AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
56.305

95 oktan vs 100 oktan

Sida 4 av 5
Många tror fortfarande att de olika bolagen har en helt egen produkt som de kör i egna bilar hela vägen till mackarna med det egna märket på skylten osv.
Så har det inte funkat på långa tider, om ens någonsin. Fundera på vad det skulle kosta att dra upp egna bilar till Norrland från västkusten osv.
Man har depåer och mellanlager där man köper in på fördelaktigaste sättet (läs närmaste transportör) osv, dvs det blandas friskt osv.
Jag har sett både "märkesbilar" och noname-tankar köra mellan olika mackar, Shell, Statoil osv flera gånger, vilket många här inne också vittnat om, och det är färdig soppa, 95 eller 98 osv. Man kör knappast etanolen outspätt i tankbilarna, endast färdig bensin.
Bilar med adaptiv motorstyrning som anpassar tändläge mm efter bränslekvalitén har funnit länge idag, E38/E39 kom ju i början av 90-talet och det var väl knappast nytt ens då.
Systemet är inte exakt/digitalt osv, dvs det vet ju inte om det är just 98-99 eller 100 oktan i bränslet och slutar reglera just vid en viss exakt oktanhalt. Motorstyrningen lyssnar konstant på knacksensorerna och låter tändläget hela tiden flyttas till det läge där små knackningar bildas och backar sedan en aning osv. Det är inte så exakt att det slutar reglera vid just t.ex 99,000 oktan utan kan säkert röra sig en bit runt både övre och undre gränserna som anges i boken eller vid tanklocket.
Man kan inte som någon skrev få BÅDE sänkt förbrukning och högre effekt vid högre oktanhalt vs. en lägre, men däremot antingen eller. Det är inte så lyckligt att högre oktan innehåller mera energi, tyvärr.

FP
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
vatten kan inte komprimeras och slår med största sannolikhet sönder ventiler, kolvar om det blir FÖR mycket.

plockade ner en gammal volvomotor för ett bra tag sedan. den var bara körd på 95 oktan sista åren (uppgifter från tidigare ägare). var mycket sotlagringar i den mm..

en annan volvomotor som toppen gick på i somras var bara körd på 98 oktan de senaste 10tusen milen (uppgifter från tidigare ägare). den hade gått längre än den förra motorn jag var med och plockade ner. och det var förvånansvärt mycket finare i denna.

så en sak som är sant med högre oktan är mindre sot och bättre förbränning.
om de finns mer energi vill jag påstå att det finns, men inte att det är bättre med högre oktan för alla bilar.

BMW ownz
Verdi
Frrla,
Det är inte öppet för diskussion om det finns mer energi i 98 oktan eller inte. Det gör det inte. 98 står inte heller för högre "renhet" på nåt sätt.

Från wikipedia: "Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck."

Det stämmer ju då med att 95 oktan är mer explosivt eftersom det inte tål tryck och temperatur lika bra som 98 innan det antänds.

Sen har tydligen E85 ett oktantal på 104. Men alla vet ju att E85 innehåller mindre energi än ren bensin.
Missförstånd med oktantalet där: Även om Etanol kan sägas ha upp till 104 oktan så blir det nåt annat när man blandar ut det med 95-oktanig bensin. Oftast är blandningen 80% (E80) nu vid den kallare årstiden.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mäter man det rena energiinnehållet i 95- resp. 98-oktanig bensin är skillnaderna minimala (ibland t om högre i 95 oktan!). Detta är försumbart i verkligheten!

Har motorn ett modernt styrsystem med knacksensorer kan den ställa tändningen närmare övre dödläge för kolven om man har högre oktantal på bensinen, utan att bensin/luftblandningen självantänder ("knackar" eller "spikar") av värmen/trycket som uppstår när kolven komprimerar luften i cylindern.

Det innebär konkret att motorn får en högre verkningsgrad (utnyttjar energin i bensinen mer effektivt eller med andra ord: "motorn slösar bort mindre energi med högre oktantal") och det är där man får den ökade effekten och minskade förbrukningen! För att göra ett enkelt konkret exempel på ökad verkningsgrad - du har en liten brasa för att värma dig som sitter två meter från den. Du lägger på ett vedträ som får brinna. Värmestrålningen från brasan strålar 360grader runt dess centrum. Du värms bara upp av en liten del av den totala värmen = låg verkningsgrad (högt slöseri med energi som du inte får någon nytta av). Ställer du upp en platt sten bakom brasan, kommer merparten av värmen som skulle gått åt "fel håll" att reflekteras tillbaka mot dig (nästan fördubbla värmestrålningen som träffar dig), då har du helt plötsligt ökat verkningsgraden i brasan, utan att öka mängden energi som eldas upp i vedträet!

