|
|
|
|---|---|
|
Hej igen alla på Autopower! I måndags var det dags för min första besiktning, vilket inte gick så bra dessvärre :( Fick nedslag på följande 4 punkter: 1.Spindelled, fram höger, främre, glapp. 2. CO-halt tomgång, för hög. 3. HC-halt tomgång, för hög. 4. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes): CO 0,7 (0,5) CO 2500 0,6 (0,3) HC 206 (100) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03) För det första, vad är den vanligaste andledningen på E38:orna och framförallt M62 motorn (Jag har en 735ia -96) till att avgasvärderna blir såhär? Man märker ingenting på motorns gång, den går helt perfekt inget skakande eller liknande. Vid förra besiktningen år 2008 så var CO värderna på noll. Tänkte plocka upp ett tändstift igår och kika på men kom inte längre än upp med den första tändspolen när jag upptäckte att det droppade olja om den. På båda motorsidorna så fanns det en hel del olja runt tändstiftsbrunnarna och även i nederkant av "motorn". Antar att detta beror på kass ventilkåpspackning, skulle detta kunna påverka avgasvärderna eller är det bara ännu ett fel som jag nu hittat? Fick även anmärkning på spindelled fram höger, främre. Är det nummer 10 på denna bild dom menar? Hur svår är den att byta själv? Länk Nu känner jag att det blev alldeles för mycket text, men hoppas att någon orkar ta sig tid och läsa igenom detta :) Uppskattar verkligen all hjälp! Tack för ett bra forum! Mvh Alexander | |
|
På avgasvärdena tycker jag det ser ut som att den inte går på alla cylindrarna. Men det borde finnas någon som kan detta bättre än jag. /Mats J |
|
|
Börja med en super noga kontroll av avgassystemet. //Magnus |
|
|
Missa lite av din omfattande text. Olja runt stiften kan ge lite misständningar med dåliga värden som följd. Se till att oljan försvinner innan du går vidare. //Magnus |
|
|
944_Driver: Men om bilen misständer eller rent utav inte går på alla cylindrarna borde man inte höra / märka det på motorns gång? Kollade igenom serviceboken nyss och vad jag kan se så är inte tändstiften bytta på ett bra tag, hur brukar gamla stift bete sig, antar att dem verkligen kan påverka avgasvärderna till det sämre? Mvh Alexander |
|
|
tjena.du har väl kört bilen ordentligt varm,kattarna ligger ganska långt från motorn så de tar en stund innan kattarna kommer upp i arb.temp.ett sak till du har väl kollat luft filter? bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Tog in bilen idag på jobbet och då var avgasvärderna alldeles utmärkta: CO 0,19 (0,3) HC 0,69 (100) Fick även ner dom lite till efter en ordentlig varmkörning. Kan det vara så att bilprovningen klantat sig och inte låtit bilen bli ordentligt varm? Känns ju väldigt surt isåfall :( Plockade även bort plasten under motorn och det var olja intorkat lite överallt, känns som att jag hur som helst borde byta ventilskåpspackningar. Någon som gjort detta? Mvh Alexander |
|
|
Man måste nog alltid själv se till att motorn och alltså kattarna är tillräckligt varma vid besiktningen. Vill man fuska lite, så finns ju åtminstone ett enkelt trick (sök på nätet...). Eco-driving blir förstås intressant... Körning på nästan tomgång, och kattarna är aldrig heta, och alla avgaserna kommer ut orenade... Vad skall man säga? Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.