|
|
|
|---|---|
|
tjena har en E30 -87 med reggad m50b25 motor. köpte bilen i detta utförande. nu skall jag besikta bilen i vår, har märkt att jag inte har någon katalysator. vad jag läst mig till så skall bilen uppfylla kraven för den nya motorn, borde inte det innebära att en katalysator är ett måste? eller är det andra regler för att det är en -87 som vad jag förstår har lägre avgaskrav? (var god rätta mig om jag har fel) :) mvh Ecke | |
|
Jag tror att du har rätt, eftersom bilen är tillverkad efter 1975! Men kolla på denna sidan (www.sfro.com), de borde vara bättre på att svara på frågan än någon av oss på detta forumet. Dom har hand om detta med ombyggda och amatörbyggda bordon! Vänligen- Stefan |
|
|
Kravet om katalysator kom på 89 års modell, du har bara krav på co-halt på max 3,5. Är det katalysator på den och den inte fungerar så går den igenom på bilprovningen ändå. mvh stefan |
|
|
Det är skillnad på bilar tidigare än 89 om man byter motor för då kan de bli tvungna att ha katt om donatormotorn har det, men innan -75 tror jag att det är fritt om man inte överskrider gällande krav på vrid och hästkrafter. Denna kommentar vet jag är fel! "Är det katalysator på den och den inte fungerar så går den igenom på bilprovningen ändå." För är bilen typad med katt och den är tex en -88 som vissa Volvobilar är så skall den ha de hårdare kraven som en kattbil! Efter 1975 är det en massa krav på avgaser och typgodkännande som gör att saker måste funka samt sitta monterat! Så jag tror fortfarande att han måste ha fungerande kat på sin bil om donatorbilen hade det eftersom bilen är yngre än en -75:a! Men det är fortfarande bättre att höra med SFRO för dom har stenhård koll på dessa frågor, för att jag vet att det är en viktig fråga och inte helt enkel att svara på, och sedan vet jag att det finns en massa som "vet" en himla massa men har fel eller kanske bara vill synas på forum!!! Vänligen- Stefan |
|
|
Alla bilar med katalysator tillverkade innan 89 var ett tillval på bilen, bilen var inte typad med katalysator. Har själv varit och besiktigat en saab 900 88a med katalysator som hade hc värde på 153 och den gick igenom. Det är inte årsmodellen på motorn som avgör avgasvärdena det är årmodellen på karossen. Och det är jag alldeles säker på av egen erfarenhet. mvh stefan |
|
|
Volvo -88B måste ha kat. Är inte bilen typad med det så får den inte ha cat, får inte eftermonteras och det är några som försökt men de fick ta av dessa kattar. Bilar från och med -76 får man inte ändra på något som har med avgasreningen att göra, inte ens montera på bättre avgasrening. Om man inte byter till nyare motor på en bil som är tillverkad mellan -76 till -89 som kommer från en donatorbil som är nyare än -89 för då skall motorn vara med cat och all annan avgasrening, motorn skall ha ett exakt identiskt styrsystem, avgasrening, effekt, mm. Sedan kan man få igenom nästan vad som helst genom bilprovningen, som tex Xenon-ljus på halvljuset vilket är olagligt om man inte har strålkastarspolare och nivåreglering, och det har jag erfarenhet av men det är inte lagligt för det! Detta får man eftermontera, men då skall den regbesiktas och en massa annat skall göras. Och i ditt fall så kanske besiktningsmannen missade att det var en saab 900 88a, alltså lika dan som Volvo -88B, för det är som du säger att de flesta -88 inte har katt (tillval), men den var ändå typad med det, och då är det lätt att missa! Vänligen- Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.