Hur man väljer att utnyttja den ökade verkningsgraden i motorn är upp till föraren - gasar man fullt hela tiden ökar bara effekten, knappast förbrukningen. Finkör man hela tiden utnyttjar man inte effektökningen, men förbrukningen minskar.
Kör man blandat och gasar hårt ibland, t ex vid omkörningar - får man ut mer effekt när man behöver det bäst och samtidigt får man en lägre förbrukning vid övrig körning....

Men systemet är som sagt självreglerande och man behöver inte "beställa" mer effekt eller lägre förbrukning...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
du säger det själv verdi. du får alltså en mer kontrollerad tändkurva med 98 oktan eftersom den inte bara antänder lika spontant som 95. då sparar man energin som finns i 98 medans man slösar på energin mer med 95.
så kanske inte mer energi då. men man spar på den liiiiiiiiiite längre.

om man ska sammanfatta kort vad johan b och verdi skriver?

BMW ownz
Skillnaden mellan oktanklasser spelar bara in när man kör med hög cylinderfyllning dvs. ' full gas' - den som fegar med gasen och aldrig låter motorn 'ta i' vid acceleration har väldigt liten nytta av skillnaden mellan 95 oktan och 98 oktan/V-power.

När det gäller verkningsgrad så vill man ha så hög tryck i cylindern som möjligt innan tändningen med tändstiftet då man nyttjar bränslets expansion av ca 9 ggr volymen/9 ggr högre tryck efter förbränning bättre ju högre tryck man startar med.

dvs. har man motor med 4.5:1 i kompression (vilket var vanlig med fotogenmotorer) så blir det ca 40 bar på kolvtoppen efter förbränning och efter expansion ca 9 bar när avgasventilen öppnar, medans motor med 10:1 så når man ca 10 bar efter kompression och 90 Bar efter förbränning, och fortfarande 9 Bar när det expanderat och avgasventilen öppnar (idealt räknat utan hänsyn till gasuppvärmning med kompression etc.) - mer arbete uträttas om man går från 90 bar till 9 bar på samma kolvrörelserstäcka än om man går 45 bar till 9 bar.

På det sättet så nyttjar man soppan energi mycket bättre vid hög kompression än vid låg kompression.

Det som begränsar hur hårt man kan komprimera är att under förbränningen så stiger trycket så snabbt att oförbrända delar av gasvolymen, om den har för låg oktanhalt, dieseltänder och detonerar (vilket kan gå med 900 m/s) istället för bensinens normala förbränningshastighet av 0.45 m/s + turbulensfaktorn, som är avsevärd här) vilket ger en stor slagstöt på kolven och dess lagerytor och det tål dessa inte i längden.

På moderna bilar när knackning inträffar så har man att välja att ställa om tändpunkten till senare så att förbränningsprocessen inte är klar när kolven passerar övre dödpunkten och hinner expandera lite innan förbränningen är slutförd - man når då inte full sluttryck och motorn tappar verkningsgrad samt ger varmare avgaser (det som inte går som kraft på vevaxeln, går istället som värme i avgaserna) -> mindre hästar per liter soppa.

Alternativet är att strypa på gasen så att man inte nyttjar den fulla kompressionen och bibehåller tändläget optimalt - då nyttjas soppan till dess fulla potential med tanke på dess oktanhalt - men motorstyrkan är istället lägre då det är mindre mängd bränsle/luftblandning per kolvslag.

Observera att oktanvärdet har bara betydelse när man kör motorerna nära sin maximala moment då dessa kör då med full tryck i cylindrarna - vid tomgång och halvgas (halv cylinderfyllning) så har det ingen betydelse på vald oktan då motorerna kör med praktisk kompression av typ 4.5:1 och då når man inte trycket så att bränsleluftblandningen detonerar oavsett använd oktanhalt

Jag vet inte hur bra moderna bilar knackhantering fungerar men optimalt är nog att tändförställningen tar hand om knacktedenserna precis när dom uppträder och därefter justerar gaspådraget så snabbt som möjligt så att tändförställningen är optimal igen - idag är ju gassjället oftast styrd av servo via databoxen och inte via vajer/stång som man gjorde förr och då har databoxen mycket större möjlighet att justera gaspådraget vid knack även om föraren kör med gasen i botten.

