|
|
|
|---|---|
|
Jo jag vet, det kanske är som att svära i kyrkan att vilja byta ut original 4-petat mot en nyare 5-petad låda men efter att ha kört en 27-milatripp i helgen insåg jag att det inte skulle göra ngt med en till växel. Finns det några varianter som fungerar så nära bolt-on som möjligt på dessa gamla bilar eller blir det custom all the way för att få ihop det? Mvh Daniel | |
|
En getrag 245 passar. Du behöver dock en kortad främre kardan. Se till att få med spakställ. /Johan |
|
|
M10 och M30 har samma bultmönster mot lådan. Bör gå att montera en låda från en M30 isåfall om utrymmet tillåter det. Satt inte 245 på M20? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Getrag 245/4 som satt i 1980-1982 320i är en populär 5 vxl överväxellåda att sätta i veteranbilen med M10. /Johan |
|
|
Ja det är att svära i kyrkan, klarade man av att köra 4-vxl 1969 går det väl nu med, om din bil är i hyggligt skick för övrigt, låt den vara så då behåller den värdet i alla fall. |
|
|
En prydligt utförd konvertering till 5 vxl lär väl knappast sänka värdet på bilen. Däremot så blir väl bilen kanske en smula mer vardagsvänlig. Om nu Neue klasse går skyhigh värdemässigt i framtiden går det väl att skruva tillbaka originalprylarna. Mats H |
|
|
Fanns även på vissa E12 i början.Tänk bara att den ska ha hålet för hastighetsmätar wiren. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
t80196: Ser inte hur det försämrar värdet på bilen att ha en extra, femte växel, lite till höger om 4an. Tror bilen mår bra mkt bättre av att puttra på motorväg med 2500 varv/min på femmans växel än på 4000 varv/min med fyran i. Ja, bilen är i mkt bra skick och ska bli i ännu bättre skick. Till er andra, tack för hjälpen, uppskattas. Då vet jag ungefär vad för prylar jag ska leta efter. //d |
|
|
Snowman: om en bil är i fint originalskick och byggs om så blir den kanske lite behagligare att köra. Det är kanske också så som du säger att bilen mår bättre på lite lägre varv. Det är dock så att på gammelbilar värderas originalitet alltid mer än ombyggnader och "uppgraderingar"av olika slag som inte fanns att få när bilen lämnade fabriken. Min uppfattning är inte unik, fråga vilken gammelbilsgubbe som helst. Har du en gammal fin BMW vårda den och låt den behålla sin originalitet och du kommer att få trevliga mil i gammelbilen och kom också ihåg att en bil som är 40 år gammal är ett hobbyfordon, det skall vara lite nostalgi och kanske lite obekvämare att åka med än en modern bil. Njut av nostalgin! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Mats: Jag respekterar den åsikten och håller till viss del med om att en bil i fint originalskick bör hållas i det skicket. Kanske är det lite just därför jag är sugen på att hitta en komplett ny drivlina "att slita" på. Givetvis skulle original växellåda och allt annat sparas och förvaras prydligt. Jag vill kunna sälja den som helt original och varje eventuell modifiering som görs på denna bilen görs med tanken att bilen med ett par dagars nedlagd tid ska kunna återställas till original. Vidare ska man inte kunna ana att den varit något annat än original. En sån här bil är ett hobbyfordon och nostalgi finns det i överflöd. Positivt är att allt fungerar som det är tänkt med, inte som när jag höll på och körde gamla Alfa Romeos. :D Det är mycket möjligt att jag till slut hamnar i ett läge där man vill göra mer modifieringar än min filosofi tillåter. Den dagen kommer ett betydligt sämre exemplar inhandlas som ett rent projekt. Mvh Daniel |
|
|
Jag kan varmt rekommendera att du sätter i en Getrag 245-låda. Du får ungefär samma stegning på de första 4 växlarna, och sen har du en 5:a med 0,8 i utväxling. Du förstör inte bilen, eftersom du inte gör någon åverkan som inte är lätt att återställa. |
|
|
Det är också så att 5-växlat fanns men var ovanligt. Verkstadshandboken beskriver i detalj hur man konverterar till 5-vxl. = Original Option från tiden. Men spara den 4-vxl. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.