AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
58.947

Motorolja 5W-40 klassad BMW LL-04, finns flera?

Sida 1 av 10
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag är en utav dem som inte gillar de extremt "tunna"/lättflytande oljorna som främst har tagits fram pga av teoretiska önskemål om bränslebesparing. Lika lite gillar jag extremt långa bytesintervaller.
(Jag har aktivt sysslat med smörjmedel i över 20 år och baserat på mina erfarenheter så skulle jag t ex aldrig köra med en 0W-30 olja i en turbomotor).
Viskositet 5W-40 tycker jag är lämplig i de flesta fall, som t ex mina bilar E61 530XD (turbodiesel) och E34 530i (äldre motorkonstruktion).

Till min stora glädje har Q8 Oils nu kommit med sin nya 5W-40 klassad BMW Longlife -01 OCH BMW Longlife -04.
Den heter Q8 Formula M Long Life.
Det är en syntetisk s k MidSAPS olja för den som är djupare intresserad av tribologi... Den är framtagen för att vara skonsam mot partikelfilter etc ("Euro V-motorer") och på begäran så har man valt viskositet 5W-40, bl a för att minska antalet turbohaverier ute på marknaden...
Jag förmodar att även Castrol, Shell och andra oljebolag snart kommer med sina motsvarande produkter, eller har de redan kommit utan att jag har hittat dem?

På min E61 brukar seviceindikatorn rekommenderar oljebyte omkring var 3200 mil. Men jag byter alltid en extra gång "mitt i mellan" vid ca 1600 mil. Så om ca en vecka byter jag till nya Q8 oljan.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Valvoline har en 5W-30 synpower MST speciellt framtagen för partikelfilterdieslar. LL-04
Fick ett par dunkar före året som jag sålde tyckte inte jag behövde LL-04 olja när det räcker med LL-98 till min bil så det blev vanlig Synpower 5W-40 istället.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack Hasso för svaret.
Då är det nog så att ännu så länge är det bara Q8 som har kommit med 5W-40 klassad LL-04.

Jag har alltid gillat Valvolines produkter. I E34:an har jag ofta kört SynPower 5W-50 (tidigare) och 5W-40.
I extrema tävlingsbilar har Valvoline Racing 15W-50 (på 2L plåtburk!) varit en utmärkt produkt, men jag tor inte den säljs i Sverige?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Varför vill man inte hälla 0w-30 i en turbomotor? *nyfiken*

______

Foto Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Pga av rad orsaker.
Men den enklaste är att det i turboaggregatet blir mycket hög temperatur även vid normal drift.

(Vid t ex "sportig körning"/chippade bilar/körning med husvagn så kan det bli "superextrema" temperaturer. Jag har sett vitglödgade turboaggregat som man i stort sett kan se rakt igenom! Det är nästan ett rent under att det kan gå överhuvudtaget..).
(Stäng aldrig av en turbobil omedelbart efter att du har kört med belastning, låt turbon svalna minst 1 minut på tomgång innan du stänger av motorn!).

För att åtminstone försöka förlänga livslängden en del på turbon så väljer jag en motorolja som tål högre temperatur och som bibehåller sin viskositet bättre vid höga temperaturer.
T ex 0W-30 har låg viscositet redan vid 100°C. I turboaggregatet, som både ska smörjas och kylas av oljan, handlar det alltså om oändligt mycket högre temperaturer än så.

Varför rekommenderar då motortillverkarna 0W-30 olja?
För mig är det en gåta men enlig min bedömning handlar det i stort sett bara om att spara någon enstaka liten centiliter bränsle.
I normala fall håller motorn och förhoppningsvis även turbon åtminstone garantitiden ut. Sedan är det ju någon annan som betalar...
(Vi ska väl ändå inte behöva misstänka att det beror på att man önskar sig högre reservdelsförsäljning och ökad beläggning på verkstäderna?)

