AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.821

Chipning med box, syns det?

Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Äger en 320d -09 som jag är nöjd med.
Har nu läst en massa om nöjda ägare av bla 320d med boxade eller seriellprogrammerade maskiner.
Och blivit grymt sugen på en sådan.

Skulle varit j-t intressant att iallafall prova hur bilen blir med en box... :-)

Frågan är vad jag ställer till på min precis inkörda 320D -09 när det blir dags för service mm.
Om jag fattat rätt så syns det direkt i loggar mm om bilen till och med bara varit testad typ 1 timme med tex en trimbox? (har kollat på Promotech)
Den dagen den ska in på service menar jag.

Som sagt, skulle varit intressant att iallafall prova, men det kanske bara är korkat?

Hur skulle ni gjort?

mvh
h-g
Boxen ändrar signalen på systemtrycket och eller MAP sensorn vilket gör att bilens ECU luras och således sprutar mer bränsle och tillåter höre laddtryck.

Dom här boxarna är ju rena rånet rent ekonomiskt!
Kostar under 100 kr att bygga själv....

Om bilens system lagarar info som avslöjar att trimbox används vet jag ej...
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

flashg: Jag skulle vilja se dig bygga en +box som jag har, som styr både turbo och bränsle för 100kr :)

LilleB: Jag boxade min efter 200mil har haft den inne på service utan problem. Det blir en enorm skillnad med box. Men det bästa är att flasha.

/C

Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
flashg: njae, jag är väl inte intresserad av att spara pengar på en box, jag betalar vad P-tech vill ha. det är liksom inte inom mina ramar att bygga själv.
det är viktigare med snabb/smidig inkoppling och garanterad funktion.

Slippy: så de ser inte att du boxat när de servar? eller bryr de sig inte kanske?
har du "bra" kontakt med servicekillen? :-)
trodde det blev ett j-a liv när de tittade genom felkoder/avvikande loggar mm?

På vilket vis är det bättre att flasha, och vad är skillnaden när det blir dags för den stipulerade servicen? (jag har svensksåld bil)

Rekommendation på seriös firma som verkligen KAN detta med "flasha" här i Sverige?

tacksam för svar

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns åtminstone en person på det här forumet som åkte på att betala en växellåda själv eftersom hans bil varit trimmad. Den var återställd när verkstaden gick igenom den med det upptäcktes ändå.

--------------------------------
//Lövet
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

När du flashar så "skriver" du om programmet för bilen, men alla säkerhetbegränsningar ligger kvar (om än något förhöjda) bilen får bättre prestanda än med box (oftast). Box är lite mer bondtrim, men det är lika svårt att ta bort en kontakt ur väggen som att montera ur/i box (nästan i varje fall). Som Lööf skriver så kan dom upptäcka det endå, störst chans då vi flashning att åka dit, medans box är mer säkert. Du får utnyttja sökfunktionen finns 100 trådar om detta.

/c

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Har ingen kontakt med verkstadskillen, tog inte ens ur boxen.

Slippy:

Den enklaste boxen du kan bygga är att begränsa MAP sensorns signal till motorstyrnigen. Du kan göra det på flera olika sätt antingen med dioder och eller resistorer, dom kostar några öre per styck. Så visst går det att bygga för under 100kr!

Du lurar då bilens styrsystem att turbotrycket är lägre än vad det egenligen är. Systemet ökar då trycket tills det max tillåtna trycket uppnås, i själva verket är styrsystemet "lurat"då MAP sensorns signal är förändrad så systemet tror det är rätt signal från MAP sensorn och således erhålles ett högre laddtryck = trimmad motor....

Vissa bilar kräver att fler än en signal luras, men principen är den samma.
Lövet och andra: har rensat koder genom en kontakt jag har. Fanns en hel del. Rensade med BMW DIS. Koderna ligger lagrade under olika funktioner. Där kan man rensa selektivt, dvs behålla det som inte är Tuner codes, finns bra drill downs med förklaring på felen. Dock finns det ett problem, åtminstone med senare versioner på styret som jag har. Det ligger en egen grupp som lagrar enbart koder som sticker ut som resultat på trimning. T ex orimliga värden från motor, orimliga värden från växellåda, railtryck för högt, värme före kat för högt etc. Dessa koder gick ej att ta bort selektivt, man var tvungen att gå ut till högsta nivån och välja Rensa Allt. Inte riktigt det man vill göra om man har några koder som man vill BMW ska titta på under t ex en service. Jag skulle nog vara lite osäker på om dessa koder försvinner med annan utrustning som t ex BT-kabel, kanske någon som vet? Jag skulle i varje fall välja "Rensa allt" även med BT.

