AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

E34 Huvudinstrument har tappat minnet?

Go
20
Gottfríd
BMW E34 540iM/6 -95 #484/797 Arktissilver
Försökte söka men hittade inget angående detta. Kanske inte sökte på rätt saker.

Iaf, så plockade ja ur instrumentet på min E34 idag för att montera kromringar som ja köpt och även byta lite lampor som var trasiga.
Ja kopplade in instrumentet igen och valde engelska som språk igen eftersom det blivit tyska som default.

Dock så står det nu ist "con1 och con2" när ja bläddrar fram till snittförbrukningen, förut stod det "avg 1 och avg 2". hur fixar ja tillbaka detta?
Sen märkte ja även att Airbag lampan lyser väldigt länge innan den släcks efter denna operation.
Vad kan detta bero på?

Förut så lyste den så vitt ja vet endast i några sekunder efter start, men nu lyser den i nån minut.
Först tänkte ja "Jaha typiskt att airbagen ska börja krångla nu när ja precis fixat ett annat fel" men sen slocknade som sagt lampan efter en bra stund så då antar ja att inget är fel.
Men är detta något man programmerar in att lampan ska lysa olika länge eller?
det blir så om man glömmer att byta tillbax till tyska INNAN man plockar ur instrumenthuset..
lösningen är som tur är enkel..
gå in i testläget i OBC'n.. om du inte vet hur, läs här: Länk
välj 11.. nu kan du ändra land där eller nått.. testa någon och se om du får tillbax AVG istället för det onda CON..
LA-J har jag för mig blir rätt.. annars är det bara att testa sig fram som sagt..
LA-US var det nog som funkade.. har det inställt nu efter att ha gjort samma tabbe när jag monterade mätarringar för nån vecka sen eller 2..
Go
20
Gottfríd
BMW E34 540iM/6 -95 #484/797 Arktissilver
Aha....
Fan va dum ja känner mig nu, det borde ja ju fattat.
Så färddatorn ligger alltså ett språk före när ja byter språk i instrumentet då, det förklarar ju en hel del.
Tack för svaret, ja var till bmw idag och inte ens dom visste detta.
Dom sa att det har aldrig hänt förut så dom visste inte ens hur man fixade till det. Sånt ger förtroende för verkstaden man ska lämna sin bil till i fortsättningen....NOT!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har haft liknande problem och jag tycker att AVG/CON berott på om man väljer UK lr US? AVG borde ju stå för average och CON för consumption?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.