AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
814

Höga avgasvärden

Hej
Jag har en BMV320i -92 som det alltid har varit problem med vad gäller avgasvärdena.
Det jag gjort är att kontrollera katalysatorn,lamdan,avgas mm. Motorn har
fina kompvärden ( +-0,3 ) mellan cylindrarna.Den drar dessutom ingen olja.
Igår så kontrollerade jag tändningen med en stoboskoplampa och där visade
det sig att cylinder 1 hade oregelbunden tändning, vilket ger oförbrända avgaser. Där slutar mina kunskaper så nu har jag ingen aning om vad jag skall börja. Jag har bytt tändspolen till en ny,men det hlälpte heller inte.
Finns det någon som har en aning om var jag skall börja så vore jag väldigt
tacksam.
Har fixat allt själv tidigare men här går jag bet.

Mekaren
Har du bytt tändstiften?
Tändstiften är bytta men felet kvarstår

Mekaren
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
måste vara kabelbrott någonstans eller ärgade kontakter?

BMW ownz
Frrla: Hade det varit kabelbrott hade det inte blivit någon gnista alls. Så kan nog utesluta det..
Däremot kan det vara så att något ligger och nöter mot kablaget så att tändningen sker vid fel tidpunkt. Om det inte finns några fel på kablage eller givare, talar saker för att styrenheten kan behövas byta.

Föreslår att du börjar med att följa kablarna från tändspole 1 och se om de är skadade.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Chris87: jag menade såhär då. jag va lite slarvig.
jag hade nötta kablar i kablaget där mellan. å den gick lite halvt som halvt på en cylinder.
skar upp och isolerade några kablar, bytte en kabelstump, sen har det fungerat bra.

någon hade lekt med kablaget tidigare och haft sitt roliga. så var nog därför de blev som det blev.

BMW ownz
Vilket kablage menar du. Allt är ju så oåtkomligt i det här motorrummet. Jag har tagit bort luftmassemätaren och alla luftrör så att jag kan komma åt det som finns under insugningsmanifoldern för att ev spåra ärgade kontakter.Det
känns lite motigt att lossa hela manifolde. Eller är det helt enkelt så att jag är på fel spår.

Mekaren
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
denna menar jag iaf

Länk

som du ser på bilden så är den uppskuren och tejpad. detta var innan jag hade rört nått alls under huven på bilen. nyköpt.

BMW ownz
Har nu skurit upp kablaget en bit och det verkar vara vara färskt, men
nu har den oregelbundna tändningen flyttat till cyl 4. Kan det vara så att det trots allt är styrenheten. Lite motigt är det att köpa en sån eftersom dom
förmodligen kostar en del och det är inte helt säkert att felet sitter där.

Mekaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.