AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
56.303

95 oktan vs 100 oktan

Sida 2 av 5
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
här är ett klipp som Alpinewhite säkert sett tidigare.
man blir ganska förvånad över hur mycket det faktiskt ger på dessa bilar.

Länk

BMW ownz
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Själv märker jag ingen skillnad alls mellan 95 och 98 oktan men det borde jag eftersom min med är optimerad för 98....sägs det ialllafall.:)
Beträffande bensinkvaliteten så tror jag inte skillnaden är så stor eftersom vi har en ganska reglerad "miniminivå" på kvaliteten i Sverige enligt Shellägaren på orten där jag bor. Och enligt honom märks effektskillnaden bara på ordenligt motorstarka bilar typ 250 hk-bilar och vissa turbo.
Wikipedia är väl bra men nackdelen är ju trots allt att man själv kan redigera vad som ska stå eftersom det är fritt att ändra....
Bayer Aleks....du får nog kolla din bil om 100 spänn soppa försvann på en dryg halvmil. Fast sen kan man ju inte blint lita på tankmätarpipet/lampan heller.

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Reklam för adrenalinstinna V-Power förbjuds

Svenska Shell har länge marknadsfört sitt 99-oktaniga bränsle V-Power med orden ”som adrenalin för din motor”. Men nu är det slut med reklamen efter att Konsumentverket har sagt stopp till den vilseledande marknadsföringen.

”Som adrenalin för din motor” – så har Svenska Shell marknadsfört sin 99-oktaniga bensin V-Power under en längre tid. Av reklamen kan man lätt tro att det är ett superbränsle det handlar om, men så är inte fallet. Shells egna testsiffror visar att effekthöjningen är ytterst marginell.
För 18 av 31 testade bilar var accelerationsförbättringen blygsamma 1,5 procent i jämförelse med 95- eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en förbättring med fem procent.
Reklam innehållandes påståenden som är vilseledande är förbjudet enligt marknadsföringslagen. Därför går nu Konsumentverket in och förbjuder Svenska Shell att fortsätta sin reklamkampanj av Shell V-Power. Böter på 400 000 kronor hotar bolaget om de skulle fortsätta med reklamen. Svenska Shell har enligt egen uppgift upphört med reklamen för V-Power.
Ett litet urklipp från Teknikens Värld....

Frasse
Verdi
Utan att veta särskilt mycket så torde skillnaden vara minimal vad gäller effekt och förbrukning. Annars skulle nog bensinbolagen ligga på hårdare med reklam än de gör. Dessutom skulle biltidningarna vara fulla av bensin- och dieseltest.

Oktanhalten säger ingenting om renheten. Från wikipedia:

-------------------
Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".

För att man ska kunna utnyttja ett bränsles energiinnehåll maximalt så är det viktigt att bränslet inte orsakar knackningar. Om en ottomotor kan konstrueras för ett bränsle med högt oktantal så kommer motorns effekt att stiga samtidigt som dess energiförbrukning (bränsleförbrukning) sjunker.
-----------------

Alltså. Du får bara skillnad i effekt och förbrukning om motorn är optimerad för det högre oktantalet. Vilket jag inte tror är så vanligt i standardbilar. Sen kan tillverkarna rekommendera 98 oktan till vissa modeller men det är väl för att öka marginalerna.
Verdi
Och du Aleks, testa att konsultera oberoende fakta någon gång och inte bara gå på dina egna subjektiva uppfattningar. :-)
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Psykologiska hästkrafter är de bästa! V-power och blatteljuddämpare ger minst 20hk på min 318! Det är sant.
Blatteljuddämpare?!? Passa dig så jag inte trycker upp en svennedämpare i arslet på dig!

Vorsprung durch freude am fahren
mo
29
moma04
320i - 05
B2L!

