AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.842

dubbade Nokian Hakkapeliitta 5 eller Nokian Hakkapeliitta 7?

Sida 1 av 2
53
29
535d_Touring
535d F11 2011, M-paket!
Hej!

Det lutar åt att det blir dubbade Nokian Hakkapeliitta 5 eller Nokian Hakkapeliitta 7.

Någon som har någon erfarenheter av dessa bägge däcktyper?

Mvh/535d_touring
E3
1.828
E36
USA bilar
Lite svårt med erfarenheter av H7 eftersom dessa kommit ut på marknaden inför denna säsong
H7 är ju en utveckling av H5 som är ett kanondäck
Vill du ha det senaste och bästa köper du H7, annars är H5 ok
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

H7 fick inga översvallande "testvärden" när nu Teknikens Värld testade däck(senaste numret, nr 22)..
Blev en sjundeplats för detta däck av 17 testade, både odubbade och dubbade..

Ett tips>>>Läs gärna den tidningen så kanske ni blir en smula överraskade av testets resultat :)
Ett centraleuropeiskt odubbat i topp!

Mvh Janne.
Å andra sidan....Nokian H7 fick betyget "bäst i test" i Vi Bilägare nr 13.

Åsikterna går isär....
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Hade nästan bestämt mig för H7 nu när det ska inhandlas nya vinterdäck till E39an. Sen läste jag testet i Teknikens Värld och då blir man ju inte alltför imponerad. Hur kan det skilja så mycket mellan olika tester?
Det som jag stör mig lite på med Teknikens Världs tester är att de bara presenterar poäng. Poängfördelningen säger ju inget om vad de verkliga skillnaderna är/var. Ta till exempel bromstesten, hur mycket längre är bromssträckan för ett däck som fick 18p kontra ett som fick 10-12p!?! Hur många meter är det, 1 meter, 5 meter??
Personligen tycker jag inte det poäng system som de använder sig av säger så värst mycket utan att man får veta användbar fakta (skillnad i sträcka). Hade hellre sätt att de presenterade fakta i användbara enheter istället för poäng baserad på en skala fördelad på de olika däcken.
Samma sak gäller deltestet kallat komfort. Saknar skillnad i dB, man vet ju inte här heller om det skiljer 3-4dB eller bara 0,1dB mellan de olika poängen.

Tycker det är bra att de presenterar hastigheter för vattenplaning och älgtestet. Fast det är ju den enda användbara informationen för att kunna göra en egen jämförelse emellan däcken som man får veta.

Är jag den enda som tycker så här?
E3
1.828
E36
USA bilar
Jag har sagt det förr och säger det igen.. ska ni gå efter tester, börja med att bestämma er för vilken test ni ska lita på..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja....
Inte för att jag ska sitta och försvara tester som är gjorda, men jag bedömer dock Teknikens Världs test som det mest "seriösa" av biltidningarna jag läser iaf..
Vi Bilägare då?, Visst, dom har ju gjort t.ex test av däck i flertalet år, men jag tycker att den tidningen mest är lite kuriosa att läsa, ingenting att ta direkt på allvar.
"Halvdan" tidning i övrigt också..

Min åsikt.

Mvh Janne.
Det är bara för var och en att läsa respektive test och bilda sig en egen uppfattning. Hur mycket fakta finns att tillgå, är det rimligt osv.
Själv gillar jag centraleuropa däcken då dessa passar mig men skall man ha maximalt vintergrepp har jag mycket svårt att tro att ett centraleuropa däck skulle vara bättre än ett dubbat Nokian. Just Nokan H7 testades i nr 14 av Vi Bilägare mot ett antal friktionsdäck och när det gäller vinteregenskaperna var det ingen tvekan.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Just i rena is egenskaper så hade det testvinnande dubblösa friktionsdäcket Continental ContiWinterContact TS 830(pust) 14 poäng av 20 möjliga..Så inte bäst där.
Nokian Hakkapeliitta 7 hade 16p i isegenskaper, så där slog ju Hakkan det odubbade Continentaldäcket, men totalt sett så var andra egenskaper sämre som sagt..

Snöegenskaperna då?->H7 hade 14 poäng.
Continental TS 830 hade 12 poäng på snöegenskaper, inte dåligt av ett friktionsdäck ändå må jag säga..

Broms på is hade TS830 ->12p
H7->16p
Broms på snö.>TS 830 hade 18p.
H7 hade 14p

Kör man inte dagligen på ren blankis så kanske det där Continentaldäcket vore något..
Dubbdäckens egenskaper försämras också drastiskt efter bara något år till skillnad från friktionsdäcken som naturligtvis har en annan "slitagebild".
Dubben slits ganska fort och tappar mycket av skärpan redan till året efter..

