AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.576

Bensin läckage från avluftningsrör? E34

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Tankade full tank då jag skulle köra ca 55mil igår. Var ett bra tag sedan jag körde med över halvtank sist, så då jag kört ca 10mil stannar jag för att kasta ut snabeln en sväng. Då märker jag att det droppar lite från baksida av tank, sen slutar det.. Så jag kikar och då går det ett rör somsagt på baksida tank och ut på höger sida av den sen försvinner det snett upp mot påfyllningsröret tror jag (sett rakt bakifrån). Och röret var lite blött även, så jag snabbar mig på och kör vidare då jag står mitt ute på wischan.. sen då jag kommit ungefär 20 mil så stannar jag för att se efter om det läker ännu mer, men det blev ungefär samma sak som sist. Tänker inte mer på det och kör vidare så då jag ungefär har kört så jag har 50liter då slutar det att läka.. vad kan detta bero på? och vad är det för rör som går där på bakkant av tanken?

Bilen är en 525 e34 92
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om det är det lilla(läs tunna ca 5mm i diameter) röret som börjat läcka så går det väl runt "hela" tanken(runt tankhalvorna eller hur jag ska skriva)..

Ska väl gå att skarva detta rör på lämpligt sätt(byt till kopparrör när du ändå måste börja greja)..

Mvh Janne.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Jajo, det kan nog stämma då det är omkring 5mm i dia. Vad fyller röret för uppgift, är det en avluftning eller är det ett konstant soppa tryck där?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet inte säkert ty jag har bara hört en som höll på med detta "byte" eller rättare sagt höll han på att skarva detta rör..

Mest troligt är det väl ett avluftningsrör, men läker det där så måste du ju byta/fixa detta i vilket fall...men jag förstår din undran, har betydelse på hur mycket det kommer att läcka ur detta såklart ;)

Sorry...men någon här vet säkert detta och med lite tur så svarar någon vad det lider.

Mvh Janne.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
haha korrekt! men tackar för hjälpen hur som helst, pyser ut och skarvar detta med samma! :)
Si
2
Simpel
E34 525i Touring - 95
Det er et utluftingsrør. Er det hull på dette vil bilen lekke bensin fra halv tank og oppover. Det er 2 lufterør, et i forkant og et i bakkant av tanken, like greit å bytte ut begge når du allikevel må ned med tanken.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Kan man plugga detta rör?
Vad menar du med att "plugga"? Det är avluftning för tanken, så givetvis måste det fungera och vara öppet.

Det går att plugga bränslerör eller bromsrör också om de läcker, men slutresultatet blir tvivelaktigt.

Hoppas jag missförstod frågan och ber isf om ursäkt i förväg för eventuell syrlighet.;)
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
haha, ja du gjorde nog lite både och! ;) Det sitter två avluftningsrör på tanken som följer påfyllningsröret vill jag minnas. Kan jag plugga det ena lite provisorist?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Du kan kappa av rören på 2 ställen o ersätta den läckande delen med bensinslang o sätta fast den med buntband till den gamla rören.

Gjorde sånt på nån an mina E34 o det funkade kanon!

BMW - Beroende Med Wilja!
Ersätta med bensinslang går utmärkt. Jag kör själv med skarvade bränslerör vid vänster bakhjul, just med bensinslang och rostfria (original BMW;)) slangklämmor givetvis.

Har inte haft tid (alt lust) att byta rören hela vägen än, mycket bök blir det. Det är dock hög tid nu. Bromsrören är helt oanfrätta efter tjugo år och de löper ju bredvid, synd att BMW inte valde samma material...

Har byte av vänster "hundben" bak som projekt denna veckan. Begagnade kvalitetsbilar är alltid roligt att mecka med, blir som nytt! Eller nästan iaf...;)
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
jajo jag har skarvat det en bit redan, men det verkar fortfarande läka från något annat ställe, så det blir väl till att klämma dit en längre slang då :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.