Det kan vara den justeringen som ger känslan att högoktaning soppa ger mer kraft än dito lågoktanig soppa - gasspjällen öppnar mer vid högoktanig soppa...

Så - i oktandebatten - hur länge kör ni med motorerna nära sin maxmoment i praktiken när ni jämför - speciellt på svenska vägar?? - ligger ni och rullar efter hastighetsgränserna under långa tider då bara 1/3-del av motorns moment nyttjas, så har använd oktanhalt knappast någon betydelse - men oktanvärdet räknas definitivt vid ivriga rödljusstarterna och tung gasfot, men är det värd 50-öringen extra per liter om det bara är under 1% av hela körsträckan ?

mo
29
moma04
320i - 05
Jag kör nästan hela tiden på max när jag är i Tyskland om trafiken tillåter detta. Därför känns det kanske som om min bil går bättre med 100 oktan.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja kan säga att jag kör på max rätt ofta. mycket start och stopp på småvägarna här omkring. sen är de kul att gasa bromsa växla på motorcykel-vägarna och leka racingförare x)

så vi har förklaringen då. ju mer man vill gasa ju mer oktan ska man ha om man vill ha den optimala kraften ur sin hingst. annars kan man lika bra tanka 95 och späda ut den med nått billigt från bolaget eller källaren :D

BMW ownz
Intressant beskrivning av förloppen vid förbränning vid olika last osv. Jag vet förstås inte om jag sett så höga förbränningstryck som 90 bar på vanliga motorer, men 40-50 bar är normalt. Även på dieslar ligger det i samma region, trots sitt betydligt högre kompressionstryck, men här är förbränningen mera långvarig i vevaxelgrader räknat, till skillnad mot bensinmotorn där man intitierar förbränningen lite innan ÖD och som sedan blir till en kort "knuff".
Dieseln har därför lite högre verkningsgrad är segare och vridstarkare. Jämför med att veva på t.ex en vinsch och ge kraft under kanske halva varvet, jämfört med att bara sparka till veven... Däremot innehåller inte dieselbränslet i sig så mycket högre energi än motorbensin. Visst finns det en skillnad men det är mera motorns effektivare jobb som spelar in.
Jag har sett indikatorinstrument kopplade till förbränningsrummet på olika motortyper, klart häftigast är dieslar, speciellt när man blåser rent mätkanalen innan man ansluter...)
Moderna motorstyrningar jobbar snabbt och kontinuerligt och tändläget regleras hela tiden, tillsammans med insprutning osv. Indata kommer från flera håll, förutom från knacksensorerna, t.ex motor och lufttemperatur, lambdavärde före och efter kat, gasspjällets läge, intagen luftmängd osv.
Däremot tror jag inte man reglerar ner eller upp trottelspjället.
På de flesta BMW-modeller styrs trottelspjället med vajer på "vanligt" vis, med den skillnaden att det sitter en vridfjäder imellan vajer och spjällaxel. Dessutom kan trottelmotorn (eg. en elektromagnet) göra samma vridrörelse på axeln, det är denna som jobbar vid körning på farthållaren eller då bilens antisladdsystem jobbar.
För reglering vid knackning är det mekaniska spjället för långsamt, man flyttar hellre tändläget och/eller stryper insprutet på en bråkdels sekund.
Så någon "extragas" får man inte från motorstyrningen pga högre oktanhalt, och håller man nere fullt så är ju spjället så att säga redan max öppet..

FP
Folke ; Jag menade E85 när jag sa att tankbilen som kör på flera olika mackar kör runt etanol.

Det stämmer att det finns vissa "noname" bilar, men dessa är sällsynta.

Din-X får leveranser från vita bilar, som ibland kan synas på Preem mackar. Men mellan de största bolagen (Statoil, Preem, OKQ8 och Shell) sker de inga samordningar av transporterna Egentligen finns det ingen mening med det heller då det inte hade varit någon större vits med det då bilarna redan är fyllda nog för bara ett bolags mackar i området.

