AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.838

Problem m ABS-lampa och elschema till Z3 coupe

Hej

Har problem med att ABS-lampan lyser ibland. BMW-verkstad hittar inget problem. Någon som sitter på ett elschema i pdf-format (Z3 2,8 coupe årsmodell 99)? Några tips när det uppenbarligen inte finns några felkoder i systemet?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Länk

Riwa
Stort tack!
Nu har två BMW-verkstäder gått bet på att lösa problemet så nu är det dags att börja gräva på djupet. Kom på att det förutom elschemat kan vara bra med en verkstadshandbok till Z3 coupe. Vet någon om detta också kan finnas på nätet? Själv lyckades jag inte finna något.
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Hej Ban

Jag har haft liknande problem, men då hittade BMW felkod som sa att det var glapp i kabeln till bältessträckaren. Åtgärd: byta en kabel-bit med ny kontakt.

Precis innan hade jag haft stolarna urplockade och själv sett att allt kablage därunder såg ut som nytt, kan det verkligen vara rätt att skarva på en ny kabelbit med ny kontakt till bältessträckaren ?

Jag bestämde mig för att rengöra alla kontakter under stolen med 2 CRC produkter, den ena för att rengöra och den andra för att förhindra oxidering.

Sedan åkte jag till BMW och släckte lampan, 2 år senare så fungerar det helt perfekt.

Jag tror att det byts många kablar i onödan, men det blir kanske billigare, men jag tror att rengöring fungerar lika bra eller bättre för man gör ju ingen åverkan på de gamla kablarna med skarvar osv.

Lycka Till.

/Anderz3

Zätan: Länk
Hej! I mitt fall har man en felkod som säger att abs-pumpen är defekt men av beteendet att döma är det elfel snarare än ett faktiskt pumpfel. Då byte av pump kostar 14500+montage är det inte något man gör bara för att testa! Någon som har ett kretschema för själva pumpen eller andra idéer?
Ga
153
Gardda
745ia Executive -85
2000 Toruing -73
Z3 2,8 Coupe -00
Tjena!

Hur blev upplösningen av de hela?

mvh/Henrik
Hej! Efter lite klurande insåg jag att det måste vara elektonikenheten på ABSD-enhetn som spökade. Tydligen vanligt fel att döma av diskussioner på nätet. Tror att det är kraftförsörjningsdelen som är för klent dimensionerad. Det går att köpa denna box löst på BMW och byta även om jag aldrig erbjöds det alternativet (kostar 6000-7000 om jag minns rätt). Monterade ur boxen och skickade till en liten firma i Tyskland som skar upp boxen, reparerade och byggde om elektroniken och återförslöt boxen igen. Tog ca en vecka innan grejorna var på plats i bilen igen. Kostnad ca 2500:- vill jag minnas. Efter någon minuts provkörning slocknade lampan och det har varit ok sedan dess.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Jag har en tjock bibel tror inte går att få tag i numera, skicka ett bra bud till åower post så kan den ev vara till salu. Engelsk text 3cm tjock alla Z3 1996-98 skiljer säkert inte nåt på 1999 gissar jag. I bra skick. //Z3kent
Ga
153
Gardda
745ia Executive -85
2000 Toruing -73
Z3 2,8 Coupe -00
Tjena!
har exakt samma fel på min coupe nu., Får man fråga vad firman du använde hette?...

mvh/Henrik
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.