AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.377

Tyst så man blir lomhörd!

Tjena!
Lång historia med oljud från hjullager... Bytte vänster bakhjulslager efter egen diagnos och oljudet försvann.. i en månad! Sen kom det tillbaks och det lät precis som innan bytet. Ljudet förstärktes vid högersväng och försvann vid vänstersväng. Alltså vänster sida enligt gammal diagnos sed.

Äntligen, efter att ha bytt alla däck, höger bakhjulslager och alla bromsbelägg så gav jag upp att söka felkällan till oljud från hjulen själv! Lämnade in den på Wölkes och de diagnostiserade höger framhjulslager och nu är den tyst som en mus! De dubbla hjullagren går inte att felsöka som man gjorde förr med enkla lager blir slutsatsen. Dyrköpt erfarenhet kan jag säga!!
du har ju iaf massa nya delar på bilen.. man får försöka tänka positivt i sådana lägen..

i min värld är det tvärtom med hjullager.. tystnar det i vänstersväng är det ett högerlager som är slut..
belastning på lagret = tyst..
fast det verkar inte alltid stämma när man läser om andras lagerproblem så det kan tydligen vara lite hur som helst ;)
det har alltid stämt för mig iaf, hittills..
Go
20
Gottfríd
BMW E34 540iM/6 -95 #484/797 Arktissilver
Ett rätt felsäkert sätt att kolla hjullager annars brukar vara att ta tag i fjädern och snurra hjulet.
Oftast känns det direkt om det "Durrar" och "Vibrerar" när man snurrar hjulet.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Grattis! Riktigt härligt när man jagat som en tok och till slut blir av med oljuden!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.