|
|
|
|---|---|
|
Hej! ska byta min vänstra motorkudde, har hört att de ska va den jobbigaste att byta, så jag undrar om det är någon som har lite tips&trix att dela med sig av ? mvh // Micke | |
|
Ja de är förbannat trångt och generatorn sitter ivägen, ha bra och rätt värktyg och en lyft e ju att rekomendera. |
|
|
ja jag gjorde det bytet själv igår för första gången. tog mig som amatör 5-6 timmar. Har du en polare som kan hjälpa till så underlättar det. 1 palla upp bilen, bort med plastkopan undertill. 2 ta loss behållaren till bromsvätskan uppe i motorrummet o vik åt sidan, sitter med ett klips (nu kan man skymta skruven på ovansidan motorkudden om man kollar i rätt vinkel) 3 koppla ihop hylsa nr17 + led + förlängare + led + förlängare + spärrnyckel 4 litet tips: tryck upp motorn med domkraft redan innan du lossat motorkudden så får du lite bättre plats att få in hylsnyckeln från ovansidan. 5 in med nyckeln o försök träffa muttern, får du den halvbra på plats så kan du försöka rätta till hylsans plasering underifrån (har du en polare så kan en ligga under o rätta till hylsan mot muttern när den andra håller nyckeln på plats ovanifrån). 6 när du lyckats ta bort den på ovansidan så ta bort muttrarna undertill, 13 + 17 7 tryck sen upp motorn med domkraften så hela fästet går fritt o pilla bort o sätt sedan dit det nya o sänk ner domkraften igen. (lägg en bräda mellan domkraft o motor) 8 sen ska muttern på igen ovanifrån, (lättare sagt än gjort) jag satte muttern först i hhylsan med lite papper emellan så den skulle sitta kvar, fick dit hylsan men muttern vägrade fästa på bulten. (hade jag haft en polare där så skulle den ena kunna ligga under och hålla hylsan rakt medans den andra spänner med förlängaren ovanifrån) så jag testade att pilla på den underifrån (det är jävligt trångt för fingrarna + varje gång du tappar muttern när du försöker skruva på den får du ta nått långt med krok/magnet o fiska upp den ovanifrån igen o börja om. efter att tappat den 4 ggr lyckades jag gänga på muttern ett par varv, sen var det bara att få ner hylsan igen o spänna till. 8 sätt dit muttrarna igen undertill o på med plastkåpan. (jag tog även bort ett luft rör som leder luft till generatorn, underlättar när du ska pilla ut allt som du tappar där inne:) ) hoppas det kan va till nån hjälp, finns kanske bättre sätt vad vet jag men det funkade för mig. Axelv8 |
|
|
Tack ska du ha Axelv8! Hur högt palla du upp bilen för att sen trycka upp motorn med domkraft? Vart satte du domkraften ngn stans för att trycka upp motorn, om jag inte mins fel så sitter väl oljetråget ivägen och de vill man ju helst inte trycka sönder. mvh // Micke |
|
|
jag sprang o köpte två pallbockar på biltema, 70-80 spänn/1.5ton stycket. jag pallade upp bilen där fram bara, satte bockarna i bottenläget, räckte väl för att komma under för min mage :) och eftersom min domkraft har begränsad lyfthöjd så går det ju inte att palla upp bilen för högt. Jag pattade domkraften rätt på oljetråget med en bräda om ca 20x20 cm för att sprida trycket, gick bra. Jag hade samma tanke som du om tråget men hittade inget annat lämpligt ställe att sätta den på. //Axel |
|
|
Okej! tack för hjälpen. // Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.