Kostnaden för ett turbohaveri motsvarar ganska många liter bränsle, därför accepterar jag gärna om en bättre olja ger någon liten centiliter mer i bränsleförbrukning.
Miljöaspekten ska vi inte ens tala om eftersom ett turbohaveri innebär mycket större miljöpåverkan innan allt är repererat, betalt och klart.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken blir nackdelen med att höja varmviskositeten förutom lite högre förbrukning? Finns risk att oljan blir "för trög" för att kunna smörja?

--------------------------------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; Nej

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Blev lite lätt orolig nämligen då jag såg att min egen bil gått med 5w-50 tidigare istället för 0w30 som det står i boken.

//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Enligt mitt resonemang så ska du nog snarare vara glad att den gått med 5W-50!
Men nu finns det ingen (?) 5W-50 som är godkänd för dagens långa bytesintervaller, så har den gått långa intervaller så skulle det kanske kunna vara en nackdel...

Om man ofta startar bilen i extrem kyla, -25°C och kallare!, så kan 0W-30 vara att föredra framför 5W-50, åtminstone i startögonblicket...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen gick 11000 mil på 3 år så viss risk finns det ju. Men det var på västkusten så några -25 kallstarter var det nog inte. Efter att jag köpte bilen har den fått 2 oljebyten på 1000 mil så jag gör åtminstone så gott jag kan ;-)

//Lövet
Ulf530: Jag har en 335i som är trimmad. Vad kan jag köra med för olja för att gynna turbon samt olja som tål högra tempraturer bättre än den jag har idag. När jag skriver in regnr på mekonomens sida kan jag välja bland 0W-40 och 5W-30.
Ulf530,

Det finns fler, t.ex så har Statoil LL04 5W40: Länk samt Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Sevak + ev andra intresserade:
Standard smörjmedelsrekommendationer i boken eller vanliga program/hemsidor på nätet är enligt min uppfattning bara "blaha" då det gäller trimmad turbo-bil och/eller "sportig körning"!
Vanliga smörjmedelsrekommendationer är främst till för att verkstäder och butiker helst ska kunna ha en och samma olja (eller mycket få alternativ) till alla bilar/alla kunder, detta av strikt ekonomiska skäl.
Rekommendationerna är helt inriktade på vanliga "Svensson".

En trimmad turbomotor och/eller krävande körning ställer helt andra krav!

Mitt eget enkla råd är att använda olja endast av känt oljemärke och välj deras bästa olja.
(Ofta kan det vara säkrare att välja olja från ett oljebolag än olja från ett bensinbolag. Jag väljer aldrig olja märkt av någon varuhuskedja eller dyl.)
Fråga via mail eller telefon till oljebolagets tekniska avdelning (fråga inte försäljare! Bry dig aldrig om att lyssna på självutnämnda experter!) vilken olja de rekommenderar till just din bil, kom ihåg att beskriva om den är trimmad, om du kör tävling, om du drabbats av turbohaveri etc.

Personligen så har jag goda erfarenheter av Castrol TWS Ms 10W-60 (tidigare Castrol RS) och Q8 Oils F1 Racing 10W-50.
Både Castol och Q8 Oils är exempel riktiga oljebolag (blanda inte ihop Q8 Oils med OK...).

Min egen favorit för tävlingsbruk har varit Valvoline Racing 15W-50 (i 2-liters plåtburk!), men jag vet inte om den längre finns att få tag på?
Därför att i extrema situationer föredrar jag helst en rakare olja med mindre multigrade-tillsatser.
Castrol TWS rekommenderas t ex av BMW för M5/M3 m fl.

Med trimmade motorer och/eller sportig körning SKALL bytesintervallerna kortas ned.
Racing-oljorna är heller inte klassade för de längsta bytesintervallerna.

Jämför gärna med tävlingsbilar:
På bana byter man olja åtminstone varje tävling (det blir inte många mil!).
Bytesintervall för en rallybil med turbo är vanligen omkring 25 mil tävlingssträcka (+ kanske 25-100 mil transportsträcka).
En rallycrossbil Div1 bör man köra max 15 minuter tävling innan man byter olja!!!

