|
|
|
|---|---|
|
Har nu efter mycket letande äntligen hittat en vettig sportljuddämpare till min 120d. Jag har länge stört mig på orginalljuddämparens utseende, tycker att den passar bättre på en Mitsubishi eller nåt. För mig är BMW synonymt med minst två avgaspipor. Så med ambitionen att hitta något vackrare men ändå inte vulgärt fick jag nys om Milltek. Sagt och gjort, beställde cat-back-system från Milltek i England och fick det monterat idag av min lokala verkstad. Förväntade mig inga underverk avseende effekt eller ljud, det lät väl lite mer när jag körde iväg men inget som man direkt lade märke till - MEN färden gick till en byggmarknad och för att frakta hem mina inköp fick jag fälla ena halvan av baksätet. Jag trodde först att avgasröret hade trillat av eller något, det lät rejält mycket mer när ljudet från bagaget fick härja fritt, det burblade på lågvarv och resonerade på mellanvarv och om man drog på lite grann på trean och fyran så kunde man höra wastegatepys i växlingarna. 1-an har nog bra ljudisolering, det låter nog rätt friskt utfrån. Nu vill jag ha en fattigmans-sportknapp så att jag från förarplats kan fälla ena baksäteshalvan... Bild? Länk | |
|
Kul att du verkar nöjd. Jag har nu märkt på min det hänger ganska mycket på partikelfiltret hur mycket den låter. Efter den har rensat så låter den riktigt mustigt och med sportiga övertoner (lite bensinarsång) i höga varv. Detta blir mer dämpad under tiden då filtret sätts igen. Under vardagen glömmer man ganska lätt att den sitter där om man snålkör och med rutorna stängda. Dock kör man med rutorna lite ned och gasar förbi en vägg eller genom en tunnel så får man ett leende på läpparna. Ingenting vulgärt som du säger, bara fint ;-) Och det ser helrätt ut på våra bilar... |
|
| (hoppsan, ordet "att" var tillfälligt på semester i förra inlägget) | |
| Själv vill jag inte höra något annat än stereon när jag kör omkring i min 120d :) | |
|
Vart köpte du ditt och för hur mycket? Fick ett prisförslag av Pean Sweden som verkade ligga en bit över riktpriset i England. |
|
| Imola: Jag kontaktade Pean och fick ett pris av dem, jag hade dock några frågor kring kompabilitet med 120d (Milltek systemet är utvecklat på en 123d) som Pean inte kunde svara på och då kontaktade jag MTK Technology som är en systerverkstad vägg i vägg med Milltek eftersom de hade erfarenheter av montering av aktuellt system på 120d, av bara farten offererade de systemet till mig - £538 inklusive frakt - tog 3 dagar innan jag hade det hemma. Till detta kommer två BMW orginal delar - (123d:s krokar för infästning av systemet) 18 30 7 806 567 och 18 30 7 574 951 för 166kr styck. Bor du i Skåne kan jag rekommendera min lokala verkstad som monterat systemet. | |
| Tackar, skall kontakta dom med och se... Jag bor i Göteborg så det kan vara lite långt att åka till Skåne bara för det. | |
|
Lite fult av MTK när man har ÅF. Inte att man är förvånad, blir alltmer sällsynt med lite heder och vett... Hur som, jag köper hellre i Sverige... jag som har immigrerat... skulle de bli strul kan de hjälpa mig. Men Pean var mkt billigare än Stockholms ÅF som ville ha hela 50% mer så visst ska man titta runt! |
|
| onehp: håller med, men samtidigt måste jag säga att aldrig stött på ett mer serviceinriktad och alert kundmottagande, all heder till MTK. | |
| De visste inte om det passade E81, så de ville ha bilder och återkomma... Väldigt serviceinriktade! | |
|
Om man kikar på RealOEM så ser det ut som om det är identiska komponter på E81 och E87LCI Länk Länk |
|
| Tackar, skall vidarebefordra det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.