AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.895

Funderingar om ventilpaket, 4HP24

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Följande problem har lådan haft så länge jag ägt bilen, ibland läggs inte andra växeln i. Första växeln ligger i och lådan växlar inte upp. Sedan en tid tillbaka har felet ändrat karaktär något. När lådan är helt kall startar den på tvåan (tidigare alltid på ettan som den ska). Tills oljetempen nått normal driftsnivå växlar den inte ner men växlar upp. Att lägga i läge 1, 2 eller 3 hjälper inte, ej heller M eller S. Alternativt om man startar bilen kall och låter den stå på tomgång en halv minut, då startar den på ettan. Istället läggs då inte tvåan i som tidigare beskrivits. För att lösa problemet måste man stanna, stå still (i läge D) en halv minut ungefär och åka vidare. Då växlar lådan upp. Ytterligare ett "nytt" problem som uppträder medan lådan inte uppnått driftstemp är att fyran inte läggs i. I det fallet behöver man inte stanna, dock dröjer det betydligt längre innan lådan växlar upp även om man gasar på, 30-40 sekunder kanske. Problemet med fyran inträffar inte alltid, det med ettan och tvåan händer nästan utan undantag när lådan och motorn är kall. När oljan är varm växlar lådan perfekt, mjukt och utan problem. Även när oljan är kall sker växlingarna mjukt och såvitt jag vet vid rätt varvtal, problemet är som sagt att de inte alltid sker. Oljenivån är korrekt, mätt på tomgång med oljetemp runt 30 grader.

Lådan renoverades för cirka 1000 mil sedan. Exakt vad som byttes vet jag inte, lameller och momentomvandlare byttes med säkerhet. Den som renoverade lådan fick den isärmonterad, det skedde i och med att ett annat företag kollade vad som var fel. På grund av detta skulle det enligt renoveraren "vara svårare att kontrollera ventilernas funktion".

Det jag funderar på är antingen att någon eller några magnetventiler är defekta eller att det är smuts i den "labyrint" av oljegångar som sitter på ventilhuset. När jag beskrev problemet att lådan inte växlar till tvåan tippade ZF här i Frankfurt på en defekt ventil.
Jag har ännu inte mätt upp ventilerna (motstånd) för att få indikation på om något är fel där. Det jag funderar på är om någon med hjälp av ovanstående kan säga vad som är mer sannolikt, ventiler, nämnda "labyrint" som jag kallar det eller något annat, kanske någon givare som jag inte är bekant med.
Jag har läst mektipset om att byta plastkulor på en 5HP30. Jag kunde dock inte se om man behövde ta isär ventilpaketet för att komma åt att göra rent i "labyrinten" eller ej. Hur ligger det till, räcker det att demontera paketet och därmed kommer man åt att göra rent?
Min formulering labyrint förklaras av bild 20 (bild 5 efter underrubrik Demontering av ventilhus och byte av plastkulor) i mektipset. Med tanke på att felet försvinner när oljan blir varm och därmed mer viskos känns det som att något fel i ventilhuset är rimligt.

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Nej, problemet är inte löst än, mestadels för att jag inte tagit tag i det på riktigt. 4HP24-EH bör ha en reglerventil (governor på engelska) som känner av utgående axels hastighet, korrekt? Skickar den en elektrisk signal till styrenheten som i sin tur säger till respektive ventil att öppna eller stänga eller hur meddelar den att det är dags att växla? Det bör enligt min teori vara denna mojäng eller någon del av ventilpaketet som krånglar, det senare håller jag på att montera ur för att låta kontrollera det.

Is
468
Ismo
735iA -87
Hm, låter lite som problemet jag har.. dock min har bara R och 1 som fungerar, 2an fungerar i någon meter när oljan är kall, sen blir det tvärnit och bakhjulen låses.

Allt efter oljebyte, när jag backa från garaget ville inte backen gå i, lite gasande så small det till och backen fungerade perfekt, körde iväg och tvärnit när 2an gick i, ställde om till M 1 och gick bra framåt, M 2 och bilen står still, samma med M 3.. D fungerar tills 2an går i.

Innan oljebyte så fungerade alla växlar framåt och med viss strul med R.

"experter" säger att lamellerna är är slut.. men alla växlar fungerade utan problem. Att nya oljan löst upp gammalt olja och täppt till något, tro värdigt.
Sen kommer en gammal raggare med jänkare och säger att växelväljaren (eller vajer) är ur läge, trovärdigt också med tanke på smällen... ett par månader senare får jag höra av en arbetskompis om hans problem med växelväljaren där lådan växla dåligt, fick ha knä mot spaken för att kunna köra.
Dock den lådan gick sönder efter 20mil.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Problemet är löst. Jag lämnade in ventilpaketet till ZF som bytte den ena ventilen som sköter växlingarna mot den som ska agera backspärr. Dessutom byttes något som borde heta induktionsgivare på svenska. Nu växlar lådan alltid som den ska, kall eller varm. Kanske kan någon som hittar denna tråd i framtiden ha nytta av detta resultat.

he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
Heder till Per som avslutar med hur det gick,och en lösning på problemet....
allt för många trådar om problem slutar med att - det funkar nu eller det har löst sig nu.Men inte hur det gick till eller vad som gjordes...

Hellagood M3
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Per: Var det ZF i Sverige ? har du kontaktuppgifter där ?

Tack på förhand!
George

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Nej, jag bor i Frankfurt am Main så det var ZF här i stan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.