AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.427

Vår 530 kom tillbaka höjd från verkstan...

Ni
4
NickeN
530i Touring M-Sport -06
Hej!

Har just hämtat ut vår 530i Touring -06 med M-sport paket från verstan igår efter byte av ena stötdämparen fram samt styrväxel. Saken är den att bilen är påtagligt högre nu än när vi lämnade in den. I vart fall 2 cm skiljer det mellan när vi lämnade in den och när vi hämtade ut den. Denna nivåskillnad är densamma bak och fram, kan någon finna en rimligt förklaring till detta?

Ska åka in till verkstan på måndag och fråga vad detta kan bero på. Det känns inte helt kul med tanke på att bilen tidigare hade precis lagom mycket "luft mellan däck och skärmkant", nu ser den ut som den har standardchassie...

Mvh,

Nicke
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Om du har artikelnr på delarna som bytts kan du kontrollera dem här: Länk
Ni
4
NickeN
530i Touring M-Sport -06
Ska gå ut och kolla om jag kan se det nånstans... Men ska det verkligen göra skillnad när man bara byter stötdämpare? Fjädern är den gamla...
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Nicke: Inte byter man väl bara en stötdämpare!? Man byter, utan tvekan, alltid båda på samma axel. Tror du mig inte så kör ut på en öppen yta och tvärbromsa. Knappast troligt att bilen kommer gå rakt fram.

Men, byter man stötdämpare kan bilen faktiskt höja sig lite. Men du har bytt en dämpare och bilen blev högre runt om? Be verkstaden förklara vad de gjort för att det ska bli så, för det är inte normalt.

Chassit kan också bete sig konstigt om de lossat bärarmarna vid bytet av dämpare (tror det behövs men är inte säker) och dragit fast dem igen med hjulen hängande i luften. Gummibussningarna blir då spända i ett onaturligt läge när bilen står på marken. Bärarmarna ska dras fast när bilen står på egna hjulen. Det bör kanske inte göra så mycket på höjden, men det påverkar. Framförallt kommer bärarmsbussningarna haverera inom kort.

Det mest förvånande är att en dämpare och styrväxeln havererat på en -06a. Missförtså mig rätt (!?), men jag hoppas du kört på något ;)
Ni
4
NickeN
530i Touring M-Sport -06
Jag kämpade mig blå för att de skulle byta båda stötdämparna, men det vägrade säljaren stå för (Köpte bilen för en dryg månad sedan av auktoriserad återförsäljare för BMW), så nu är bara en bytt. Arbetet är utfört av auktoriserad verkstad på min hemort, så jag utgår från att som vet vad dom gör.

Angående hur detta uppstått har jag således ingen aning om hur detta uppstått, felet fanns när vi köpte bilen...

En liten undran: Är det så att det är olika fjäderben för original och sportchassie, och i så fall är det olika höjd på dessa? Eller är det bara ett sjäderbyte som påverkar höjden på bilens framvagn?
Ni
4
NickeN
530i Touring M-Sport -06
Pro,

Förresten har jag redan hittat en enkel förklaring på nivåskillnaden bak i den automatiska nivåregleringen...

/N.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Att en auktoriserad verkstad vet vad de gör ska du nog inte ta för givet. Tyvärr. Att en säljare talar om vad som är lämpligt att byta eller inte verkar lite knepigt, vet han mer om det än teknikerna? Oj, måste vara en säljare med många strängar på sin lyra. Du förstår säkert mina erfarenheter...

Bra att "baken" fick en förklaring. Det och en ny dämpare kan vara hela förklaringen. Vet ej om det bara är fjädern eller både fjädern och stötdämparen som är skillnaden. Du kan undersöka saken på www.realoem.com
MikaelE60 : Hur menar du att det skulle gå till när bilen höjer sig av ett stötdämparbyte?

"Men, byter man stötdämpare kan bilen faktiskt höja sig lite."
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
GE: Visst låter det lite udda. Har både hört och sett flera exempel på det. Har ingen exakt förklaring på det men det gissar att det beror på den lägre inre trögheten i gamla dämparen, d.v.s. hela fjäderbenet får en slags hysteres. Jag menar att en ny dämpare inte tillåter att bilen niger lika mycket vid en bestämd dynamisk last. Om du mäter exakta avståndet mellan skärmkant och däck på en bil med slitna dämpare, tar sedan ett rejält tag i skärmkanten och lyfter. När du sedan släpper kommer avståndet mellan skärmen och däcket vara större.

Har du själv någon förklaring som känns rimlig?
En stötdämpare är ju precis vad det låter som att det är, en anordning som dämpar stötar. Stötdämparen i sig kan inte hålla upp bilens vikt utan det gör fjädern. Så nån rimlig anledning till att en bil skulle bli högre pga nya stötdämpare kan jag inte se. Iallafall inte om man monterar en likadan dämpare som den utslitna som byts ut.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Du har helt rätt. Men en sak bör vara säker, det är olika egenskaper på en ny och gammal dämpare. Dämparen kan i sig inte lyfta bilen, då är det bara hysteresen i det kompletta fjädersystemet kvar som kan förklara saken. Och den ändras garanterat men en ny dämpare.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Dämparens egenskaper kan inte höja eller sänka bilen, däremot kan dess geometri i vissa konstruktioner höja eller sänka bilen.
På t ex E39 påverkar dämparen-husets längd höjden: Länk
Är dämparen inte helt inskjuten i spindeln blir bilen också högre.

Hur det ser ut på en E61 vet jag inte...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.