|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Ville bara skriva att jag kom precis hem från Munchen i Tyskland. Provade att tanka 100 oktanigt V-power där för att se om bilen går bättre än med 95 oktan som jag tankar här i Sverige. Upplevde att det var stor skillnad i prestanda jämfört med 95 oktan, kan det verkligen stämma eller är det något som jag inbildat mig? Bilen jag körde var en 320i 170hk. | |
|
Har inte märkt nån direkt skillnad när jag har testat V-Power 99 oktan här i Sverige. Lite trevligare motorljud är det enda. Har inte testat ordentligt med 335:an dock. |
|
Conan999 |
Club: Detta påverkar ej motorljudet Conan999 |
| Jag känner skillnad redan mellan 95 och 98 oktan i min bil. Har även provat V-power som är det absolut mest optimala, upplevde jag. | |
| Jag testa oxå 100Vpower i tyskland kör 98 hemma det kändes kan jag lugnt påstå | |
|
Det har gjorts mätningar på hur mycket oktanet ger på vanliga bilar alt prestandabilar. På "vanliga bilar" gjorde det i bästa fall nån/några enstaka hästar. På "prestandabilar/trimmade bilar" kan det ge en hel del. En orginal Porsche 911 turbo visade en ökning på +11hk med 100oktan bensin. Jag inbillar mig att även min bil går bättre på 98oktan istället för 95, om det är placebo eller inte låter jag vara osagt men eftersom högre oktan brukar ge mer kontrollerade smällar så är det ju inte sämre att köra på 98 istället för 95. |
|
| Jag tyckte att det var stor skillnad, kändes också som om bilen lät mer. | |
|
Conan999: det är fler än jag som tycker att bilen låter mer med V-Power. |
|
Bayer_Aleks |
Att motorn skulle låta annorlundare för att du tankar annan bensin är ju ren bull shit. Då borde du och alla andra höra skillnad på när du tankar först på JET och sedan på Shell, Preem eller Statoil. Då borde du gå från "standard billjud" till F1. För JET är ju rena jävla skämtbolaget vad gäller bensin...om man ens kan kalla den skiten för bensin. Det finns kvalitetsskillnader på bensinen i Sverige, lika så bensinen som skiljer sig markat mellan Sverige och Tyskland där bensinen är "råare" i Tyskland och det känner man lätt enbart på lukten vilken skillnad det är mellan lukten här på bensinen och i Tyskland. Jag körde en Audi A4 med MTM chip och den rev iväg som en tok efter att ha tankat tysk bensin. |
|
visst känns det skillnad på vad du har för bensin i tanken. //Stefan |
|
| Bayer_Aleks : På vilket sätt skulle Jet ha sämre bensin än andra bolag? | |
|
Bayer_Aleks: Att JET skulle ha sämre kvalitet på bensinen är bara kvalificerat skitsnack! |
|
|
Det är exakt samma bensin hos alla bolag! //Stefan |
|
Verdi |
Ok, kan ni inte fixa nåt slags blindtest då för att se om det är placebo eller inte? :) |
| Har sett en del test på detta, senaste var i Fifth Gear där de testade V-power diesel (säljs i övriga Europa) plus BP Ultimate som är en motsvarande produkt. Nu blir ju detta inte riktigt jämförbart med bensin, men de mätte i alla fall upp bilens effekt på drivhjulen före/efter och visst var det några procents ökning i effekt. Kommer inte ihåg exakt siffra, men har för mig att det var i storleksordningen 5%. | |
| Skulle vara kul att att mäta bilens effekt med 95 oktan resp 100 oktan. | |
Conan999 |
Jag kör alltid med 99 oktan i sommarbilen. Det sägs att den även sotar mindre. Det känns helt enkelt bra att tanka V-Power i den:) Conan999 |
|
Märkligt att man inte kan hitta tester som påvisar svart på vitt hur det egentligen står till. Rent logiskt så borde bilar gå bättre med högre oktantal, men hur mycket återstår att se. Ska tanka V-Power nästa gång, men ska inte förvänta mig underverk. Vorsprung durch freude am fahren |
|
Bayer_Aleks |
