AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.454

Växellådsolja m3

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Motorolja byter man ju gärna 1 eller 2 ggr mellan varje service så bilen mår riktigt bra. Men hur är det med växellådsoljan? Jag har aldrig hört att någon bytt den oljan. Det borde väl inte finnas några nackdelar med det? Eller? (Det gäller SMG II)

Någon som vet hur ofta växellådsoljan ska bytas enligt bmw's service? Jag vet att porsche cayennes första byta är vid 20.000 mil!! Då byter man ju gärna ett par gånger innan dess. Frågan är hur det är med m3`? Någon som bytt sin olja? Kanske pratat med någon duktigt bmw-meck som vet om det är bra eller inte? Ibland kan det ju vara lite klurigt... att det inte alltid är bra att byta pga att det kan börja slira osv.
Be
81
Beaf
E46 M3 CP SMGII -05 (såld)
Bytte växellådsolja (smgII) när jag gjorde inspektion 2 nyligen. Bytte även bakaxelolja. Står väl i service/instruktionsboken till bilen? Mvh Jimmy
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
de finns inga nackdelar att byta oljor om man gör på rätt sätt o använder rätt matrial, slirar gör de bara om fel matrial fylls på.
Sen att de kan vara lite overkill att göra de en annan femma men som sagt känner du för att byta så byt men de e oftast riktigt långa intervaller på växel låder överlag.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Tack för det uffarn.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Tack för det uffarn.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Frågan är väll ifall det i dagsläget har kommit någon bättre växelådsolja till m3an, har för mig att jag har hört någonting om en växel olja med bättre kallegenskaper?, är inte säker dock...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.