Sen finns det många äldre Preem bilar som kör runt med färgerna, men med loggan och texten borttagen. Dessa kan på håll missuppfattas som Preem bilar. Kostar en skaplig summa pengar (150k+) att lacka om en tankbil :)
Jag kan inte säga hur ofta det sker, och det varierar säkert från ort till ort, men helt sällsynt vill jag nog inte påstå att det är.
Här i den lilla stan finns t.ex Statoil och Shell ett stenkast från varandra, jag har sett samma tankbil på båda ställena flera gånger. Hos Jet ser man dels egna bilar märkta Jet men även en annan transportör, minns inte just nu vad det står på bilen.
Jag ser inga bekymmer med detta och det vore ju ekonomiskt vansinne att köra med flera bilar parallellt ut från depåer i de fall en transport kan fylla flera mackar på en liten ort t.ex.

FP
DavidT86 : Det var nog inte etanol i den tankbilen jag såg eftersom statoilmacken inte hade etanol i sortimentet vid den tidpunkten.
Folke : Martinsen antagligen. Dom har bilar både målade i Jet och i sin egen logo.
Tex : Länk

Så funkar det här nere i Skåne iaf, vi kör bredvid varann, flera bolag, ibland till samma by :) Men det är inga problem att fylla upp bilarna för den delen, det ör snarare tvärtom, att man knappt får på ett bolags mackar i en by, ska man då börja köra flera bolags mackar så blir det fler turer istället.

Men visst, det hade säkert gått effektivisera, men de flesta stora bolagen vill ha bolagets märke på tankbilen (Preem, Statoil, OKQ8 osv). Sen är hela planeringsbiten mycket lättare om det hålls inom bolaget, olika rutiner osv.

GE : Låter verkligen skumt. Hade det varit en bil som körde mellan Statoil, Jet och Hydro hade de inte varit så konstigt (då statoil äger dem alla nu), men OKQ8 låter inte rätt.
Njae det var inte denna transport hos Jet, utan en enfärgad med en enkel mindre text, typ xxx-tank, yyy-transport, zzz-petrolium eller liknande. Jag tror iofs att färgen var samma Jetgula men är inte säker.
Nog förstår jag att att de större bolagen försöker få egna loggan på tankbilarna ut till macken, och oftast är det väl så. Men som sagt, ibland är det nån annan transportör, och sen har vi ju alla de mindre bolagen, Runes bensin, Oljeshejken, Bilisten och liknande, de skall ju också få sina cisterner fyllda...
Vad jag vill komma till är att man måste tänka i banor som att jag tankar alltid Statoil, min bil gillar inte Shell, och liknande. Det kan ju lika väl vara så att man tankar tvärtom det man tror just denna veckan, osv.

FP
"måste sluta tänka"... kanske är mera riktigt i texten ovan...)

FP
moma04 -

Exakt var tankade du i Bosnien? Under alla mina år jag kört där har jag inte upplevt något skumt med bränslet, och då har jag bland annat kört med 325, 740iL, 520d.

Vissa klagar på att bilen drar mer, alltså bränslet är kasst. Men har de tänkt på att Bosnien är bergigt, att det svänger? Nope, killen på macken har lurat dem...

Vorsprung durch freude am fahren
mo
29
moma04
320i - 05
Jasko!

Jag tankade i en liten by inte så långt ifrån Banja Luka. Kommer tyvärr inte ihåg vad stället hette. Bilen jag körde då var en S40 t4 som var Autotech trimmad.
Folke : Jo det är helt klart. Ibland blir folk nästan lite sura när man påpekar för dem att vi alla lastar på samma ställe när dem frågar vem som har bäst bensin osv.

Samma sak med Preems och Statoils "nya" diesel, det är bara någon promille av ett additiv som är skillnaden... Vissa har ju fått för sig att det är något helt nytt revolutionerande.

Denna diskussionen (95 vs 100 oktan) kan bli mer aktuell inom en snar framtid när etanolhalten i 95 oktanig bensin höjs (till 10% har jag för mig). Det spås att 98 oktan kommer bli mer poppis då..
Jag hörde om förslaget med 10% etanol för rätt länge sedan. Är det tagit ett beslut på detta nu då? Var det inte nåt med att det skulle skilja lite beroende på årstiden, eller det var kanske det här med E85/E80?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.