AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.499

Gnisslande ljud vid kallstart och tomgång? Vad kan det vara

an
31
an3azz
525 Touring -02
Har ett ganska metalliskt gnisslande/kvittrande ljud när jag kallstartar bilen på tomgånsvarv, om jag höjer varvtalet ca 200-500rpm försvinner det. Det försvinner även av sig själv om bilen fått gå ca 1 minut på tomgångsvarvtal.

Uppstår endast vid start av helt kall motor. Nån som har nån idé? Har provat och försöka lokalisera det själv, men det går liksom inte och höra exakt var det kommer ifrån.

Bilen är en 525 touring -02 som gått 9000 mil
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Troligtvis någon av drivremmarna. I mitt fall var det remmen till AC:n. Möjligtvis er det ngn remhjul som börjar bli glapp.

MVH
Sakke
an
31
an3azz
525 Touring -02
Ok, kan tänka mig att det är ett remhjul. För det låter inte som remmen i sig gnisslar, är det strul o byta dessa själv? Behöver man specialverktyg?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag har nått liknande på min 528:a som är lite störande och precis när man släpper upp kopplingen o rullar ur garaget så hör man en rem slira till en sekund lr nått för o försvinna helt sen så nått med remmarna eller spännarna borde de va... Ska kolla de imorrn.

Beemer 4 Life!
Jag trodde inte heller att multiribremmar kunde gnissla. Men det kan de, rejält..
Byte av rem fixar problemet, i mitt fall den långa för generator, fläkt, servo osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.