För att nyansera detta så var Continentals dubbdäck(Continental ContiWinterViking 2) delad "etta" med deras TS 830...
116 poäng sammantaget hade båda däcken, dock hade det dubbade Continentaldäcket vassare is o snöegenskaper.

Men återigen TS 830 var INTE dåligt på is och snö..

Mvh Janne.
Hehe, just TS 830 var inte så bra på is/snö enligt Vi Bilägagare om jag minns rätt (kollar när jag kommer hem), jämfört med "långsammare" friktionsdäck. Däremot var däcket i topp på vått och torrt underlag.

Testresultaten varierar :-)
Men poängen säger ju inte särskilt mycket mer än att det var bättre än ett eller flera andra däck. Hur mycket är det som skiljer i meter bromsträcka exempelvis? Det är mer den frågan som jag förväntar mig att få svar på i däcktesten, vilket bara Auto Motor Sports däcktest över centraleuropeiska däck ger. Där kan man ju utläsa exakta värden och på så sätt se hur mycket det skiljer sig i verkligheten. Detta är ju detta som är användbart när man själv sitter och jämför däcken sinsemellan.

Poäng baseras ju alltid efter det däck som presterade bäst i ett visst moment, sedan fördelas de andra däcken in.

Beträffande TS830, visst det fick bra poäng och var delad etta poängmässigt och det är säkert ett bra däck.
Chris87,

Bra med med mätvärden javisst.
Ett par exempel från VB,

Broms is 35-5km/h
Nokian H7 18,9m
Conti TS830 27.9m
Conti VC5 22,2m

Broms snö 60-0km/h
Nokian H7 36,0m
Conti TS830 36,4m
Conti VC5 35,0m

Största skillnaden var på is (som förväntat).
Verdi
Är det någon som kör i snö? Kanske om man kör i fjällen/norra norrland med lite trafik innan plogbilen hunnit ut. Sen blir ju snön packad och mer som is.

Is är dock ganska vanligt att det blir, ända ner till Skåne. Iaf tidiga morgnar när det blöta frusit till och saltbilen inte hunnit ut.

Skiljer ju oerhört mycket på is mellan de där däcken. Det blir ju en ökad bromssträcka med nästan 50% jämfört med dubbdäck. "Bara" 9 meter från 35-5km/h men tänk hur många meter det är när du kör 70? Fyrdubblas inte rörelseenergin när hastigheten fördubblas? Då borde ju skillnaden öka till 9*4 = 36 meter. Vid 140km/h? Vill helst inte tänka på det...
140km/h är ju inga problem då man inte får köra så fort på vägarna i detta land. Sen går det inte riktigt att räkna på det sättet. Ditt räknesätt förutsätter att de olika däcken förhåller sig linjärt till varandra.
I vilket fall som helst påverkar däckets bredd sträckan, då ett smalare däck som belastas med samma tyngd har ett högre tryck mot ytan (marken).

Men oavsett så har dubbdäck ett övertag när det gäller is.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Köpte Auto motor och sport idag för de hade vinterdäckstest, tji fick jag! De testade bara dubbfria i detta nummer... Jag har fortfarande inte övergivit mina åsikter om att dubbat är bättre. De testar väl dubbade i nästa nummer, allt för att sälja så många lösnummer som möjligt!
Verdi
Chris87,
Likväl kör jag och många andra i 140 ibland... :-) Jag tycker mitt antagande är ok eftersom vi inte har mer kunskap än vi har. Däckbredd kan du ju inte blanda in i den här jämförelsen.
Beträffande däckbredden så var det bara tänkt som en liten tanke då allt fler väljer att köra på större och bredare däck även vintertid.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Har Aftonbladets vinterdäckstest kommit? Hur var i så fall resultaten? Jag har haft dålig koll sista veckan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte hur HKPL7 är, men har erfarenhet av HKPL4 och 5.

Om de däcken kan jag bara säga: Toppendäck när det gäller grepp på vinterväg - trodde inte att det gick att få sådant bett med standarddäck på isiga och snöiga vägar innan jag upplevde dessa däck!

Lite svampiga på ren asfalt - annars toppenvinterdäck!

Hellre ruggigt bra is/snögrepp på bekostnad av högfartsegenskaper på barmark...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Jag har suttit och studerad de däcktester jag kunnat få tag i och tycker att Teknikens Världs test utmärker sig.
Nokian blir nästan sågat i sin paradgren, broms- och vägegenskaper på is, vilken de vunnit i de tidningar där faktiska testresultat redovisats. Dessutom vinner ett mellaneuropeiskt vinter(?)däck, knappast anpassat för snö och blankis, men med relativt höga poäng i just dessa grenar.
När väl den konspiratoriska delen av hjärnan är igång kan jag inte låta bli att notera att de tre däcken som placerar sig bäst dessutom alla kommer från Continental...

Jag väljer nog att lita på Automotorsport, Vi Bilägare, Aftonbladet och gammal vana i år.

///Phille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.