor du har?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Relevanta frågor Kane, man ska akta sig för att för snabbt gå till slutsatser om man inte har stöd för dem.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Motul är en riktigt bra olja. Den är dessutom klassad för en hel radda olika bilar. Bra när man har några stycken att fylla på i.

/ Peter
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Hej!
Har nyligen införskaffat mig en -17 X5 30d.
Kört Audi 10 senaste åren och då alltid kört Mobil1 ESP 5w-30. Bra olja enligt mina erfarenheter.
Har en 06:as 525:a som jag kör samma med.
Tänkte använda samma olja i X5:an men såg då att den inte har ll04, började kolla på forum och har förstått att Mobil har ändrat specen, högre svavel och lite annat så att den inte kvalificerar för ll04.

Finns mycket att läsa på nätet och många åsikter.
Har förstått att många här rekommenderar Aral Supertronic 0-40.
Läste även på US forum (och i denna tråd) gott om Valvoline 5W-30 synpower MST.

Mobil verkar bara ha super 3000XE 5-30 som ll04, dessutom såg jag på mina service papper att det var det senaste de hällde i min kärra (X5).
Ravenol verkar förespråkas på vissa håll.

Castrol Edge får man fram på de flesta svenska stora online butikerna.

Vad skulle ni rekommendera till min bil? Kör på vintern en del i kallare temp, både korta stadssvängar men flesta mil långkörning med större kåpsläp. Byter inte enligt longlife utan tätare än ett år och ca 1000-1500 mil max.

Vart är bästa siten att köpa på?

Tack på förhand!
@Kane
N57
@RA525
Det beror på vad du värderar.
Egentligen så fungerar alla korrekt klassade oljor.
Mobil är fina grejor.
Många här kommer säga Aral, och jag undersökte den noggrant och den verkar helt klart väldigt kompetent.
Välj Aral eller Motul.
Personligen är jag väldigt nöjd med Motul.
Finns till exempel på skruvat.se
Länk
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Hej Daniel,
Tack för återkoppling och förslag!
Varför valde du Motul och varför anser du att det är bästa oljan?
Mvh
RA
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, Mobil1 5W30ESP är de facto MB 229.31/51/52-klassad och de är alla longlifeoljor med low/mid-SAPS-nivå som är till DPF...dessutom var den LL04-klassad när din bil byggdes.

BMW har kompletterat kraven för LL04 med komplimenterande motortester för N20 från December 2018 och det var i samband med det som många tidigare LL04-klassade oljor försvann från den officiella BMW-listan.

Många oljebolag lär då ha avstått från att göra de nya LL-klassningstesterna för alla presumtivt lämpliga oljor för LL04-klassningen, då dessa tester/licensieringar kostar mycket pengar.
I stället för att ha många LL04-klassade oljor i sitt sortiment verkar många oljebolag gått över till att nöja sig med att ha kanske en eller två sådana i sitt sortiment.

För att slänga in ytterligare ett kort i leken: Red Line Oil Euro Series 5W30 eller 5W40 - esterbaserade oljor som uppfyller kraven för LL04 (är lite osäker om de finns med på officella listan). De tillhör absoluta toppskiktet kvalitetsmässigt!

Jag brukar numer slå i en liter RL Euro Series 5W40, tillsammans med Aral Super Tronic 0W40 vid oljebytena på Mercedesen och BMW:n för att få i en stor mängd Esterolja med oljebytet.
Dyr, (250kr/litern) men väldigt bra...

Mvh
Johan B

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
RAS25. Här har du lite läsning om Motuloljan i en annan tråd.

Länk
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Hej Johan och 50+, tack för bra input och tips!
Redline oljan var saftigt dyr..

Vad rekommenderar ni mellan nedan map kvalitet?
Valvoline MST
Aral
Motul
Mobil1 ESP

Mvh
RA
Motul för att de är välrenommerade. De har egen forskningsdivision och är leverantörer till stora racingteam, så som jag uppfattat det iaf.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Aral är inte längre LL04 så jag skulle inte använda den i bilen om jag har motorförsäkring kvar.
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Tack för inputen!
Någon som känner till något jämförelsetest?
Såg en jämförelse med Mobil 1 och Motul, då var Motul mer lättrinnande.

Några fler Take på detta, Johan eller andra?
Mvh
RA
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Tack 🙏 igen för er input!
Nu beställt Motul. 😃
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väldigt många parametrar man måste väga ihop för att få fram en bild av "kvaliteten", men är den LL04-klassad (eller "möter kraven"), så uppfyller den alla de krav som BMW anser att oljan måste ha.

För några år sedan införde BMW nya motortester när de lanserade nya motorer och då försvann rätt många oljor från LL04-listan, men i många fall handlar det om att oljetillverkarna inte ville betala dyra certifieringspengar för flera olika oljor i sina sortiment - det räcker kanske om de har någon eller några oljor med LL04 i sortimentet.

Om oljorna var LL04 när bilen byggdes och inte formuleringen är ändrad, så uppfyller den fortfarande alla parametrar som BMW ansåg att den skulle göra när bilen byggdes. Men har man garantier kvar så kan det vara bra att använda oljor som är LL04-klassade av BMW, för att undvika ev. problem OM något skulle hända som de kan hävda beror på "fel olja" (vilket är extremt osannolikt men ändå en tänkbar händelse).

Att enbart titta på viskositeten säger inte så mycket egentligen - i vissa aspekter är det bra om oljan har en tjock oljefilm som är stark men i andra aspekter kan det vara bättre om oljan är lite tunnare och cirkulerar bättre...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.