AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.036

Varför går bilen kasst, är svårstartad, känns klen och är törstig?

mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Hej alla experter!

Har ett problem som jag går bet på:

Efter en hel del krångel med:
*Ryckig gång kall med avgassmällar och att motorn känns klen och trög samt blev törstig provades åtgärder i denna ordning men inte samtidigt: bytte stift, kollade synliga överlsag i mörker, kollade tjuvfluft, kollade ärg och sprejade kontaktdon, försökte kolla felkoder men bilmeken sade att han inte får kontakt med DME, bytte båda tempgivarna ny till blocket och beg till insug, mätte bränsletryck och resttryck, bytte LMM till en beg, mätte själllägesgivare, vevaxelgivare beg, kamaxelgivare beg, lambda till en ny, relän blå och vit i DME-lådan förvärmning lambda och bränslepump beg, kollade lambdaförvärmning, provade med 2 beg tändspolar som flyttas runt samt ohm-mätte, provade med en beg DME från en kompis bil. Resultat: något bättre men fortfarande trög och fortfarande ryckig ibland)
*Efter ett par månader gick över i svårstartad kall (nöta en 5-10s innan den hoppar igång) Varm startade den som om den vore ny..
*Körde så ett tag men, för ett par veckor sedan ville den inte starta alls kall längre. Nära att starta precis i början men efter ett par sekunder bli helt dö.. Som om den blev sur. Vid hittade blöta slift och endast gnista på cyl. 2 och 5. Kollade ledningar mellan DME-kontaktdon och spolar samt att 12v fanns framme vid dem. Skaffade en beg DME till och fick igång den igen och körde så någon dag men den blev likadan igen (helt dö och sur).
*Fick ett infall eftersom endast cyl 2 och 5 hade gnista samt en hel del forumläsande att koppla ur vevaxelgivare eftersom kamaxelgivaren ger signal. Och då startar den och går relativt ok! Limp home? Lite trög fortfarande och lite ryckig kall. Provade med en ny vevaxelgivare men motorn går bara om den är riktigt varm om den är inkopplad. Startar inte alls kall med den nya inkopplad.

Bilen är en 520 -94 med vanos m50 28`mil bes u.a. nyligen med helt ok avgasvärden (otippat!)

Ideér som jag inte kollat:
*Läste något inlägg om kärvande ventillyftare som gav misständningar.
*Vanos ur funktion (tycker ändå att motorn ger mer kraft vid 3-4000 varv (eller vad det nu var) som innan den blev kass)
*kat (men nybes ua..)
*tändspolar flera
*övrigt kabelbrott (den känns jobbig!)
*Läsa felkoder på annan verkstad

Nu är det stopp på idéer.
Har någon liknande problem som lösts eller andra tips och råd? Eller kan någon förklara vad som troligen eller ofta orsakar dessa symtom eller fel/följdfel? Eller vet någon som kan få ordning på sådant här till rätt peng i GBG-området.

Vet redan var det finns en och annan bilskrot ;) och nu har jag blivit tjurig, enveten (och smått galen) så nu ska den ta mig f..n gå som "ny" igen. Punkt slut.
Jag har exakt samma problem med min 523 -97 m52. har du hittat felet så måste du berätta vad som hänt. jag har provat massa grejer med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.