AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
813

Klonk i framvagnen på E32.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har som sagt det berömda "klonkandet" i framvagnen. Dock inte när man bromsar eller så och inga skakningar i ratten. Det låter bara när man kör över ojämnheter på vägen som brunnslock, skarvar med mera.
Har bytt bägge stabilisatorstagen fram, blev ingen skillnad. Har ryckt och slitit i länkarmar och casterstagen men hittar inget direkt som glappar.
Kan det ändå vara något av dessa som glappar eller skall man koncentrera sig mer på fjädring, stötdämpare, fjöderbenslagring med mera.

Hade för flera år sedan en E34 som också klonkade och lät i framvagnen. Men på den vibrerade det också när man bromsasde och det skakade i ratten. Bytte bägge satbbilisatirstagen, bägge nedre länkarmar och bägge casterstagen och då blev den knäpptyst i framvagnen.
Tycker dock inte att symtomen är riktigt lika på den nuvarande E32:an.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Kolla övre och nedre casterstag/tvärstag/länkarm igen. Jag hade bytt den övre som glappade i bussningen. Den nedre glappade i kulleden vid hjulet, det kunde jag inte se. Du har inget glapp när du rycker i hjulet "klockan sex" och "kvart i tre"?

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Glappande stötdämpare var det på min, kändes om man ryckte i fjäderbenet då bilen stog på marken, kolvstången var nersliten i "körläget" så om man hissade bilen glappade det inte.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.