AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.731

hur buskör ni era bmw? gas, broms, koppling mm.

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej. är lite fundersam vad folk har för körstilar med mer.

några exempel på vad jag vill veta

* inställning på sätet
* rattgrepp
* växling vid omkörningar
* varvtal innan ni växlar
* hur gasas det
* heal and toe någon?

* skriv gärna nåt mer som kan vara kul att veta :)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag börjar.
* sitter ganska nära pedalerna så jag når kopplingen i botten utan problem.
* oftast vänsterhanden kl8 och armbågen i dörrsidan.
* mellan under 50kmh är de 2an. 50 till 100 är de 3an.
* växlar vid 2750 lugn körning annars är de till 5:an
* följer gasen med varvtalen, trycker aldrig fullt på en gång.
* bromsa, koppla, gasa, växla samtidigt är ett måste ;)
* fipplar med sterion, byter skivor, pratar i telefon :S

BMW ownz
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag sitter nära ratten , ganska upprätt
armarna i 90 graders vinkel kl 10 och två på på ratten.
Jag vill ha en aktiv körställning, känns bäst så.

Jag brukar ge full gas när jag ska köra om även om det finns marginal.
Beroende på motor försöker jag alltid ha rätt växel när jag ska trycka om, kör oftast i sportläget.
Lyssnar nästan aldrig på musik i vardags körningen, kan bli några goa låtar på långresa.

//Stefan
Jag lutar mig tillbaka, glider lugnt i trafiken och försöker att inte misshandla och busa med bilen utan vårdar den väl, kör den lugnt och mjukt och njuter av att åka i den.

Det är dessutom ett bra sätt att minska risken för olyckor och onödiga risktagningar för mig själv och mina medtrafikanter

Och att sitta och röra i bensinen växte jag från för många år sedan.
ic
124
icke
318is -90
Njutning ter sig olika.. det är precis som flickvännen vill ha det hårt och hetsigt ibland och andra gånger mjukt och lugnt =)

Jag värmer upp lugnt.. Men sen är det köra fort men säkert som gäller. Gärna varva ur, heel-toa mycket och motorbromsa. Värmer gärna bromsarna med en hård inbromsning då och då. Ibland kör jag med en uppsättning gamla skitdäck och då bangar jag inte på att låsa hjulen på skoj med jämna mellanrum. I tunnlarna vill man ju varva ur ett par gången och höra det ettriga ljudet.. så gött!

Sätet är givetvis i raceläge..

Men kör man motorväg lutar man bak sätet lite och drar på en ljudbok. Det är som att man känner tempoökningen när man kommer söderifrån på E4 och passerar södertälje. Då måste man ligga på "körkortsgränsen" hela tiden..
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag lägger i D, ställer jag farthållaren på rätt hastighet, tar sedan fram Dagens Industri..............

Mats
BMW CS #5847
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
@t80196
Du har inte förtjänat en BMW... :-P
Nu när foten är i gips har jag inga problem med att trycka ner alla tre pedaler samtidigt! Behöver ingen heel & toe nu när foten är 25 cm bred :)

Vorsprung durch freude am fahren
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Påminn bara om din körning i din säljes annons när du säljer bilen så att jag inte råkar köpa den av misstag

Ha de T

Ps. det finns gånger ni kan köra bana för att prova Era gränser ,helst inte när jag är i trafiken med mina barn
Det där var ett skämt. Har gipset kvar i tre veckor till - ingen bilkörning alltså. Otroligt jobbigt!

Vorsprung durch freude am fahren
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jasko tänkte kanske inte på dig i första hand
Men vad är det för fel på din bil man skall väl bara ha två pedaler på golvet rätta mig om jag har fel ?

Ha ha ha ha de T
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om du syftar på mig thom525 så inga problem för mig.

kör man lite hårdare någon gång i veckan och stämplar på mellanåt i vardagen så dödar man inte direkt bilen. slitage-grejer mm byts ut eftersom så den håller skicket kanon.

BMW ownz
Verdi
Hittade en grabb som "kört lite hårdare" på den kurviga väg jag måste åka till jobbet varje dag. Han låg på taket vid sidan av vägen efter att ha genat lite för mycket i en dold kurva. Krock med 50-talsjänkare blev resultatet.

Undrar om ägaren av den bilen blev nöjd att en gammal golf halvkvaddade hans ögonsten...

Jag hatar verkligen folk som tror de är med i ett rally eller nåt och väljer linje i kurvorna utan att tänka på att de kan få möte. Flera ggr har jag fått ställa mig på bromsen när det kommer nån bonnläpp i 20-årsåldern med 90-talsracer i alldeles för hög fart på min sida vägen i en kurva.

Själv kör jag visserligen också lite för fort, men jag håller mig alltid på min sida vägen.

Jag ser inte fram mot vintern på den vägen kan jag säga...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
låter vettigt Verdi! finns gott om dem på vägen jag åker varje dag också. väntar bara på en smäll så är de gonatt sen. nä!! jag kör bara på där jag ser att det går bra. kan vägen så pass bra att man vet vart man ser och inte.

ska spela in en film med en kompis någon dag när jag kör som en bmw ska köras på de vägar de ska köras på. lägger då upp filmen här.
kör inte som en idiot kommande på fel sida i 140 utan sikt, samtidigt som man gör annat än köra, så pass ansvarslös är inte jag!

BMW ownz
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Låt bli att spela in film. Du kommer bara att gasa på mer än du brukar och antagligen köra över din förmåga för att du vill att det ska bli en bra film.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
med största sannolikhet kommer jag köra långsammare och gasa mindre. jag är sån. fegar hellre ur än att jag är tuff och ligger på sidan av. när jag kör själv är det en sak. skjutsar jag folk går de inte lika fort. dels blir jag ansvarig för deras liv, bilen beter sig annorlunda. är man själv och kommer i en kurva och ingen annan än jag finns på vägen så bara jag kan få lida av konsekvenserna, då kan de gå fortare.

BMW ownz
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Frrla: Med risk för att låta som farbror Moralpredikant; hur vet du att du verkligen är själv på vägen? Risken att det dyker upp någon annan finns _alltid_...

/Masten
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Masten: jag vet vart jag ser om jag kan få möte/någon kan svänga ut, och vart jag inte ser på denna väg. räknade lite förut. har kört vägen minst 2000gånger med bil sen jag tog körkortet. alltså 1 gång är fram och tillbaka. sen har jag åkt den hela mitt liv med buss och bil.
det har det börjat snöa här idag och det fryser på nätterna, så vinterdäcken sitter på. blir nog hastighetsbegränsningen denna vinter också, tills våren och sommardäck igen..

BMW ownz
Hej Frrla, titta i denna gamla tråd där jag länkar vidare till vad jag tycker är relevanta och intressanta körtips för alla som gillar att köra... Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Onehp: nu är denna tråd gammal med.. hade glömt bort den totalt.

tråden du länkar till var väll ok men tycker inte den gav den läsning jag var ute efter.

BMW ownz
Frrla: Dock gammal tråd men såg nåt om en film du ska spela in med din 328 antar att du ska göra det fram mot våren när det blivit mer bart ute, hojta till får vi köra ett race skulle vara kul att se hur pass min 328a står sig mot din min är 100% orginal vet inte om du gjort något åt din men iaf kul att testa.

// 4cyl är ingen riktig BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.