AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
713

540 -94 skum överväxel...

Visa användare
13
desolator
540 ia Touring -94
Tjenare!
Har varit inn på lite automatlådstrådar och inte hittat något som rör det här problemet...Jag har en fråga ang min 540-94 e34.
Lådan är renoverad och det är bytt till stålkulor i den.
Den växlar kanon på alla vis och jag upplever inga problem FÖRUTOM att vid ca 90 km/t på det adaptiva läget lägger den i/ur överväxeln "Lite" hårt vid acceleration samt när jag återgår till jämn gas.... Inte jättehårt men ,ja vad ska man säga, lite meer distinkt liksom.
Vet du vad det kan vara?

Mvh
Johan

Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Jag bytte från plast till stål i min e34 540 och därefter växlade den ibland ganska hårt. Framför allt om jag började stämpla gasen i botten för att sedan ångra mig, så kunde den dra till rejält, det kändes nästan som om jag körde på något ibland.

Jag listade aldrig ut vad det var, jag antog att det berodde på stålkulorna. Han som gjorde jobbet sade att den kunde växla ganska hårt ibland. Jag har nu gjort mig av med bilen men jag körde den i fyra år med stålkulorna och ingenting gick sönder iaf, bara som sagt lite hårda växlingar emellanåt.

Jag hade iof en 1993:a utan adaptivt läge, bara ekonomi-, sport- och vinterläge.
hmm.. ibland rycker min till som fan när man har gasat lite och släpper gasen..
känns som att någon osynlig person stampar till stenhårt på bromsen i 1/10-dels sekund..

eftersom min låda funkar perfekt trots 27k+ mil så antar jag att någon tidigare ägare har bytt kulorna..
kan det alltså vara dom förmodade nya kulorna som skapar detta ryck?
händer inte ofta..
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
För mig uppkom symptomen som du beskriver efter att jag lät byta kulor i lådan, men jag har hört att liknande symptom kan uppstå om man har gammal olja i lådan, även sk "evighetsolja" behöver tydligen bytas ibland. Detta är dock bara andrahandsuppgifter och inget jag vet, men det kan kanske vara värt att kolla upp.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det finns ett chip till automatlådestyrdonet som går att köpa från BMW.
På min bil var det lyckat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.