Detta är mina personliga erfarenheter och åsikter och dem står jag för.
Men att diskutera smörjmedel kan vara kontroversiellt och ofta brukar det "poppa upp" självutnämnda experter och andra som har helt andra åsikter...

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
AKN:
Det glädjer mig! Det känns lite som att äntligen får jag rätt (och flera med mig). 0W-30 i turbomotorer har jag aldrig trott på och jag tycker också att antalet turbohaverier ute på marknaden har ökat markant under senare år, likväl som att förekomsten av slitna kamaxlar verkar ha blivit allt vanligare. Det finns ju andra märken än BMW som har haft större problem med turbohaverier...

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Hur står sig Castrol Edge Sport 0W-40 mot SLX Pro 0W-30?
Båda håller LL04..
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Läs produktbladen på nätet, eller fråga Castrol teknisk support, vilken av dessa oljor som är bäst för diesel (det skiljer faktiskt en hel del på oljor som främst är avsedda för diesel respektive bensin!).
Min personliga uppfattning är att för en turbomotor (och alla motorer för den delen...) så är varmviscositet 40 starkt att föredra framför 30.

Baserat på mina erfarenheter så skulle jag t ex aldrig köra med en 0W-30 olja i en turbomotor.
Min rekommendation är viskositet 5W-40 som jag tycker är lämplig i de flesta fall, som t ex mina bilar E61 530XD (turbodiesel) och E34 530i (äldre motorkonstruktion).

För att åtminstone försöka förlänga livslängden en del på turbon så väljer jag en motorolja som tål högre temperatur och som bibehåller sin viskositet bättre vid höga temperaturer, alltså 5W-40.
(0W-30 i jämförelse har låg viscositet redan vid 100°C. I turboaggregatet, som både ska smörjas och kylas av oljan, handlar det alltså om oändligt mycket högre temperaturer än så!)

Jag vet inte om Castrol ännu har kommit med sin LL04 med visk 5W-40? Jag har hört en längre tid att den ska vara på gång(?).
Till dess väljer jag Q8 Oils Formula M LongLife 5W-40 LL04, en olja som jag vet har utmärkta egenskaper, särskilt dieselegenskaper och som skonar diesel-partikelfiltret.
(Blanda inte ihop Q8 Oils produkter med OK...)

We
159
Weelie
435D GC-15
Jag köpte min bil i Tyskland, den var servad på märkesverkstad och dom hade fyllt den med 0-40 olja trots att det står att de ska va 0-30.
Personligen föredrar jag också 0-40 före 0-30 så jag har fortsatt att använda den oljan. Nu går ju bilarna i regel lite hårdare i Tyskland så jag tror nog det kan vara en anledning att denna märkesverkstad böt till 0-40 vid oljebytet.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om det är höga temperaturer i turboagg som är faran, så är det väl endast varmviskositeten ni ska titta på, eller har jag fel?
Med det resonemanget så skulle en 0W-50-olja (om det fanns) vara lika bra/bättre för er än tex en 10W-50-dito.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
jag använder Mobil1 New Life 0W40 LL01. Jag förstod av svar i annan tråd att en sådan olja med brett temperaturområde antingen är baserad på dyr basolja eller har mycket tillsatser som vid mycket hårdkörning bryts ner (i förtid) och då blir varmviskositeten för låg. Det känns inte bra. Samtidigt är det vinter nu... Byter var 1250mil och 97,3% är klart sansad/ekonomiskt körning, men ibland måste det ju gasas lite.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Reserverar mig för om jag missad någon tidigare rad i tråden..
Men varför finns egentligen en 0w-30 olja när det nu finns 0w-40 oljor som klarar ett större användningsområde om man kallar det så?
Båda dessa alternativ finns ju som LL-04.
Alltså, vad finns det för argument till att hellre ta en 0w-30 än 0w-40? kan det vara av den anledningen som näms ovan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.