AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.310

klonk ljud bak e46

Min kompis 323:a e46 -98 'klonkar' bak då man kör på gropig väg. Det hörs bara i låga hastigheter. Någon som vet vad det kan vara?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter ju som standardfelet: Bussningarna (silentblocken) eller möjligtvis stötdämparefästet.
Be han åka in och hissa upp och checka....
Undrar när man själv åker på att byta?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Okay, vad kostar det att fixa tror du?

Erito: Bytte nyligen på min E36:a, kostar 1500 spänn/bussning inklusive arbete hos BMW. Vanligtvis behövs båda bussningarna bytas varför priset blir det dubbla.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Låter otroligt att silentblocken skulle vara slut
redan på en -99. Om du inte kör riktigt hårt.
Det låter precis som samma fel jag hade på min M3:a
förra veckan, bytte båda övre stötdämparlagren som
var helt slut. Kostar till E36 176.- styck, borde ligga
runt samma för E46. Tar ca: 1 timme att byta på båda
sidor om du gör det själv. Det är inte svårt.
Släng bara in polarna i bakluckan och låt dom lyssna
var det kommer ifrån, Det gjorde jag, sparade en bra
slant på det då jag var helt inne på att byta silentblocken som det sen visade sig att det inte var nåt fel på alls.

Lycka till/ Johan
Tack för tipset! Nu skall vi se vem som skall få äran att åka i baggaget :-D

Tror inte heller det kan vara silentblocken redan, men jag hissar upp den imorgon o kollar.

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Silentblocken ser du inte, dock kan du se om
stötdämpar fästena är dåliga. Slit ut inredningen
ur bakluckan så att du ser fästena, gunga sedan bilen
med handen då ser du lätt om det saknas gummi eller
om det flexar lite väl lätt.

Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
erito,
Du kan se mitt svar under "klonkande E46" i samma
forum ang. hur du byter lagren på enklaste sätt.

J
Så var det löst. Det var silentblocken. Skall byta dem på onsdag. På e46 med sportchassi så har bussningarna en ovana att 'krypa' och vrida sig så att klonk-klonk ljudet uppstår. Bussningarna är inte alls slut, men man måste byta för att bli av med oljudet :-(

En kille som arbetats som BMW mek. sedan 1981 kommer att byta dem och han sade att i värsta fall tar det nästan en timme per sida.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag plockar upp tråden för nu var det min tur att få klonk i bakvagnen!

Jag har ruckat på krängningshämmarstagen men inte funnit något glapp och bytt högra övre stötdämparfästet (trodde det var därifrån ljudet kom, men icke!). :o(

Det är ett ganska högt metalliskt dunkande/klonkande som hörs från höger sida (tror jag!) i låg fart när man kör över gupp och på kullersten.
Dessutom har ratten vridit sig lite (dvs om jag håller ratten i vågrätt läge med ekrarna, så kör jag långsamt mot dikeskanten till höger...

Är det dags för silentblocken tro? :o/

Märkligt att bilen har en förmåga att känna på sig att man har tänkt att använda pengar till annat än just bilen..... då slår den till och suger ut stålarna innan man har spenderat dem! Den har nog inte fått tillräcklig uppmärksamhet på sista tiden! :oDDD

Bilen har gått knappt 9 000 mil.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har nu fått främre bärarmsbussningarna i bakvagnen bytta.
De var tydligen "helt slut".... :o/

Klonket är borta, ratten är rak och bilen spårar inte längre! :o)

En eloge till RS-bil i Växjö som kunde ta in min bil med kort varsel! :o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Johan B: Bra att du fick bilen fixad. Måste bara skriva nån rad för jag hade exakt samma fel på min. Åkte till BMW och de visste direkt vad det var, främre bussningarna i bakvagnen som sagt. Och i min klonkade det rejält, ratten blev sned och jag t.o.m såg att höger bakhjul stod snett. Kan säga att det inte var kul att åka i bilen då.
Orsaken, sade de, att på min bil som är en -98 satt det samma typ av bussning som i E36 och konstruktionen var inge bra. Så nu har jag nya typen både på höger o vänster.....och bilen går rakt.

Vet inte hur det är på din 99:a dock, konstigt om du har bättre typen av bussning redan från fabrik men att de ändå tar slut...

Mvh
Petter
Här är en till med samma fel.. Dock hör jag skit-ljudet från vänster sida, och gissa vad, min bil vill in och smacka till första bästa långtradare i motsatt körriktning så fort jag får för mig att en ratt skall vara rak och inte sned.. Nåja, skämt åsido..

Det jag funderar över var hur mycket det har kostat att fixa för er, eller är det till och med något man kan skaffa själv och därmed byta själv? har fått för mig att det blir roligare och roligare att pilla lite med bilen, även om jag är rätt inkompetent än så länge..

Tilläggas bör att mitt fel uppstod då jag drog en skön repa på en grusplan, och råkade dumpa ner bilen i en samling djupa hjulspår. Antagligen dödsstöden för något som velat ge upp sedan länge.....

// Björn
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej! Det verkar som om jag har råkat ut för liknande problem.
Ett oljud som kommer från bakvagnen då jag kör på ojämn väg. Trampar jag på BROMSEN försvinner oljudet. Så fort jag släpper pedalen kommer oljudet tillbaka. Igår hittade jag en väg med kullersten, där jag, tydligt, kunde höra att oljudet försvinner då jag bromsar (körde väldigt sakta). Har kollat undersidan och alla rör, avgassystemet, värmeisoleringen och allt jag kunde känna på, sitter fast som det skall. Det verkar som om det kommer någonstans från bakaxeln.
Det konstiga dock, är det att oljudet försvinner när jag bromsar. Jag undrar vart silentblocksbussningarna sitter, så jag kanske kan ta en titt. Hjälp!!
Silentblocken sitter vid främre delen av de bakre länkarmarna. Sitter lite gömda under en skyddsplåt. Du kan bända lite i sidled och se så att bussningarna är okay och armarna inte går mot karrosdelar. Jag fick problem med 'klonk' på min -99:a också men problemet i mitt fall var de bakre stötdämparfästena som var slut. 150 SEK styck så det blev inte så dyrt. De såg helt perfekta ut, men de hade tydligen gjort sitt. Fick främre länkarmar + bussningar bytta på goodwill garanti också.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.