AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.967

Cabben på Z4

Synd jag inte kunde redigera min andra tråd, så får skapa en ny.

Är alla cabbar på Z4 automatiska genom alla årsmodeller?

/Speeeed
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Nej.
Ok, vilka årsmodeller har automatisk cab då?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Innan faceliften hade endast Z4 3.0i automatisk cabriolet som standardutrustning (åtminstone i Tyskland), därefter vet jag inte.
Viktigt att skilja på begreppen här, elcab är en sak och automatisk cab en annan. Elcab handlar om elektrisk manövrering (tak på/av) och automatisk avser i regel att regnsensorn håller ett öga på mekanismen i händelse av regn.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Nu blir jag nyfiken: På vilket sätt är cabrioleten kopplad till regnsensorn?
Den är inte kopplad till regnsensorn på Z4
Har alla modeller av Z4 el-cab?
Kineto: börjar det regna åker taket upp, det är dock en funktion som inte finns till E85. För att inte förvirra var det dock lägligt att reda ut skillnaden.

Speeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeed: Nej, alla modeller av Z4 har inte elcab. Detta är något man som spekulant får undersöka i samband med köp. I övrigt hänvisar jag till Kinetos första inlägg i tråden (vilket stämmer avseende elcab). Jag har själv inte sett någon post-facelift utan elcab, min uppfattning är att man behöver leta för att hitta en utan elcab. Det är lite som kombinationen sportstolar/tygklädsel - tämligen ovanligt.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
För att hitta en Z4 utan elsufflett är inte det enklaste kan jag tänka mig. Jag har aldrig sett någon. Visste inte ens att det fanns att få utan och jag har sett ganska många Z4.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
@Freddesix
Jag förstår ärligt talat inte logiken i att börja ta upp en funktion som inte finns till bilen vi diskuterar då detta snarast förvirrar. Annars är det som sagt en intressant funktion du nämner, dels för att det låter väldigt praktiskt, dels för att automatiskt stängande tak (t.ex. via fjärrkontroll i nyckeln) mig veterligen är förbjudna. Till vilka modeller finns denna funktion?
J.Dredd: jag delar din uppfattning till fullo.

Kineto: det var synd att du inte uppfattar logiken i att reda ut begreppen, själv betraktar jag det som en självklarhet. Vilka modeller som har funktionen med regnsensorn vet jag inte, jag har endast läst om tekniken, dess funktion samt ursprung. En E86- eller E93-ägare kan möjligen ge svar på om tekniken finns implementerad i nuvarande modeller, själv har jag bara två E85 vilket inte bidrar med mycket i sammanhanget.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
@Freddesix
Med tanke på att endast en av dessa funktioner finns på Z4:an bör inga missförstånd kunna uppstå, oavsett vad man kallar funktionen. Således ser jag ingen poäng i att "reda ut begreppen".
Det potentiella missförståndet torde härledas till det faktum att TS efterfrågar automatik avseende taket, vilket E85 ej har. Med bakgrund utav detta fann jag en kortare utläggning om begreppen relevant, särskilt då initiala svar i tråden inger en något missvisande bild av situationen. Då TS är nyregistrerad anser jag att han (eller hon) är värd alla former av stöd i sin frågeställning för att undvika just missförstånd.

Jag har nu förstått vidden utav mitt tilltag och att detta förnärmat vissa användare å det grövsta, ett faktum jag känner djup ånger inför. Jag ber därmed samtliga forummedlemmar tusen gånger om ursäkt. Är detta inte gott nog för att uppväga den skada jag åsamkat forumet och dess medlemmar föreslår jag kontakt med en moderator som har möjlighet att städa tråden från mitt ohyggliga övertramp. Självfallet är jag även beredd att ta mitt straff i egenskap av användare om detta befinns vara nödvändigt.

Låt oss nu återgå till att diskutera topic.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Det är okej för den här gången... ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.