AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
989

Snälla behöver däckhjälp som sista utväg.

All right!

BMW 528iA touring -00
För att göra historien kort.
Vibrationer vid 100km/h - 120km/h
köpte bilen för en månad sedan.
vibrationer i ratten o säten/bakvagn
bytte alla fyra däcken inklusive balansering ( 0g ).alla fyra var ojämnt slitna.
vibrationer i ratten slutade men bakvagn o säten fortsatte, Fyrhjulsinställning på Örby gummi
med typ det senaste inom den tekniken. vibrationer kvar i bakvagn o säten.
Tror att det handlar om en Orund fälg bak eller bussningarna!
men vill köra med uteslutningsmetoden innan jag ger mig på bussningarna som är rätt jobbiga att ta bort.

Har någon där ute i Stockholmstrakten en uppsättning med fälg/gummi som passar min bil som jag kan få låna för att se om det är fälgarna som är Orunda eller om jag måste byta dessa bussninger eller leta vidare på problemet.

Jävligt jobbigt att vibrera runt varje dag!

Tacksam för svar
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har du inga vinterhjul att testa med?
Alt. reservhjulet...
Annars kan du prova med att skifta fram- och bakhjul för att se om det blir annorlunda.

Mvh H
har 225 45 17 fram o 235 45 17 bak, dessutom så är reserven original 16" 225 55 16.

går det att sätta bredare fram?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det är så liten skilllnad så det är inga problem att testa! (menar med 17")
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Testa med original 16 runt om.
GRODAN

måste bara få tag på en uppsättning
st
55
stugan66
520i-93(såld),Volvo 745-90,Chevrolet Corvette C5-99, 523iA Touring-06
Hej,kanske en dum fråga,men du har väl rätt navmått på fälgarna(med eller utan navringar) jag hade det problemet, visserligen på en E34 men det blev perfekt efteråt (235/40-18 på 8,5-18").Mvh Mikael
rätt navmått ja 5/120
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Viktigt med rätt ET. Eller åtminstone i närheten av original ET. Många kopior skiljer en hel del från originalmått och då blir bilen spårig.
andvänder originalfäljar.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Skulle inte rekommendera att sätta bredare fram än bak ens för att testa. Jag har redan gjort det en gång och jag tänker inte göra om det :)

Har hört att knutkorset i kardan och ev. slitna/kärvande drivaxlar kan ge sådana problem. En burk 5-56 eller liknande på alla rörliga delar i kardan och kring drivlaxlarna borde göra susen. I alla fall temporärt.

Stötdämparna är helt ok?
Stötdämparna är helt ok. Ok ska hissa upp bilen idag o spray på 5-56. Vet någon hur man ser att bussningarna "dom stora runda" är slitna? annars går bilen som den ska. har ägt en 523 innan o vet hur dom ska gå. lite mer soppa förbrukning bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.