AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.847

540iA E39 ljuddämpare

Jag gillar min 540 iA Touring -98 skarpt. Men en sak är synd, att V8:an knappt hörs! Vore kul med lite mer ljud. Inte "för" mycket, men gärna lite mer potent ljud än det diskreta diskmaskinsvinande som den ger i original. :)

Har hört att en del som bytt den sista ljuddämparen fått problem antingen med att det blir för mycket resonanser, smattrar för mycket -- eller att sportdämparna från allt vad det kan vara; Ferrita, Uppsala, Eisenmann, Supersport kostar fläsk. Det är ju trots allt bara en rostfri plåtburk, eller hur? När det gäller bilar är man så van vid att det ska vara svindyrt, och alla får ju göra som dom vill, men själv tycker jag 6000 för en burk i rostfri plåt är ett överjävligt svinpris... :)

Jag bytte idag slutdämparen på min bil och blev så nöjd att jag vill dela med mig och varmt rekommendera både grejerna och verkstan som gjorde jobbet: Avgassystemet i Sundbyberg - Thomas, Mattias m. fl är duktiga, trevliga proffs. Dom kapade original-dämparen bak (så att den går att återställa om man vill), och monterade dit en amerikansk rostfri Magnaflow 9x14 tum med två blanka pipor i stället för det gamla skitiga grisröret ;) på BMW:s originaldämp.

Resultatet är snudd på perfekt - inga resonanser. Ett djupt, dovt "gurglande" ljud. Inget smattrande och smällande, bara mer potent ljud. Jag tycker inte det är påträngande. Den låter något mer än en M5 E39, men inte mycket. I motorvägsfart är det tyst i kupén som original. På lägre varv, och när man trampar gasen i botten ryter det till. Det låter som ett Eisenmann men till ett betydligt bättre pris!

Rekommenderas!

MVH /Lasse

Sökord: ljuddämpare sportsystem v8 540 m62
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej,

Låter intressant.

var köpte du och ca pris?

/Pontus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Nått sånt kanske.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag köpte ljuddämparen på Avgassystemet i Sundbyberg. Det är bäst att ni kollar direkt med dom vad den kostar, men betydligt billigare än de SuperSport/Sprint som jag hört talas om tidigare.

Länk

Tror det är den som har artikelnummer 11215 how MagnaFlow i USA.

Länk

Jag är HELNÖJD. Det låter potent, kaxigt utan att vara för påträngande rallybil. Gå in på MagnaFlows hemsida och lyssna på ljudklippen. Det finns en M5:a E39 där, så låter min. Kanske att min låter aningen mer, men inte mycket. Det finns mycket små resonanser i kupen vid 1500, men dom är mkt små och ganska behagliga - dov V8... :)
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Tjena tänkte bara fråga om du hade dom där dubbla skumma slutdämparna original som jag har på min -96a e39 540? var det bara slutdämparna som du tog bort? har du ngn bild på de? mvh lelle

Lelle
Så man kan inte ersätta burken med ett rakt rör då...)
Skämt åsido, det kan säkert bli ett trevligt ljud i t.ex 540 med burkarna i länken ovan. Bara någon kunde förklara för mig varför man vill ha ett 4" avslut när det sticker ut en "liten" 2" pipa mitt i detta??? Vill man förmedla att "här kommer en 14 lit diesel" eller vad?
Liiite japsdämparvarning är det allt.. eller?

FP
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
hoppas den som skrev inlägget tidigare iaf förstod vad jag menade..

Lelle
De dubbla burkarna (ena är en resonansburk, därav blindröret) ersattes runt 98/99 med en konventionell oval burk, både på rak-6:or och V8:or.
Byte till annan slutdämpare går till på samma vis i båda fallen.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
De dubbla burkarna bak hänger med tills 2003.
Se min 540 blogg.....
Länk
Resonansburken bortagen.
Länk
Systemet med resonasburkar kallas Helmholtz princip stenåldersteknologi han dog 1894.
Länk
Nu ska det dit en Supersprint nästa vecka, abstinensen efter att kört 540IAM i två veckor med Eisenmann blev för stort :)

Länk
På 540 då?
Min 09/99 har ovalburken. Din gamla 528 hade dubbelburken. Så de gamla dubbelburkarna sitter på 540 fram till 2003? Njaaaa

FP
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Märks det ngn effektökning av ovanst. övningar?

