|
|
|
|---|---|
Naddet |
Jaja, problemen har börjat dyka upp redan, ägt bilen i ca 36 timmar. Pixelfel i kombienheten, började redan på hemresan och när jag kommit hem hade i princip hela raden försvunnit och är helt oläslig i nuläget, från att vara helt perfekt på köpstället, 20 mil hemifrån. Regnsensorn verkar inte fungera samt att det inte finns intervalltorkning (?) Men nu ska vi varken prata om regnsensorer eller pixelfel, nä nu är det något mycket mer spännande. Bilen startar alltid klockrent, gnuggar ingenting. Idag var jag iväg och tog några bilder på bilen, som förövrigt går väldigt tyst, nästan onormalt tyst. Jag gick iväg och tog ett par bilder, satt mig och märkte att den inte gick, startade utan problem och den gick som den skulle. For iväg och inga problem dyk upp, dvs inga tendenser på att gå ryckigt eller orkeslöst, självdör inte då man kör. Stannade till 15 min senare, samma sak hände nästan direkt då jag stannat, den dör, startar om den och den dör igen. Alltså 2 ggr på rad, vilket inte hänt förut. Efter det så har den inte strulat mera. Tips, råd, liknande erfarenheter? Fattas väl bara, kamaxelgivare 19000:- inkl jobb eller liknande. Mvh. |
| tjena jag skulle börja med och kolla mom det finns felkoder så man slipper gissa sig fram det är bra och veta vad det är för bil | |
Naddet |
Mjo, felkoder är ju alltid en början. Rätt kostsamt får jag för mig, och man måste väl in på bmw-verkstad, som vi inte har här i övik. Det är en 528IA som framgår i rubriken. |
| sorry missade det | |
|
Kan det vara luftmassemätaren som tappar signalen?Prova att rycka kontakten till lmm och se hur den svarar.ECU:n ska då hoppa över på en modellerad luft/signal-kurva. /F |
|
|
Kam eller vevaxel givare är ju standardfel, men billigaste är nog att kolla felkoderna först, det är billigare än att byta en sak i onödan. Min 528 uppförde sig likadant när vevaxelgivaren var sönder. /// Kristian |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De flesta frisående verkstäder har diagnosprogram, det går idag inte att bedriva en bilverkstad utan detta. Så du behöver inte åka till BMW. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| halloj, har en likadan bil med likadant problem, det sägs ju att det ska va vevaxelgivaren, men va kostar en sån å är det nån som bytt en sån manick själv? | |
|
Kostar ca 1000kr. Ganska lätt att byta, men man måste ta bort fläkten den kan vara lite besvärlig att ta bort. OBS! fläkten är vänstergängad! /// Kristian |
|
| Fläkten behöver inte tas bort för att byta vevaxelgivaren. | |
Naddet |
Lämnade in bilen på Bmw i Kramfors och de kollade upp felkoderna och det visade sig vara vevaxelgivaren som var trasig. Givaren gick på runt 850 kr, men lät dem byta. Bra killar att ha och göra med, rekommenderas. :) Mvh. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.