Det är inte alls något skitsnack och det ska jag tala om lite längre ner. JET för mig är rena skiten! Samtliga gånger jag har tankat på JET så har jag kunnat köra 10 mil MINDRE på en tank. Då jag kör samma sträcka till jobbet varje dag på natten, samma tidpunkt, trafiken är den samma så kan jag omöjligt förbruka 10 mils bensin mer bara sådär. Så full tank kom jag inte längre än 420km med fulltanken från JET jämfört med i snitt ca 550-580km som jag tankar hos antingen Shell eller Statoil. Och neeejj jag har inte kört annorlundare, och skulle jag ha gjort det så är det knappast så att ca 10 liter bara försvinner ur tanken. Okej om det hade varit en gångs företelse, men det har hänt samtliga 3-4 gånger jag tankat där, att jag kommer kortare på en tank med JETs bensin. En gång pep bensinmätaren på min förra bil, precis på första röda sträcket. Jag svänger av o slänger bensin för 100 spänn på JET. Jag kör till stan och tillbaks hem (ca 6km totalt), på morgonen efter piper skiten igen. Vart faaan har bensinen tagit vägen på bara 6-7km???! Näää JET är rena skämtet att tanka på för min del och inget kan övertyga mig efter vad jag själv upplevt och vet. Det finns visst kvalitetsskillnader på bensin och diesel. Konstigt att bensinbolagen har olika raff. Preem kör med tex en typ av ACP-diesel eller va dem nu kallar den för, andra kör på annan typ av diesel. Så påstå inte att bolagen inte har sina egna tillsatser på bensinen eller dieseln. Vissa bolag kör på samma bensin och diesel från ett raff. medans andra från annat raff. Hur kan tex Shell framställa V-power men inget annat bensinbolag har 99 eller 100 okt bensin? Något måste dem blanda i sin bensin för att framställa SIN EGNA bensintyp, eller? Varför har inte alla bensinstationer den bensinen om nu alla bensinbolagen tankar upp sina bensinstationer från samma ställe? Sen finns det klassificering av bensin, klass 1 och klass 2 bensin. Det antar jag att ni känner till vad det kan betyda? Ett urklipp från Wikipedia till er som är så duktiga på gnälla men kommer inte med något konkret förutom något ni bara tror och anser personligen. Det lyder såhär: "Bensinens komponenter tillverkas med flera olika processer och de olika komponenterna blandas sedan i önskade proportioner för att få en slutprodukt med önskade egenskaper." OBS!!! "MED ÖNSKADE EGENSKAPER" På ren svenska betyder det att man framställer en typ av bensinkaraktär som kännetecknas för ett visst bensinbolag, med hjälp av en blandning med diverse kemikalier för att framställa sin EGNA produkt. Alltså kan det omöjlig vara samma bensin i alla bensinstationer när det finns olika rafinaderier för olika bolag!! |
|
Är det inte så på moderna bilar att den känner av soppans kvalitét och styr tändningen efter det? Jag vet inte, har aldrig ägt någon modern bil. Vet bara att jag kunde bara köra med 98-oktan på en gammal trimmad saab för att slippa spikningar. |
|
|
oktanen har väll med "renheten" i bensinen att göra? desto högre oktan desto mindre restprodukter i bensinen och bränslet antänder lättare och brinner snabbare. man får mindre sotlagringar och så behövs mindre bränsle för att få fart på grejerna. så tankar man v-power drar bilen mindre bensin. vet också att det finns tillsatser att köpa som ska höja oktanen några steg. vet inte vad de innehåller eller så. Strongman: att bilen spikar på lägre oktan beror förmodligen på att bränslet inte antänder i tid och inte brinner upp tillräckligt fort så harmonin mellan ventiltider med mera störs för mycket. jag upplever STOR skillnad mellan 95 och 98 då bilen är optimerad för 98 oktan men kan köras på 95 utan problem. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.