Stillaman
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Äh inte då. :) möjligen placeboeffekt.
Noterade att 528an kändes lite piggare från 140 och uppåt under acceleration möjligen.

Länk
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Ok, som med den gamla Dakotan då ungefär...:o)

Stillaman
Svarade inte jag? Hmmm, ibland känns det som att inlägg inte fastnar här...

I varje fall: Lelle; jag ska försöka ragga ihop bild, men jag bytte "bara" slutdämparen. Dvs, den märkliga dubbeldämparen, för det är precis som Hasso skriver, den ena är en slavdämpare enligt Helmholz princip för att helt eliminera resonanser. Men vem är så gammal att man har lust att åka omkring i en HELT tyst bil, särskilt om den ha en V8 eller V12 under huven? :)

Folke: jag förstår inte vad du menar. Menar du mig? Grabbarna på verkstan säger att 540 har ett 2.25 eller 2.5" system. Ingången i MagnaFlow är i varje fall 2.25, och bak sitter dubbla blanka utblås, inte särdkilt grova. Snarare tvört om, 70 mm i ytterkant. Ungefär som original på en liten 528 kan jag tänka.... ;) Japsdämparvarning kan det aldrig bli fråga om på en 540. Däremot kanske på en lite mindre motor...

Stillaman: enligt MagnaFlow sjöälva 9 Hk och 15 nm på en E39 m5 (se deras egen webbplats). Jag märker personligen ingen skillnad, annat än att den låter mer manligt.

Klart ni ska göra som jag, det är en klar förbättring. Varför åka omkring i en bil som låter som en väsande diskmaskin? ;)
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Ja de skulle varit spännade att se hur de ser ut.Det är ju ingen avancerat ingrepp heller men det ser nog bra mkt snyggare ut än original..mvh Lelle

Lelle
Lasse: Det var väl i första hand bilderna på Magnaflow i Hassos länk som jag tänkte på och refererade till, där ser du precis de rör som jag beskriver. Men det finns gott om liknande produkter från andra leverantörer, och även lösa slutrör i oversize att klämma på.
Man ser rätt ofta Golf och liknande, men även BMW, åka omkring med avloppsrör i 5-6"-klassen stickandes ut där bak. Varför?

FP
Folke: aha, då förstår jag :). Jag tror det är en tonårsgrej. Dom gillar filmer i stil med The fast and the furious (måste vara världens töntigaste film) där dom åker omkring i Japanska bilar med ettrigt pruttande 1200 kubik med belysning under och löjligt grova avgasrör. Och så försöker dom vara coola stackarna, något som är omöjligt med såna fordon... Rena dagistramset.

Annars är jag ett pervo på motorljud, hehe :) Gillar det potenta muller som bara kommer från större motorer. Raka sexor sjunger underbart när dom kommer upp i varv. V-motorer har en helt annan sång, personligen gillar jag inte V4 så mycket, men V8:or går bra... :)

Lelle: det ser betydligt snyggare och renare ut undertill med den nya dämparen. Den är smäckrare och sitter mycket snyggt på plats. Skillnad jämfört med den gamla klumpiga, och en viktbesparing på ca 15 kilo. Och det går lätt att återställa om man vill, det är bara den sista ljuddämparen som är kapad och ersatt.

Ni får kolla priset med dom, men jag tror dämparen ligger på cirka 1000 kronor. Tillkommer mellanrör och ändröret. Det hade jag redan. (Tillverkat på Hansen racing för 500). Klockrent.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
3" tum rör på 540 :)

Länk
Hasso: Supersprint är fina grejer. Tänkte du byta bakre dämparen också, och vad får man ge för en Supersprint-dämpare?
Ska försöka ta ett eget klipp och lägga upp för ljudet, men tills vidare är det här faktiskt rätt likt hur min bil låter efter bytet (klicka på länken för att lyssna):

Länk

mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Tjena,har nu bytt till Magnaflow slutdämpare artnr 14805,rostfri med dubbla utblås.2,5 tums ingång o två 3tum slutrör.Valde lite fel dämpare o fick lite för mkt ljud i min så jag funderar på att komplettera med en liten dämpare innan denna slutdämpare.Det låter lite mkt amerikanare som det är nu..mvh Lelle

Lelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.