Har du någon gång varit i Tyskland och testat att tanka 100 oktanigt bränsle?
Jag kan bara tala för mig själv när jag testade, och jag upplevde att bilen gick bättre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jasko76 - B2L: 1-0 :)
Verdi
moma04,
Du upplevde att den gick bättre? Har du siffror att sätta bakom eller är det bara en känsla du har?
Is
468
Ismo
735iA -87
Benzen/Benzol höjer oktanen i soppan enligt fordonsläraren jag hade för en massa år sen, han körde dragracing med sin Corvette Stingray 68a med 110okt i tanken
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Jag testade både 91 och 100 oktan på autobahn i somras och märkte ingen skillnad öht vare sig på effekt eller förbrukning...
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Jag märker ingen skillnad på att tanka på JET eller OK/Q8 , tankar 95 på båda ställen och kan köra lika långt på en tank. Det är Statoil som äger JET och troligen kommer bensinen från samma ställe på båda sationerna.
Att JET säljer skitbränsle är en myt och jag tror inte det är så föränn jag blir överbevisad på ett övertygande vis !

jag har även testat 95 och V-Power i min BMW och det var lite skillnad i prestanda . lite mer vrid och toppeffekt men eftersom man fick det så körde man hårare så jag märkte inte av något possetivt med förbrukningen ...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För att märka någon skillnad måste man nog ha två tankar och kunna växla mellan dessa momentant. Annars går det för lång tid mellan jämförelserna och temperatur och syrehalt i luften kan troligen påverka effekten mer än skillnaden mellan 95 och 99 oktan.
mo
29
moma04
320i - 05
Verdi, det är en känsla jag har. Därför skrev jag att det skulle vara kul att verkligen mäta effekten med 95 resp 100 oktan.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det finns massor att googla på vad gäller bensinkvaliteér
Länk
Länk
Jet ägs av statoil. Det finns bara ett fåtal bränsledepoer i Sverige där alla bolagen förvara sitt bränsle. Du har ju helt rätt i att Shell v-power är ett specialbränsle liksom Acp-dieseln Bayer_Aleks men tittar man generellt på 95 oktan verkar det komma från samma ställe.
Så vi som konsumenter vet inte vad det är för bränsle vi tankar m.a.o. om det är shell, statoil, eller preem.
Själv kör jag enbart på Vpower

//Stefan
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Jasko76: Men va fasen, jag hade ju en svenneljuddämpare innnan. Gillar nog blattevarianten bättre. Som sagt 20hk... Minst. :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
B2L: kan inte ja få köpa din dämpare?

BMW ownz
Bayer_Aleks :

Till större del är dieseln identisk på alla bolagen, ACP Diesel består av samma diesel som alla andra bolagen har + 4 promille utav en tillsats som blandas i vid lastning till tankbilen. Detsamma gäller Statoils "nya" diesel, det är bara en tillsats. Vad jag vet framställs all diesel i Sverige från samma bolags raff, Preem.

Angående bensinen är det inget som skiljer mellan olika bolag, nuförtiden händer det att det är samma tankbilar som kör till Jet mackar som till Statoil mackarna. I regionerna tas för det mesta bränslet från exakt samma cisterner till de olika märkenas mackar i området.

Så vilket bolags bränsle du kör på beror mer på var i landet du tankar än vilket märke du har på mackens tak.

Är det variationer i bränslets kvalité är det inte pga märket på macken utan på den enskilda mackens kvalite på cisterner och ledningar. Även om det är osannolikt att det är några större brister då det är många regler man måste följa som mackägare med hänsyn till tankrengöring osv.

Angående din erfarenhet av bensin som försvinner över natten, oftast är temperaturen lägre i luften på natten än den är nere i cisternen på macken. Därför är det inte konstigt att volymen på bensinen minskar när den kommer upp i din tank och kyls ner. (du förlorar inget pga detta då du fortfarande har energi-innehållet kvar) Det är såklart inga jättestora skillnader, men det är en sak som kan bidra till att volymen i din tank skiftar.
Ok
23
Okvin
850iA -92
Jag tankar bägge mina 850's på samma ställe, dock med olika oktan: Volvon får nöja sig med 95 medan BMWn får 98. Vid ett tillfälle råkade jag fylla BMWn med 95 och körde hem utan att reflektera över det. Nästa gång jag var ute och körde med bilen gick den absolut inte lika bra som den brukar och jag började fundera på om något var kasst, men efter några mil så hade man anpassat sig. Först när räkningen kom fattade jag varför.

Vid nästa tankning blev det givetvis 98 och efter någon/några mil kändes bilen som innan. Jag har även testat V-Power och jag känner ingen som helst skillnad mellan den och vanlig 98.

Tilläggas kan att BMWn drar BRA mycket mera bensin med 98 än med 95 eftersom den är så himla mycket roligare att köra då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.