AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.316

BMW 540I skum temp mätare mm

lo
4
loobo
540i Touring -98 v8 :P
tja mitt första inlägg på forumet kanske inte borde stoltsera med det men men till verkligheten
va och shoppade en 540i bilen gick som en klocka båda gångerna den provkördes påvägen hem rasade luftbälgen vb shite happends den är byt och frid och fröjd så långt
sen påväg från garaget kollade till på tempmätaren då stog den så högt upp det bara gick så fick änna panik och stannade ringde efter vatten mm dock hade jag värme hela tiden även om det kan ha saknats lite vatten. lät bilen stå under natten för att ta tag i problemet dagen efter men när jag starta bilen dagen efter så flög mätaren upp i topp igen sen efter massa luftning mm så låg den normalt igen men nu får den sina ryck och flyger upp i topp och vandrar lite som den vill ibland känns det som det beror på hur mycket jag gasar?
men när den väl lagt sig på normalt håller den sig bra
alltid bra värme och bra med vatten blir inte riktigt klok på den mätaren
sen idag på dog nästan min tomgång stog med bilen på tomgång å tjötade med en kompis kom när gasen sen började tomgången vandra från 1000rpm ner till noll sen påväg hem så dog den vid nästan varenda rödljus va tvungen hålla gas.

nån som har tankar ideer va det kan vara

1# tempmätaren
2# tomgången

mvh loobo
1. Att lufta kylsystemet på 540 (v8'orna) är lite halvlurigt men en sak som kan hjälpa är att stå i "uppförsbacke" alternativt palla upp bilen där fram.
2. Har du kollat av kylet? Kan vara lite svårt att se men det är ganska vanligt att kylarn deformeras nedtill. Man kan se det uppifrån men annars, lossa hasplåten och kika så ser du direkt om den är som den skall.
3. Har du inte tillräckligt med kylvatten kan du få skumma fenomen med exempelvis tomgången. När bilen dör på tomgång, är den svårstartad då oxå?
Jag hade kollat att kylet är helt, luftat systemet på nytt. Om tempen fortfarande svajar hade jag bytt termostathus (med tempgivare i) och eventuellt läst av felkoder hos verkstad eller någon som kan.

//mags

lo
4
loobo
luftningen skede med hjälp av provtrycknings instrument mm så det ska vara okej hade den försäkerhets skull stående upphissad på frihjulslyften
ska å kolla felkoder imon men ska kolla kylet samtidiigt även se om jag får tag i termostat
vad är det som gör dom svårluftade? när jag hade haft loss kylet gjorde jag som man alltid gör..
fyller på vatten, låter locket vara av och står på tomgång en stund.. klart..
är väl inget svårt? :/
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej har byt generator på min 540 var inga problem med luft i den men har du luftat på skruven på exp kärlet ? Mvh mikael
lo
4
loobo
japp på luftakruven luftas det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.