AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.915

Byte kylvätska BMW328 E36 M52-B28 -96

et
4
etxrisp
328iA Coupé -96
Hej, har nyligen köpt Haynes Owners Workshop Manual 3210 inför planerat kylvätskebyte vari nämns att man skall tömma av kylvätska vid plugg på både radiatorn och motorblocket. Jag har demonterat skyddskåpan under radiatorn men ej funnit någon plugg där (förutom en blå plastskruv i ena kanten) och ej heller pluggen på höger sida av motorblocket. Någon som bytt kylvätska på en M52-motor och känner till mer om dessa pluggar och hur man gör ?

Är det standard att man demonterar även motorblockspluggen, sätter en ny tätningsbricka, spolar radiator/motor, demonterar termostat etc eller endast vid svårare nedsmutsning ?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få !
Rickar
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Jag byter genom att lossa nedre kylarslangen för då får jag en liten känsla för hur slangarna är i skick, men annars tror jag att det är den blå plastskruven , har för mig att det går ut ett rör intill den som man kan trä på en slang för att leda ner vätskan ned i en hink.

Är vätskan väldigt smutsig så sätter jag tillbaka slangen och fyller på med rent vatten och kör en sväng (5 min) med värmen på högsta läge, sedan tappar jag ut detta oxå och fyller på med blandad kylarvätska.

En sak jag lärt mig är att röra så lite som möjligt för att skruvar kan gå av och packningar börja läcka mm om man skruvar för mycket.

et
4
etxrisp
328iA Coupé -96
Tusen tack för svaret ! Satsar på att spola igenom radiatorn men ej motorn (verkar knepigt med termostat/fläktdemontering etc) och i övrigt tänka på dina tips.

En ny fråga jag nu ställer mig är hur mycket av vattnet man ej får ut när man endast tappar av vid kylaren...?

Mvh
Rickard
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
grejen är väll att tappa ut så mycket de går. skölja ur med vatten och tappa ur de igen. sen ny blandad.
då borde ju systemet vara rent och de mesta bytt. ställ bilen i lite framåt-lut när du tappar ut så lär nästan allt vatten komma ur.

en kille som hjälpte mig byta gjorde så. han startade även en snabbis. minns inte om de sista kom ut då eller inte.

ska själv byta snart och då kommer jag förmodligen göra så och som Bästkusten säger ;)

BMW ownz
et
4
etxrisp
328iA Coupé -96
Hej igen,

och tackar för de kompletterande råden. Var och bytte kylarvätskan igår och visst var det den blå plastskruven som gällde. Lossade även den nedre och övre radiatorslangen liksom den mindre som sitter i botten av expansionskärlet.

Allt detta gick bra liksom att återmontera slangar etc men när jag nu fyllt på vätska så har jag endast lyckats få i 2l vatten och 4,5l glykol.

Urluftningsventilen släpper endast ut kylarvätska så jag antar att jag lyckats få ur all luft men ej lyckats få ut 4l av den gamla vätskan eller kan det fortfarande finnas luft kvar ?

Vad skulle ni göra i mitt fall ? Fortsätta och fylla på 0,5l glykol och toppa med 3,5l vatten trots att expansionskärlet redan är fullt eller har ni kanske något annat tips ? Rinner överflödig vätska ur systemet vid överfyllning ? Såg att det rann en del ner på backen när jag försökte fylla på mer...

Hälsningar
Rickard
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Det är tydligen svårt att få ur luften på dessa bilar.
Har du ingen aning om du fick ur ca 4 eller ca 7 liter när du tappade ur?

Jag hade inte hällt på med bara glykol, utan om det går i mer vätska fyllt på rent vatten tills jag var ikapp med den, om det tex skall vara 50/50 blandning, sedan fortsatt med blandat.

Har du kört bilen ljummen med full värme på, och stannat i en uppförsbacke och pumpat på övre och nedre kylarslangar medans motorn var igång och sett om du får ur mera luft?

Vänligen-
Stefan
et
4
etxrisp
328iA Coupé -96
Hej,

har nu testat att lufta ur i uppförsbacke men verkar ej komma någon luft utan endast kylvatten (har även klämt på slangarna) så min slutsats blir nog därför att jag har lite gammal vätska kvar i systemet. Får tappa ur lite och fylla på det som är kvar i glykolflaskan :-)

Tusen tack för alla svar och goda råd ! /Rickard
Er
91
Erik _328
Bmw 325 e90
hur ofta ska kylarvätskan bytas på 328:an?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dräneringspluggen för blocket sitter som sagt på höger sida, relativt långt bak (vid 5:e och 6:e cylindern).

Här är några motorexempel

M30B35
Länk
Länk

M20B23
Länk

M43B16
Länk

Är det "vanlig" glykol så är bytesintervallet 2 år (främst för att rostskyddet avtar).

Har du köpt glykol på BMW senaste tiden så har du fått deras "longlife" glykol (är av typen HOAT) som de säger aldrig behöver bytas. Men det tror jag och många andra inte riktigt på - så där är typ 5-10 år lämpligt bytesintervall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.