AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.400

Kabel till DIS.

By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Hej!

Har spenderat för många timmar på nätet då jag funderar på att investera i felkodsavläsning.

Förutom att läsa felkoder vill jag även kunna uppgradera mjukvaran i styrsystemen.

Helst vill jag använda mig utav BMW's DIS system och undrar då var man kan hitta en sådan kabel
som passar till den runda OBD (E32,E34....) men i framtiden även till nyare OBD-2.

Någon som vet var man kan få tag på en sådan kabel? i Sverige helst.

Tack på förhand!
Kabel och kontakt är väl den lättaste delen. Betydligt värre är det med själva interfacet och är det just för att köra DIS, med t.ex GT1 osv så handlar det om stora pengar, och då får man ändå ta omvägen med Kintatillverkade enheter och en dedikerad laptop med egen hårddisk osv.
Originalet hos BMW-verkstaden går inte att komma över och prislappen vill man inte ens veta. De kör dessutom online mot BMW i Tyskland osv, systemen kör i Unix.
Lite enklare och mycket billigare är det med t.ex Ediabas/Inpa med tillhörande interface. Även då handlar man med fördel i Kina, eller köper av nån mellanhand här hemma. Rena felkodsavläsare och OBD-II enheter finns t.ex hos Biltema men då gäller det för de miljörelaterade delarna och ingen programmering eller annat.
Hur man kommer över uppgraderade mjukvaror kan jag inte svara på.

FP
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Jag har sett GT1 interface på nätet precis som du nämner från kina. Däremot är det oftast kompletta system med dator och hela kittet. Vad jag sett iaf.

Om det går att hitta lösa GT1 Interface någonstans i europa till humana priser vore trevligt.

Men det verkar som om kineserna ligger steget före här.

Annars är det väll carsoft som gäller.
Njae, GT1 säljs med lös hårddisk med ett eget operativ osv, som monteras i lämplig laptop (eller stationär PC). I vissa fall ordnar kineserna även en beggad PC osv.
Problemet är att man inte kan köra GT1 utan denna metod, det är Unix operativ och crackade system osv. Billigare än att handla direkt i Kina blir det aldrig, ev. mellanhänder i EU skall ju ha sitt osv.

FP
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Programvaran är inga problem. Att beställa interface från kina känns lite olustigt. Får kanske vänta och se om det blir något gruppköp någon gång kanske. Annars är det väll carsoft som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.