AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.640

Fuktar/läcker kring bromsluftningsnippel

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har nyligen renoverat/bytt bromsok och sedan luftat systemet på luft på min 323i E30.

Problemet är att på två av bromsoken fuktar det runt luftningsnippeln och man kan även se att det bildas en liten strimma av bromsvätska.

Inget av dessa två bromsok fuktade kring luftningsnippeln innan.
Det ena bromsoket renoverade jag och bytte då även luftningsnippel (köpt på BMW).
Det andra bromsoket norpade jag från min 325i E30 och på detta bytte jag bara till en ny luftningsnippel (även den köpt på BMW). Luftningsnippeln på bromsoket från 325i E30 satt dock så in i h-e men det gick att lossa den med värme och svetstång.

Men varför fuktar/läcker det kring luftningsnipplarna? Det enda rimliga jag kan komma på är att det inte är tätt vid vid det konade området. Luftningsnipplarna är nya så de kan inte vara skadade. Kan det konade området i bromsoket vara skadat? Kan man tex dra åt luftningsnippeln för hårt så att det konade området deformeras något och att sålänge man kör med samma luftningsnippel fungerar det men när man byter mot en ny så blir det ett litet glapp när deformerat konområde i bromsoket möter odeformerat konområde på luftningsnippeln?

Något som råkat ut för att det fuktar/läcker kring luftningsnippeln? Vad är lösningen? Ta bromsoken till en bromsrenoveringsfirma och be dem kona om dem?
Det kan vara luftnippeln som spökar ?
Som Du säger så är det själva sätet som skall täta ock är detta deformerat på något sätt så läcker det obönhörligen från luftnippeln.
Sen så är det 2 märken som finns på marknaden,Girling ock ATE.
Nu vet jag inte om dessa märken har olika vinklar på sina säten men samma gängor ock diametrar på luftnipplarna ?
Värt att kolla upp kanske ?
i så fall har Du en luftnippel från ett märke med fel sätesvinkel i ett annat märkes-ok ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra tanke det där med Girling och ATE! Ska kolla upp det!

Annars vet jag inte vad det kan vara. Tycker det är lite långsökt att sätet deformeras i bromsoket. Får annars höra med en bromsfirma vad de anser.

Någon annan som haft liknande problem?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har försökt kolla upp om det är någon skillnad mellan ATE och Girling luftnipplar med det verkar inte vara det.

Dock är det olika reservdelsnummer på luftnippeln på främre bromsoket på E30 modellen beroende på om det är ATE eller Girling, men detta beror troligtivs endast på att de är olika långa.

Har är reservdelsnummer på bromsluftnippeln till mina bilar

E34 535i -89
fram : 34 11 1 153 197 (ATE)
bak : 34 11 153 197 (ATE)

E30 323i -85
fram : 34 11 1 121 206 (Girling)
bak : 34 11 1 153 197 (ATE)

E30 325i -88
fram : 34 11 1 121 206 (Girling)
fram : 34 11 1 153 197 (ATE)
bak : 34 11 1 153 197 (ATE)
Att det är olika reservdelsnr kan bero på att vinkeln är olika på de olika nipplarna ?
Det räcker med 1-2 graders avvikelse ock tätningen är felaktig.
Kontaktytan blir mycket mindre vid olika vinklar ock detta är ett hydralsystem med högt tryck så läckan kan bero på detta ?
Sen är det kanske olika bredder på sätet också med betydelsen att den ena nippeln kanske inte når ner ock kan täta mot sätet ?
Prova dej fram med de olika nipplarna så ser Du om detta är orsaken ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Att det är olika reservdelsnr kan bero på att vinkeln är olika
>> på de olika nipplarna ?
Jag hade hoppats på det men tyvärr är det inte så.

Den bromsnippel jag använde till ett av de bakre bromsoken som fuktar på min E30 323i köpte jag ursprungligen av BMW till min E34 535i.

Som du ser så är det 153 197 bromsnippel runtom hela E34 535i (ATE) och samma märke (ATE) och exakt samma 153 197 bromsnippel används till bakbromsarna på både E30 323i och 325i.

Så tyvärr ligger inte felet där. Då skulle säkerligen många fler haft detta felet. Jag har sökt och hittade otroligt lite om läckage vid bromsnipplar. Hittade inget inlägg i detta forum men på ett par få andra, där föreslogs att sätet kanske hade någon typ av smuts/rost vilket orsakade dålig tätning och ett litet läckage. Troligtvis är det något sådant jag råkat ut för.
Ok så det var de bakre oken Du hade läckage på,fattade fel där ock trodde det var de främre oken?
Därav att jag misstänkte nipplarna då dessa var av olika reservdelsnr.
Nipplarna är i regel mjukare än själva oken i materialet så deformeringen bör bli på nipplarna ock inte själva oket,men värmer man hårt så kan materialet spricka ock deformeras.
Vet inte om det är Dina båda bakre ok som läcker vid nipplarna, har läst igenom tråden på nytt men är inte säker?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.