|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver köpa en vettig pendlingsbil och tänkte höra lite vad ni BMW-experter/entusiaster kan rekommendera. Jag susar idag runt i en BMW 116i som jag köpte till min fru förra året när hon skulle vara mammaledig. Nu är hennes mammaledighet över och hon har köpt en Volvo V50 D5 (pendlar långt varje dag) och nu vill jag byta ut 116 mot något annat. Jag hade tänkt mig antingen en E61 eller en E90. Det jag skulle vilja ha är följande: * Bekväma stolar * Tyst i kupén vid motorvägskörning * Skinnklädsel * Hyfsad bränsleekonomi (kör 2000 mil per år så diesel blir det nog inte) * Så lite strul som möjligt, d.v.s. driftsäkerhet * Sedan, inte Touring eftersom vi redan har en kombi * Maxpris 200.00 begagnat. Som jag resonerat hade jag helst hittat en bil från 2005 och framåt som gått max 6000 mil. Jag har egentligen inte grundat detta på något vetenskapligt utan magkänsla plus att jag kollat lite priser på Blocket etc. Vad säger ni om årtal och mil? Är det bättre att ta en 06'a som gått 7000 mil än en 03'a som gått 5000 mil? När börjar saker och ting strula och gå sönder på E09 eller E61? De jag tittat mest på är 320/325 och 525/530. När jag kollar på teknik-sammanställning för dom här slås jag först över att det i stort sett inte skiljer något i förbrukning mellan 525 och 530, och att det inte är så himla stor skillnad neråt mot 325. Jag kör 2000 mil per år så det spelar inte SÅ stor roll om en bil drar 0,85 eller 0,95. Jag kör 3 mil motorväg och ca 5km stadstrafik enkel resa till jobbet. Jag vill ha en bil som är bekväm och tyst i kupén. Jag hade en Jaguar S-type från 2004 för några år sedan och det var otroligt skön att ligga och köra motorväg med. Är det stor skillnad i vägljud mellan 3-serien och 5-serien? Stolarna är otroligt viktiga för mig för jag har lite problem med ryggen. Min chef har en E61 med komfortstolarna och dom är det skönaste jag suttit i. Det är dock svårt att hitta en begagnad E61 med dessa i för rimliga pengar. Hittade en 530 från 2003 som gått 6000 mil för omkring 200k, och en 525 från 2005 som gått 7400mil för ungefär samma. Det känns som att man betalar väldigt mycket extra för det där Exclusive-paketet begagnat, men å andra sidan är ju stolarna toppen. Jag har inte testat sportstolarna i E61 men dom vanliga stolarna tycker jag är riktigt dåliga. Det jag gillar mycket med komfortstolarna är nackstödet som ger bra support till huvud/nacke. Jag minns att man kunde vinkla nackstödet i sportstolarna i E46 så att man fick stöd både för nacke och huvudet men det verkar inte gå på E90... Har ni några tips kring hur man ska välja, och vad som är vettigt? /Kristian | |
| Låter som en 525i med 218 hk skulle passa (sen -05 eller nyare). Komfortabel och mer för pengarna än 3-serien. | |
|
Vad det gäller stolar så Komfortstolar eller Sportstolar i kombination med elektrisk svankstöd är det som gäller. Standardstolarna är inte överbekväma. Som tyst landsvägsvagn skulle jag välja en 5 serie framför 3 serien då jag upplever den förstnämnda som betydligt tystare. Däcksvalet spelar också viss betydelse, bort med RFT och alltför lågprofil så blir det mycket tystare. Motormässigt rekommenderar jag 530/330 alternativet. Det där lilla extra i form av vrid och kraft som du får jämfört med 525/325 är faktiskt mycket värt. |
|
| Tack för snabba svar :-) En sak som förresten förvånade mig när jag gjorde en snabb kolla av försäkringspriser var att en 525'a skulle kosta mig 8000 per år medan en 325'a bara skulle kosta 5000 per år. En Mercedes E-klass låg också omkring 5000. Undrar varför 5-serien är så dyr? | |
|
Ang försäkring så kan man nog få fler förslag på det betalar själv 6000:- om året hel försäkring på Folksam ( E61 ) Ha de T |
|
|
Eftersom du inte ens nämner att du vill ha en bil som är kul på småvägar så känns det som att 3-serien är helt diskvalificerad. Allt du nämner vad gäller ljudnivå, komfort, stolar är bättre på 5-serien. Själv köper jag alltid nyare bil med mer mil eftersom detta indikerar att bilen främst gått långa sträckor = mindre slitage. Sedan brukar många småfel vara åtgärdade på senare årgångar. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Kan nog hålla med Lövet om mil tal och slitage Ha de T |
|
|
Denna verkar ok, komfortstolar och ingen Touring - tyvärr finns den i Luleå: Länk Mvh |
|
|
Rob_t_j72: Tack för tipset, men den där hade lite väl många mil för min "smak"! Fin bil annars :-) Andreas_lofgren: Just nu prioriterar jag inte kul körning på kruviga landsvägar. Jag har haft Porsche Boxster och annat och det är såklart skitkul att ligga och trycka runt på kurvig småvägar, men just nu vill jag ha komfort och bekvämlighet. Om det skiljer mycket mellan 3-serien och 5-serien i vägljud/kupéljud tror jag nog det lutar åt 5-serien. Jag provkörde en 320D för drygt ett år sedan men jag minns inte riktigt vägljud och sådant. Har för mig att det var OK, men jag testade inte en 5-serie samtidigt så det är svårt att jämföra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.