AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.354

525 -02 startar inte

CW
67
CWM
525i Touring -02
Kör hem bilen i går, inte haft något problem tidigare, allt normalt. Låter bilen stå över natten och ska i väg på morgonen, klickar ett par gånger när jag vrider om nyckeln, men ingenting mer händer. Det som är skumt är att allt ser normalt ut inne i bilen och att inte heller innerlampor och liknande verkar mattas vid startförsöket. Efter samtal med BMW så tror de på batteriet ändå. Sagt och gjort, fram med ett extra batteri och startkablar till +anslutningen i motorutrymmet och -anslutningen till jordningspunkten på stötdämparbenet. Det gnistrade ordenligt när jag skulle sätta dit -kabeln så jag vågade inte fortsätta. Jag prövade sedan med att byta batteriet mot det jag hade löst, men det gjorde ingen skillnad. Det "klickar" i motorutrymmet, men startmotorn rör sig inte. Någon som har något tips om vad det skulle kunna vara för fel?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har du mätt upp battriespänningen? Ett fulladdat batteri skall ha ca 12,7 Volt.
CW
67
CWM
525i Touring -02
Nej, men jag hade ju ett batter till som var laddat och det gjorde ingen skillnad när jag bytte
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Någon jordfläta som gett upp? Har du spänning mellan motorn och chassit i startögonblicket?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

1. Det kan vara jordflätan mellan motorn och karossen som ger dålig kontakt alt. är av.

2. Solinoiden i startmotorn kan ge detta fenomen. Prova att knacka på startmotorn, gärna i samband med startförsök.

3. Otillräcklig batterispänning alt. defekt batteri. Om batterispänningen är otillräcklig så uppstår detta fenomen. Det fungerar inte som på gamla bilar utan systemet klipper om batterispänningen är för låg alt om batteriet är defekt.

Att ladda ett batteri helt fullt kan ta upp till 24h, och längre beroende på hur många Ampere som laddaren ger.

Om du har ett originalbatteri i bilen så är detta troligtvis aldrig bytt. Livslängden är normalt 5-7år.

Lycka till!

CW
67
CWM
525i Touring -02
Problemet löst. Det var batteriet trots allt. Det fulladdade batteriet visade sig ha 58% startkapacitet, i stort sett slut med andra ord. Nyladdat var det inget problem att starta, men reserven för köldgrader är obefintlig. Bara att byta till nytt mao.
Med hjälp från Rickard på Autoovation i Gävle löste sig allt smidigt. Tack för det.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

du hade med andra ord inga 12,7 volt på batteriet. :-)

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.