AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
56.311

95 oktan vs 100 oktan

Sida 3 av 5
Frrla - i och med att det är en sk "blattedämpare" kan den inte köpas, bara stjälas :)

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej jasko :) jag får väll dra ut någon natt och se vad den har att bjuda på ;)

nä skämt och sido. såg att på insidan tanklocket sitter det en lapp där de står:
91-99 oktan. alltså ska man hålla sig inom den gränsen annars kan man få spikningar, ökat slitage av någon form?

så att tanka 100oktan kanske man inte ska göra om man har en bil som mig?

BMW ownz
Angående var bensinen kommer ifrån, så finns ju Shellraff och Preemraff här på västkusten... Vet inte om några andra bensinbolag också har sina egna raff?

Men Preem och Shell måste ju ha bensin från sina egna raff iaf då!

//Jesper
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Frrla: Tror inte det är någon fara att överskrida intervallet. Det enda är nog att motorn inte optimerar längre än till 99 oktan. Däremot skall man nog inte gå under 91 okt då kan det nog bli spikningar. Men då skall man väl vara i någon gammal rysstat innan man hittar så lågoktanig bensin.
Lecar : Hur menar du nu, Preems mackar får inte allt bränsle från raffen i västkusten om du tror det.
DavidT86:

Jo, det är det jag tror, om de nu inte är så att de har fler raff än de på västkusten?

Det låter mest logiskt iaf, inte häller väl Preem i bensin från Shells raff i sina tankar t.ex.? De har ju ett eget liksom...

Men eftersom du vet kan du väl säga hur det är istället för att bara säga att det är fel?

//Jesper
V-power ska ju ha ett eget leveranssystem och blandas inte med annan bensin. Detta bekräftas väl dessutom av att det faktiskt händer lite då och då att V-power är slut när man ska tanka.

"Vanlig" bensin blandas nog lite hur som helst mellan dom olika bensinmärkena. Det är inte så länge sedan som jag såg en omärkt tankbil som lossade vid OKQ8 för att efter det fortsätta till Statoilmacken längre bort.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Det är nog som du säger GE...Din-X vid mig får soppa från lite olika tankbilar då och då...har sett samma tankbil på Preem och Shell med.

Frasse
Lecar : Vilkets bolags diesel/bensin som hamnar i en macks tankar beror i princip bara på var i landet macken är. Är den tex i Skåne är det med största sannolikhet från Statoils depå i Malmö. Är du närmare Göteborg är det troligen OKQ8 eller Preems depåer. Så var det tillverkas är egentligen inte så intressant, då det är sista sträckan som bestämmer. Så det som ligger i tankarna på Preem mackarna i södra Skåne kommer i de flesta fallen från Statoil. Sen var båten som lossade det till depån fick det från är lite svårare att säga. Men inget bolag tillverkar diesel/bensin enbart avsett för sina egna mackar.

ACP Diesel osv är vanlig diesel med 4 promille av en tillsats. Samma sak med Statoils nya diesel..

GE : Det var nog etanol i den. Etanolen körs ofta runt från samma tankbil till alla bolagen, de stora bolagen (statoil, preem, okq8, shell) delar inte på transportörer av bensin/diesel.
DavidT86:

Okej, vet inte vad en "depå" är för något, men antar att de är något slags lager iaf. Så om OKQ8 får sin depå fylld med bensin från Preemraff, så är det ju inte konstigt om Preem mackarna även tar sin bensin från OKQ8 depån?

Är inte riktigt med än..

//Jesper
Verdi
Lecar,
Som jag förstått det: Bolagen köper friskt av varandra för att slippa ha en egen distributionslina ända ut till varje mack. Det är bara dumt att strikt hålla sig till sitt egna eftersom det är samma kvalitet överallt.
Lecar : Depån är en sorts lagerplats ja, det är där tankbilarna lastar för att sedan köra ut till mackarna.

Såklart, men det kommer alla andra bolag också göra, så vid de tillfället kommer alla mackarna i området ha samma bensin från Preem.

Verdi : precis
Mailade Preem som ett exempel, och deras bensinmackar tar inte bensin från något annat raff än sina egna fick jag som svar...

Sen kan jag förstå att kanske t.ex. Statoil köper bensin från Preem, då de inte har något eget raff här i Sverige vad jag vet.

//Jesper
Verdi
Lecar,
Får man fråga varför det här är så viktigt för dig?
Verdi:

Jag vet inte.. =) Bara kul att diskutera, fundera och lära sig.

//Jesper
Fast ändå helt ointressant, så länge jag finner någonstans att tanka är jag nöjd =)
Lecar : Verkar stämma.

"75-80% av Sveriges drivmedel produceras på Preemraff Lysekil."

Så med andra ord, bränslet i tankarna på samtliga bolags mackar i landet är troligen från Preem.

Trodde faktiskt att det bränsle från andra aktörer, tex från utomlands med, men hade fel då :)
mo
29
moma04
320i - 05
Jag tycker inte det är så stor skillnad på bensin här i Sverige men i andra länder är det värre. Nu åker jag 3-4 gång per år till Kroatien och Italien så man passerar några länder på vägen dit och då märker man hur stor skillnad det är på bensin. Det värsta var när jag körde genom Bosnien och tankade på en mack, Bilen började rycka och hoppa ville nästan dö, kändes som att jag hade 50hk, när man gasade hände det ingenting. Då var det tydligen så att dem blandar bensin med lite vatten för att tjäna mer pengar :))
Conan999
Inte helt fel med en skvätt vatten i tanken:))

Conan999
Verdi
Det lär väl inte vara vatten iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.