Nu tog jag bort koder då jag kör flashat men har gjort detsamma när jag hade en box inkopplad som höjer rail + boost. Fanns minst lika många koder då, bl a en hel del kring railtryck som var för högt. Finns även tidigare post på forumet från någon som hade Promotech och det fanns en hel radda felkoder när hans servicekille läste av.
Även "omflasha"t kan ses som lite bondtrim i vissa fall, då det ändå blir en kompromsiss.

Innan mjukvaran i ECU'n startar, dvs under boot, så räknas en CRC på hela flashminnet som innehåller applikationen (programmet) ut, om denna ej överenstämmer med förväntat värde så stannar ECU'n i bootläge, dvs den blir helt obrukbar.

Det vissa chiptrimmare då gör är att de ändrar i tex bränslemappen (eller andra parametrar) för att få ökad effekt, men de tvingas sedan ändra på andra "onödiga" ställen i programkoden. Dessa ställen måste då ändras till något som gör att CRC'n i slutändan blir korrekt.

Dvs de tvingas ändra till konstiga eventuellt ej optimala värden på andra ställen. Vad de skall ändra på styrs av att CRC'n på hela flashet förblir oförändrat. Dvs trimförändingar + ändringar för att kompensera för trimförändingar skall ge oförändrd CRC.

Det finns kanske även "firmor" som gör på annat sätt men en sak är säker, mjukvaran för styrnenheten är inte direkt "open source" då tillverkaren inveserat en massa pengar i utveckling av denna!

Har du ingen källkod tvingas du modifiera binärkoden, då får du problem med CRC'n och för att komma runt det måste man ändra på "onödga" ställen till "felaktiga" värden för att komma runt detta CRC problem.

Så även denna sorts trimning kommer således med stor sannolikhet kunna generera felkoder som kan läsas av vid service.
flashg: Bondtrim eller inte, det finns hyfsat seriösa tävlingsbilar som använder sig av enbart ommappad original ECU med framgång. T ex Dieselspeed med sin 335d GTR som har rekordet för "standardbilar" diesel på Nordslingan. De använder EDC 16 (från 272 535d) med egen ommappning. Det som jag ser som viktigt är att en individuell mapp provas fram på dyno där man kan mäta av original och trimmat och se på deltat. Att även kunna läsa av turbotryck, avgastemp etc. vid ommappningen i dynon ökar seriositet ytterligare. Sedan bör man givetvis behålla säkerhetsinställningarna i ECU:n så man skyddar motorn. På vissa ställen kan man vara tvungen att justera lite men de större säkerhetsspärrarna som temperaturkontroll, max laddtryck etc. bör lämnas intakta. Att sedan komma undan felkoder om man laddar på rejält är nog i stort sett omöjligt men jag har en känsla av att det är lättare att undvika felkoder med ommappning till viss nivå jämfört med en dieselbox till samma nivå.
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
Tackar för intressanta svar, äntligen tog det sig!

Jag vill diskutera detta med den som eventuellt ska få flasha min bil.
Men har nu genom tråden några saker som jag vill ha svar på.
Har ni några tips var man ska vända sig?

Helt enkelt vilken firma som kan svara på mina frågor ang det som tråden handlar om?
www.vtech.se vet jag har gjort ett bra jobb med en 535d här på forumet.
Jag skulle prova dom om jag var du.
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
Jo, jag har tittat mycket på Vtech och funderar skarpt på dem.
Men jag har som sagt frågor.
För det är på huvudkontoret i Järna (?) som den som kan mest finns?
De andra som saluför Vtechär "bara" återförsäljare eller?

Vore ju kanon att få ett namn av någon som fått sin bil fixad professionellt av Vtech!
Jag och qdtjant är nog de som fått mest gjort med 535d hos Vtech. Lillebjörn, du har Powerpost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.