AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.591

BMW 320i -88, söker tips på justering av ventiler, bästa sätt spänna handbroms mm

Visa användare
16
albin422
Mercedes-benz C220 CDI - 09
Ja som topic lyder, köpte mig en BMW 320i årsmodell 88 i söndags och är helnöjd med den. Dock så är den inte felfri, är ju en gammal bil. Så ja skulle behöva lite tips på hur jag på bästa sätt kan återgärda:

*Justering av ventilerna, tickar i motorn, går det att göra själv?
*Spänna handbromsen, hur gör man det på bästa sätt?
*Lufta bromssystemet, bromsen tar långt långt in, svårt?
*Blinkersspaken, går bara tillbaka åt ett håll, när man vrider tillbaka ratten. Ska man satsa på en helt ny spak?

Sen ä det en sak till, den här bränslemätaren, L/100km som sitter på instrumentpanelen, den står på max på tomgång. men när man kör går den tillbaka till 0 sen fungerar den normalt.
Inte tänkt på det förrän jag fick sladd imorse påväg till jobbet, skulle ut på leden och vips släpper bakhjulen och ja snurrar runt ett varv och in i kantstenen.
Bilen klarade sig felfritt, gick inte så fort. Så man har änna letat eventuella defekter nu när detta hände :p

Det var väl det mesta, tacksam för tips
/Albin
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Hej albin!

Om vi börjar att beta av från början!

Att justera ventilerna på en M20B20 motor är relativt enkelt!

OBS! motorn skall vara kall! och du bör dra ur samtliga tändkablar från tändstiften, det underlättar även att skruva ur tändstiften för att slippa kompression när du skall snurra runt vevaxeln manuellt.

Skruva av ventilkåpan som sitter med M6 (eller M8 minns inte riktigt) muttrar, därefter så tar du och skruvar bort oljeröret som går över kammen, denna bör du blåsa rent med tryckluft och tvätta ur invändigt, om det slaggar igen i denna så brukar kamnockarna slitas ner rätt fort!

när du ser vipparmarna så torka av dom på ovandelen så att du kan märka dom med en filtpenna (då vet du vilken vippa som du har justerat).

börja med att släppa på ventiljusteringsexcentrarna som är M6 (tians nyckel mao). Nu behöver du ett bladmått som är 0,25mm tjock för att få rätt spel.

Du börjar att justera in spelet på dom vippor som har kamnocken nedåt, dvs där vipparmen är opåverkad. Använd sedan en stor nyckel har för mig att det är 34 eller 36, för at kunna snurra på vevaxeln.

Snurra vevaxeln så att dom vippor som inte ännu är justerade är opåverkade av kamaxlen. bara att fortsätta till samtliga vippor är injusterade.

Total tid är ca 30 minuter med ett fåtal verktyg!

Länk

Vippa märkt med nummer 7
ventiljusteringsexcentrarna märkt med nummer 9
mutter till ventiljusteringsexcentrarna märkt med nummer 11
oljerör märkt med nummer 3

------------------------------------------------------------------------------

Handbromsen!

Att justera handbromsen kan göras på två ställen, absolut enklaste är att spänna handbromsen inuti kupén, detta görs genom att enkelt lossa på damasken på handbromsspaken, där under hittar du två stycken gängstänger som sitter förbundet med handbromsvajern, ju mer du skruvar in muttrarna (ju mer gänga detsto mer tar handbromsen).

Mutter märkt nummer 11 och gängstången från handbromsvajern är märk med nummer 10

Se länk
Länk

Om handbromsbackarna är slitna brukar inte detta hjälpa utan då får du skruva tillbaka dessa och göra justeringen vid bakhjulen istället.

Skruva av bakhjulen och lys in med en ficklampa, i ett av hjulbultshålen skall du med en skruvmejsel justera handbromsbackens justerskruv.

Justerskruven på bilden är märkt nummer 7.

Se länk Länk

när denna är injusterad brukar man alltid få finjustera inne i kupén.

-----------------------------------------------------------------------------------

Att fotbromsen tar långt in brukar tyda på att beläggen är slitna, har du en svampig känsla i pedalen så betyder det att du har luft någonstans i systemet.

Enklast att lufta bromsarna är att införskaffa sig ett bromsluftningsverktyg
Art nr. 42-71340 på mekonomen 175:- Denna skruvar du direkt på bromsvätskehållaren och kopplar sedan till framdäcket, nu har du tryck i bromssystemet som gör att du enkelt kan luft bromsarna, detta görs nere på bromsoken

luftningnippeln är märk med nummer 4 på bromsoket på bilden

Länk

OBS!!!! Om du skall skruva på luftningsnippeln är det extra viktigt att du använder rostlösningsmedel innan du försöker släppa på denna, den är lätt att dra sönder och då har du problem!

Jag brukar faktist värma dessa lite snabbt innan jag försöker att lossa dom, detta för att minimera att man bryter av dom!

Lufta bromsarna tills du endast får bromsvätska från luftningsnippeln.
Se till att fylla på med bromsvätska innan varje luftning!

--------------------------------------------------------------------------------------

Blinkersknappen har jag inte någon direkt svar på, men en ny spak borde göra susen.

Nummer 2 på bilden

Länk

--------------------------------------------------------------------------------------

Momentanbränsleförbrukningsvisaren (puh långt ord) skall stå på max när bilen står stilla, eftersom den drar oändligt mycket bränsle per kilometer när fordonet inte rör sig!

//Kalle
Ti
608
TimS
325i -88
rawsezx: nog många som komerm ha användning för detta..
bra hjälp!
Visa användare
16
albin422
Mercedes-benz C220 CDI - 09
Suveränt! Stort tack Rawsezx, jättetacksam, så nu när ja har tid över i veckan ska jag ta mig an dessa uppdrag!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, ett verkligen utförligt svar från rawsezx! Har faktiskt egentligen inget att tillföra förutom länken till en annan tråd där det diskuteras just ventiljustering på M20 motorer.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.